arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

روسیه: اجازه تصویب قطعنامه علیه ایران را نمی‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو با تصویب هیچ قطعنامه ای برای اعمال تحریم علیه ایران در شورای امنیت موافقت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ؛ سرگئی ریابکوف گفت :  مسیر تعیین شده برای اعمال مداوم فشار بر ایران به منظور مجبور کردن این کشور به دادن امتیازات بزرگتر از آنچه در برنامه جامع اقدام مشترک تعیین شده است، به بن بست می رسد.

وی افزود: «هنگامی که قطعنامه 1929 - آخرین قطعنامه اعمال تحریم علیه ایران - به تصویب رسید، ما پشت درهای بسته صراحتا به همکاران آمریکایی و اروپایی خود اعلام کردیم روسیه اجازه نخواهد داد قطعنامه دیگری برای تحریم ایران به تصویب برسد».

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد ،  ما شاهد اشتیاق و علاقه مندی برخی از قدرت های با نفوذ منطقه ای به منظور تاثیر گذاری منفی بر روند زمینه سازی اجرای توافق هسته ای  ایران هستیم و انگیزه های پشت پرده چنین اقداماتی را نیز به خوبی درک می کنیم.

اسرائیل همواره یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته ای ایران بوده است و ادعا می کند، تهران قصد دارد از پولی که از محل اجرای توافق و برچیده شدن تحریم ها به دست می آورد برای حمایت از تروریسم در خاورمیانه استفاده می کند.

سرگئی ریابکوف همچنین از آمادگی مسکو برای مشارکت در روند عملیات بازطراحی راکتور هسته ای اراک در ایران خبر داد و  گفت : روسیه آماده است تا در روند بازطراحی  کاربری راکتور هسته ای اراک در ایران مشارکت داشته باشد ، ولی دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک نیز باید در روند بازطراحی این راکتور ، نقشی محوری ایفا کنند.

وی افزود : می توان از یک تاسیسات مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان برای ذخیره سازی مواد هسته ای مازاد ایران استفاده کرد.

وی گفت : «‌ این طور تصمیم گیری شده است که مازاد مواد هسته ای ایران که مقدار آن حدود هشت تن  براورد می شود ، به ازای تامین اورانیوم طبیعی  به روسیه صادر شود ، اما مرکز بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان ،  از سوی ما برای پیگیری مراحل گوناگون مد نظر قرار گرفته است و توافقنامه ها در این زمینه تقریبا آماده امضا هستند.

*واحد مرکزی
نظرات بینندگان