arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

روحانی: ما هلال شیعه نداریم بلکه قمر و بدر اسلام داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که قدرت ما در سایه منطق، توان مذاکره و گفتمان جدید ماست، گفت: ما قدرت را در زور بازو و سلاح نمی‌بینیم بلکه قدرت را در منطق و استدلال و به اهتزاز درآوردن پرچم صلح می‌دانیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به این‌که نه بمب اتم توانست برای صهیونیست‌ها امنیت و ثبات به وجود آورد و نه سلاح‌های مدرن توانست امنیتی برای کشورهای همسایه ما به وجود آورد، اظهار کرد: این کشورها فکر می‌کردند با بمب و هواپیما می‌توانند ملت مظلوم یمن را زیر بمباران قرار دهند.

وی همچنین گفت: امنیت را دانش، وحدت، یگانگی، انسجام و اخلاق به وجود می‌آورد. قدرت علمی، سیاسی و معنوی ما علیه هیچ کشور اسلامی نخواهد بود. ما با توان خود می‌خواهیم در منطقه صلح و ثبات را ایجاد کنیم. ما ثابت کردیم با قدرت سیاسی و منطق قادریم در برابر بزرگترین قدرت‌ها بنشینیم و آنها را وادار کنیم که در برابر حق مسلم ملت ما سر فرود آورند و اعتراف کنند که ملت ما با استدلال می‌تواند به حقوق خود برای دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابد.

روحانی با اشاره به این‌که این اجلاس در یک شرایط حساس و شرایطی که برای مسلمانان ناگوار است برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ما شاهد فرقه‌گرایی، طایفه گرایی، اختلاف، خشونت، افراطی‌گری و کشتار و آوارگی مسلمانان هستیم. دشمنان ادیان ابراهیمی به ویژه دین اسلام قرن‌ها در پی این تفکر بودند که اساساً دوران دین به سر آمده است. غرب می‌گفت دین واپسگرایی و ارتجاع است و شرق می‌گفت تخدیرکننده جامعه و نسل جوان است. شرق و غرب هر دو یک هدف را دنبال می‌کردند و آن مقابله با دینی بود که ضد استعمار، ضد استبداد است و دینی که به وجودآورنده ‌استقامت، مقاومت و اخلاق است. آنها این دین را مانع منافع مادی خود تلقی می‌کردند.

روحانی با بیان این‌که انقلاب بزرگ اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و این توهم که دوران دین به پایان رسیده است خط بطلانی کشید، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به این تفکر که دین تنها عبادت و مناسک است و برنامه زندگی فردی بوده و از دنیای سیاست و مدیریت فاصله دارد خط بطلان کشید. انقلاب اسلامی اعلام کرد که دین بزرگترین قدرت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که توان مدیریت و اداره جامعه را دارد و می‌تواند همزمان با استبداد،‌ استعمار و استثمار بجنگد و بدون تکیه بر شرق و غرب بلکه با تکیه بر ایمان یک ملت در برابر همه قدرت‌ها پیروز شود.

رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که انقلاب اسلامی پرچم احیای دین را در جهان برافراشت، گفت: ایستادگی ملت افغانستان در برابر شوروی، حرکت بزرگ احیای تفکر اسلامی در سراسر خاورمیانه، سرآغاز شروع اذان در مآذن‌ آسیای مرکزی و قفقاز، حضور مردم لبنان و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، حرکت اسلامی در ترکیه و شمال آفریقا و حرکت مقاومت جویانه اسلامی در سراسر دنیای اسلام موجی بود که از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. موج انقلاب اسلامی اعلام کرد که مرز اسلام خون، نژاد و افراط نبوده بلکه اعتقادات، ایمان و اخلاق است و این الگو، مرزهای نظامی و جغرافیایی را نمی‌شناسد.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه افزود: در اعماق اروپا و آفریقا،‌ آسیا و آمریکا این ندا می‌تواند پیروانی مخلص داشته باشد. ما صدای اسلام را نه از طریق صفیر گلوله بلکه از طریق مدارس، منابر، حجره‌ها و مأذن‌ها با منطق و استدلال به دنیا رساندیم. ما تابع قرآنی هستیم که می‌گوید همه سخن‌ها را بشنوید و بهترینش را انتخاب کنید.

روحانی در ادامه با بیان این‌که اسلام دینی است که سرآغاز حکومتش بر پایه پیمان عقبه آغاز شده است، گفت: حکومت اسلام با قانون و قرارداد با قبایل آغاز شد و تا زمانی که یهود، نصاری و کفار پای قرارداد ماندند پیامبر اسلام (ص) نیز پای قرارداد ماند. اسلام دین صلح و سلام است، اسلام شمشیر دارد اما جز در ضرورت از آن استفاده نمی‌کند. اسلام با منطق و استدلال با جهان حرف می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مکتب اهل بیت (ع) مکتب تصویر واقعی اسلام و قرآن است، تأکید کرد: برخلاف کسانی که می‌خواهند در منطقه تفرقه ایجاد کنند، اعلام می‌کنیم که ما هلال شیعه نداریم. ما قمر و بدر اسلام داریم. همه مسلمانان یکپارچه و متحد در برابر کفر و نفاق هستند. امام (ره) ما به ما یاد دادند که چگونه شیعه و سنی در کنار هم باشند و رهبر انقلاب هم همواره بر اصل وحدت تکیه کرده است. دیروز غرب و شرق می‌خواست بگوید دوران دین به پایان رسیده اما انقلاب اسلامی این واقعیت را مشخص کرد که عصر امروز عصر دین است و اخلاق و ایمان منجی عصر ماست. امروز دشمن فهمیده دین‌زدایی نتیجه ندارد بنابراین، مسیر انحرافی جدیدی را آغاز کرده و آن تحریف واقعیت دین است. دشمن می‌خواهد دین اخلاق، قانون، برادری و رحمت را به دین خشونت، افراط، کشتار، تفرقه و انشقاق منحرف کند. ما باید در برابر این انحراف بایستیم.

روحانی در ادامه گفت: عصر پیامبر (ص) اسلام عصر حاکمیت اکثریت با حفظ حقوق اقلیت بود، در ایران نیز مبنا اسلام و مردم‌سالاری است اما حقوق اقلیت هم محفوظ است. اکنون برادری در میان شیعه و سنی برقرار بوده و مردم ایران چه مسلمان و ارمنی و چه زرتشتی همه عاشق اهل بیت (ع) بوده و به امام حسین (ع) و یارانش احترام می‌گذارند. ایران اسلامی یک نمونه به حساب می‌آید.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که مکتب اهل بیت (ع) یعنی مکتب تفسیر راستین اسلام و قرآن، افزود: مگر می‌توان مسلمانی را یافت که به اهل بیت (ع) احترام نگذارد و آینده تاریخ جهان را به مهدویت گره نزند. ما یک راه و یک هدف داریم. امروز منطقه ما در برابر همه جهانیان کلمه «سواء» است. این کلمه به معنای صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، وحدت و برادری همه مسلمانان، دنیای عاری از خشونت و جهانی عاری از انشقاق و افتراق است. در ایران اهل سنت با ما برادرند و از حاکمیت، قانون و رهبری دفاع کرده و حتی در کردستان،‌ترکمن صحرا، خراسان، هرمزگان و سیستان مرزبانان خوب سرزمین ما هستند.

وی افزود: دشمن می‌خواهد ما را از اسلام واقعی جدا کرده و دین را منشأ خشونت قرار دهد. در حالی که همه ادیان در پی کرامت انسانی بوده‌اند. اما چطور شده که به نام دین موسی در فلسطین کشتار به راه می‌اندازند. دین موسی دین اخلاق بوده نه دین تجاوز. این یک انحراف در دین ابراهیمی است. در آسیا هم به نام دین بودا انسان سوزی می‌کنند و در خاورمیانه یک عده ناآگاه یا مزدور به نام اسلام خشونت کرده و مسجد، کلیسا و معابد را نابود می کنند. در حالی که قرآن می‌گوید هر جایی که نام خدا برده می‌شود چه کلیسا، چه کنیسه و چه مسجد باید مورد دفاع باشد. اساس آیات جهاد قرآن با کلمه دفاع شروع می‌شود. «ان الله یدافع عن الذین آمنوا». اسلام از آزادی، ‌مردم‌سالاری دینی و حیثیت مردم دفاع می‌کند.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: دیروز برای احیای اسلام در برابر دین زدایی و امروز برای احیای اسلام در برابر تحریف وظیفه داریم. اجازه ندهیم دین اسلام که دین مدافع انسان‌هاست از طریق گروهک‌های تروریستی دین خشونت و کشتار معرفی شود.

رئیس جمهور با اشاره به دوران زندگی امام سجاد (ع) که دوران ارعاب و یأس بود، خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) توانست با معنویت و اخلاق امید را به جامعه بازگرداند. وی نشان داد که باید همیشه سخن حق بگویند و اگر نمی‌توانند با صراحت حرف بزنند با زبان رمز حرف بزنند. ما اگر نمی‌توانیم بگوییم حاکم و والی تو باید تواضع در برابر مردم داشته باشی و گردن کشی نکنی آنگاه با زبان دعا می‌توانیم بگوییم که خدایا اگر من در جامعه مقامی پیدا کردم به همان اندازه در نفس خود احساس فروتنی بیشتری می‌کنم. این امام سجاد (ع) است که همه معارف دین را در قالب دعا بیان کرد. دنیای امروز مشتاق اسلام معرفت، عطوفت، سلام، صلح، مقاومت و ایستادگی است. امام سجاد (ع) در همان مقطع در رساله حقوق خود انواع حقوق مردم را بیان می‌کند. دین اسلام دین اخلاق، حقوق و معنویت است و اساس بعثت پیامبر (ص) هم برای اتمام اخلاق بود.

رئیس دولت یازدهم خطاب به علمای حاضر در این اجلاس، گفت: پیام اجتماع شما، جمع شدن عاشقان اهل بیت (ع) برای وحدت دنیای اسلام و صلح و ثبات و آشنایی بیشتر با معارف اهل بیت است.

رئیس جمهور در پایان گفت: برای ما شیعه یمنی، عراقی،‌ لبنانی، سوری با اهل سنت عراق، یمن، فلسطین و اکراد عراق هیچ تفاوتی ندارد. ما خواهان صلح و امنیت و برادری برای همه و برای منطقه خواهان توسعه هستیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Romania
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
1
واقعا روحانی کجا و احمدی نژاد که به هر بهانه ای ایران را روبروی اعراب قرار میداد کجا ...
نظرات بینندگان