arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۸۹

هشدار در مورد توان و خطر پدافند ضدهوايي ديکتاتور ليبي

باربارا استار خبرنگار ارشد شبکه در پنتاگون گفت: دهها فروند موشک کروز امریکا برای هدف قرار دادن پایگاههای هوایی، رادارها، پدافندضدهوایی، و موشکهای زمین به هوای معمر قذافی رهبر لیبی شلیک شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی ان ان درباره توان و خطر پدافند ضدهوایی دیکتاتور لیبی هشدار داد.

 به گزارش  سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ، باربارا استار خبرنگار ارشد شبکه در پنتاگون گفت: دهها فروند موشک کروز امریکا برای هدف قرار دادن پایگاههای هوایی، رادارها، پدافندضدهوایی، و موشکهای زمین به هوای معمر قذافی رهبر لیبی شلیک شده است.

تازمانیکه این سامانه های ضدهوایی لیبی از بین نرود، نمی توان هواپیماهایی را برای گشت زنی بر فراز لیبی به منظور اجرای مقررات منطقه پرواز ممنوع اعزام کرد.

بیش از یکصد و ده فروند موشک کروز تام هاک به لیبی شلیک شده است.

باید منتظر ماند و دید که در مرحله بعدی چه اهدافی هدف قرار خواهند گرفت.

ایا همین مراکز هوایی لیبی هدف خواهند بود؟ یا اینکه برای هدف قرار دادن تانکها و توپخانه ها و دیگر بخشهای توان نظامی زمینی لیبی اقدام خواهد شد؟ باید برای دور کردن نیروهای معمر قذافی از مردم غیرنظامی و جلوگیری از کشتار مردم به دست انها اقدام شود.

خبرنگار شبکه در ادامه افزود: از چند هفته پیش تلاشهای زیادی برای اجرای مقررات منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی در جریان بوده است.

هواپیماهای لازم برای این منظور، استقرار پیدا کرده اند.

پایگاههای هوایی در جنوب اروپا نیز برای این منظور اختصاص یافته اند.

پایگاههای فرماندهی و کنترل نیز در این راستا مدنظر بوده اند.

درست است که توان ضدهوایی قذافی قدیمی است و به تسلیحات دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق مربوط است اما باید توجه داشت قذافی موشکهای زمین به هوای پنج موسوم به SA-5 در اختیار دارد که می تواند هواپیماهای غربی را هدف قرار بدهد و سرنگون کند.

باید این توان ضدهوایی قذافی از بین برود، و باید روی دستگاههای مخابراتی او نیز پارازیت انداخته شود تا امکان اجرای مرحله بعدی این عملیات فراهم شود.

بارابارا استار در ادامه گفت: غیرنظامیان در لیبی به شدت در معرض خطر قرار دارند.

باید توجه داشت که هرقدر هم که موشکها دقیق باشند بازهم امکان انحراف انها وجود دارد و ممکن است غیرنظامیان قربانیان این حملات شوند.

درعین حال باید بخاطر داشت افرادی همانند صدام حسین و معمر قذافی و گروهی همانند طالبان ، تسلیحات خودشان را در مناطق غیرنظامی مخفی می کنند.

کاملا روشن است که نیروهای غربی در حملات خودشان ، مساجد و بیمارستانها را هدف قرار نخواهند داد اما اگر تسلیحات قذافی در مناطق غیرنظامی مخفی شده باشد وضع پیچیده خواهد بود و هدف قرار دادن این تسلیحات بسیار دشوار خواهد شد.

ممکن است قذافی ، موشکهای کروز هم در اختیار داشته باشد و این موشکها را در مناطق غیرنظامی مخفی کرده باشد.
نظرات بینندگان