arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
مشاور صالحي:

آژانس در ايران نظارت آنلاين ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور صالحي گفت: آژانس نظارت آنلاين در ايران ندارد و اگر چنين درخواستي هم از ايران مي‌داشت ما آن را قبول نمي‌کرديم.

پژمان رحيميان، مشاور رييس سازمان انرژي اتمي و مديرکل حوزه رياست که همزمان عضو تيم مذاکره هسته‌اي ايران است عصر شنبه در سخناني در مراسم تقدير از خبرنگاران به سوالات آنان درباره ابعاد فني برجام پاسخ داد.

رحيميان در پاسخ به اين که از سال هشتم تا دهم توافق ميزان توليد سانتريفيوژهاي پيشرفته ايران 200 عدد عنوان شده است گفت: اين 200 عدد مربوط به سال‌هاي 8 تا 10 است، نه اين که در سال 8، 200 تا توليد مي‌شود و باز هم در سال 10، 200 تاي ديگر. تاکيد مذاکره‌کنندگان اين است که محدوديت‌هاي ما تا سال 8 وجود دارد و از آن سال به بعد توسعه صنعت هسته‌اي شروع مي‌شود. ما پس از سال هشتم به ايجاد زيرساخت‌ها مي‌پردازيم که اين بين يک تا 2 سال زمان مي‌برد.

او هم‌چنين درباره ساخته نشدن روتورهاي سانتريفيوژ در اين 8 سال گفت: روتورها قسمت حساس سانتريفيوژ هستند و نگهداري آن‌ها کاري بسيار سخت و هزينه‌بردار است و به همين دليل فني ما ساخت آن‌ها را به بعد از سال هشتم موکول کرديم. با اين حال ما درباره اين که چه ماشيني و چند تا پس از سال هشتم توليد کنيم محدوديتي نداريم.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي درباره کميسيوني که قرار است ايران خريد اقلام دومنظوره‌اش را به آن اعلام کند گفت: براي اقلام دومنظوره دو فهرست داريم که مي‌تواند به روز هم شود. اقلام دومنظوره از قبل هم به خاطر تحريم‌ها ورودش به کشور ممنوع بوده است. کشورهاي صادرکننده اين اقلام نسبت به فروش آن‌ها شرايط و قوانين ويژه‌اي دارند و بايد از صلح‌آميز بودن کاربري اين اقلام مطمئن شوند. ما تاکنون اين اقلام را از بازار سياه مي‌خريديم که از هر 3 قلم جنس دو تاي آن مورد خرابکاري صنعتي قرار مي‌گرفتند اما امروز مي‌توانيم خريد اين اقلام را از کميسيون مشترک درنظر گرفته شده پيگيري کنيم و در صورتي که مشکلي پيش آيد اين کميسيون بايد پاسخگو باشد. علاوه بر اين،‌ اين کميسيون براي همه کشورها است و ما وارد «محدوديت براي همه» شده‌ايم.

رحيميان گفت: چنان چه بخواهيم صادرات مواد و تاسيسات هسته‌اي داشته باشيم از همين مسير دنبال مي‌شود.

وي درباره نوع نظارت‌هاي آژانس و بازرسي‌ها گفت: آن‌چه مهم است برجام است. محدوديت‌ها زمان دارد و بازرسي‌ها براساس پروتکل الحاقي انجام مي‌شود. در عين حال يک سري از محدوديت‌ها طي پروتکل الحاقي ابدي مي‌شود و تا زماني که پروتکل را اجرا کنيم اين بازرسي‌ها هم وجود دارند.

مشاور صالحي درباره نصب دوربين‌هاي آنلاين در تاسيسات هسته‌اي گفت: هيچ دوربين آنلايني ما نداريم. يک سري ابزارهاي ديجيتال است که نصب مي‌شوند. آژانس دنبال استقرار سيستم آنلاين در تاسيسات ايران است اما با ما در اين باره صحبت نشده و اگر هم مي‌شد زير بار آن نمي‌رفتيم.

اين عضو تيم مذاکره کننده درباره همکاري‌هاي بين‌المللي گفت: قبل از جمع‌بندي برجام مذاکراتي با چيني‌ها داشتيم که در قالب کارگروه اين مذاکرات دنبال مي‌شود و البته محدود به چين هم نيست و کشورهاي ديگر هم هستند که تمايل حضور در اين کارگروه دارند به شرط آن‌که از نظر ايران حضورشان معني‌دار باشد. هم‌چنين با روسيه در حال تبادل نظر، رايزني و تبادل اسناد اوليه هستيم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان