arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

سنگ اوپال، «رنگین‌کمان ناب»

کره‌ی زمین می‌تواند سنگ‌های بسیار جالب و عجیبی را در خود تولید کند، اوپال یا سنگ چشم گربه نوعی از این سنگ‌های کانی است که در تاریکی اعماق زمین و از ترکیبات سیلیسیوم به وجود می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید

این سنگ هنگامی که پرداخت می‌شود، رنگ‌هایی زیبا و درخشان بر سطح آن نمایان می‌شوند که از سفید مات و شیری تا سرخ درخشان و سیاه متغیرند. حالا قرار است یک سنگ اوپال که لقب زیباترین اوپال جهان را به خود اختصاص داده، ماه آینده برای نخستین بار در استرالیا به نمایش درآید.

سنگ اوپال، «رنگین‌کمان ناب»


این سنگ که «رنگین‌کمان ناب» نام دارد در سال ۲۰۰۳ استخراج شده و در حقیقت فسیلِ گونه‌ای منقرض شده از سرپایان به نام Belemnitida است که طی دوره‌ی مزوزوئیک می‌زیسته؛ بخش عمده‌ی جنوب استرالیا در این دوران زیر آب دریاچه‌ای قرار داشته که گونه‌های مختلفی از موجودات دریایی ماقبل تاریخ در آن می‌زیسته‌اند.

سنگ اوپال، «رنگین‌کمان ناب»


بدن این جانوران پس از مرگشان به اعماق دریا فرو رفته و طی هزاران سال زیر رسوبات مختلف مدفون شدند؛ پس از خشک شدن دریا و تبدیل شدن این منطقه به بیابان، میزان اسیدی بودن لایه‌های فوقانی شن و ماسه افزایش یافته و موجب آزاد شدن سیلیکا و وارد شدن آن به لایه‌های زیرین شد تا این که این ماده به باقی‌مانده‌ی استخوان‌ها و فسیل‌های به جا مانده از این جانداران رسید. سپس تغییر در شرایط جوی موجب کاهش سطح اسید در خاک شده و به این ترتیب به خشک شدن ژل سیلیکا و ساخت این سنگ‌های کانی انجامید.

اوپال‌های بسیاری در این منطقه یافت می‌شوند اما «رنگین‌کمان ناب» سنگ بی‌مانندی است و مشابه آن در جهان وجود ندارد. این سنگ در تاریکی می‌درخشد و هر چه محیط تاریک‌تر باشد رنگ‌های بیشتری از خود ساطع می‌کند. این سنگ به معنای واقعی کلمه نشان‌دهنده‌ی گذر زمان است و طبیعت هزاران سال برای ساخت چنین اثر زیبایی زمان صرف کرده.

نوچه
نظرات بینندگان