arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

راز قتل امیرکبیر توسط اجنه افشا می‌‌‌‌شود!

ابوالفضل حاج علیخانی معتقد است اگر به آموزش وحفظ نمایش‌های ایرانی توجه‌ نشود طولی نمی‌کشد این نمایش‌ها در قالب موزه‌ای قرار می‌گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالفضل حاج علی‌خانی که قرار است با نمایش «حکایت فین به روایت جنجین» در جشنواره آینی سنتی حضور داشته باشد؛ درباره نگارش نمایش‌نامه و اجرای این نمایش توضیح داد: علاقه من در تئاتر معطوف به نمایش‌های ایرانی‌ست و مدت‌ها بود قصد داشتم نمایشی در مورد امیرکبیر به صحنه ببرم. تصمیم داشتم اجرا در فضایی متفاوت شکل بگیرد؛ بنابراین از حمام فین کاشان استفاده کردم و داستانی را با حضور اجنه‌هایی که شاهد قتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر بودند نوشتم.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: این نمایش عصاره‌ای‌ از نمایش‌های ایرانی همچون تعزیه، نقالی، زنپوشی، نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای و دیگر شیوه‌های نمایشی‌ست. همچنین در نمایش 100 دقیقه‌ای «حکایت فین به روایت جنجین» هفت بازیگر، سی و هفت نقش را بازی می‌کنند.

این کارگردان تئاتر همچنین درباره برگزاری جشنواره آیینی سنتی به‌صورت بین‌المللی اظهار کرد: بعضا زمزمه‌هایی برای برگزاری بین‌المللی جشنواره شنیده می‌شود اما معتقدم این رویکرد در ارتقای سطح کیفی نمایش‌ها چندان دخیل نیست. حضور گروه‌های خارجی برای آشنایی هنرمندان ایرانی با چنین آثاری مفید است، اما پیش‌بردی درنمایش ایرانی ندارد. شاید بتوان از تکنیک‌های آنها استفاده کرد اما در محتوا اثر ندارد.

حاج علی‌خانی با بیان اینکه بودجه می‌تواند در اختیار گروه‌های ایرانی قرار بگیرد؛ پیشنهاد ایجاد کارگاه‌های آموزشی را مطرح کرد و گفت: یکی از مهمترین آسیب‌هایی که نمایش‌های ایرانی با آن مواجه هستند کمبود کارگاه‌‌های آموزشی به صورت تخصصی است. اکنون آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های بسیاری ایجاد شده اما هیچ‌یک از آنها به آموزش نمایش ایرانی نمی‌پردازند.

او تصریح کرد: از آموزش سیاه‌بازی، تعزیه‌خوانی‌ و پرده‌خوانی و دیگر شیوه‌های ایرانی خبری نیست. اگر به آموزش و حفظ این نمایش‌ها توجه نشود طولی نمی‌کشد که این آثار در قالب موزه‌ای قرار می‌گیرند.

فاطمه سرلک، میر نادر مظلومی، مقداد اسلامی، محسن زرآغازی، مجید آهنگران، مرتضی علیدادی و مهدی ذاکر حسینی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان