arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

محسن غرویان: با فشار در زمینه حجاب به نتیجه نمی‌رسیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس مسائل دینی در ارتباط با کسر حقوق از کارمندان بدحجاب در قالب طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف گفت: این مسئله از نظر شرعی دچار اشکال است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسن غرویان، در مورد کسر حقوق از کارمندان بدحجاب تحت عنوان طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف که در مجلس درحال بررسی است، گفت: به‌نظر می‌آید این کار استفاده از فشار مالی و اقتصادی برای تحقق یک امر فرهنگی است که  مانند سایر تجربه‌های گذشته نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 وی ادامه داد: من موافق با این راهکار نیستم؛ زیرا نظیر این کار در گذشته نیز نتیجه نداده است. مسئله حجاب و عفاف در ذات و در جوهر خود امری فرهنگی، روحی و ذهنی است و ما با فشارهای فیزیکی و مالی نمی‌توانیم در این زمینه به نتیجه‌ای برسیم.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه راه‌حل مسائل فرهنگی باید از سنخ فرهنگ باشد، اظهار کرد: باید آنقدر کار فکری، عقلانی، فلسفی و فرهنگی انجام دهیم تا اشخاص از درون خود به حدی از شخصیت فرهنگی برسند تا رفتارهایی نظیر حجاب، گفتار، کلام، نگاه، حرکت و... را در حد متناسب با یک شخصیت والای فرهنگی رعایت کنند.

این کارشناس مسائل دینی در پاسخ به این سؤال که این اقدام از نظر شرعی درست است یا خیر، گفت: من نمی‌توانم به‌طور قاطع در این‌باره نظر بدهم و ابعاد فقهی و حقوقی این مسئله باید بیشتر مورد دقت قرار بگیرد، اما یکی از نکاتی که از نظر فقهی و حقوقی مطرح است و باید رعایت هم شود، این است که در قرارداد اولیه که براساس آن، اداره مربوطه به کارمند خود حقوق پرداخت می‌کند، آیا حقوق فرد بابت حجاب او بوده یا بابت کارش قرار است به او تعلق بگیرد؟

غرویان ادامه داد: اگر طبق قرارداد، آن حقوق بابت کارش به فرد تعلق می‌گیرد و نه رفتار اخلاقی‌اش، نمی‌توان از حقوق او کسر کرد؛ این مسئله اشکال دارد، زیرا قرارداد بابت کار بوده است، بنابراین فقها و حقوق‌دان‌ها باید آن را لحاظ کنند.
نظرات بینندگان