arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

صالحی: اگر برجام در کنگره رای نیاورد ما چیزی از دست نداده‌ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مذاکره کنندگان باید پاسخگوی ملت و نخبگان جامعه در خصوص ابهامات و سوالات برجام باشند.

به گزارش «انتخاب»؛ دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز یک‌شنبه در دومین همایش ابر فیاض که به مناسبت بازگشت آزادگان به میهن و بزرگداشت سید آزادگان شهید ابوترابی در استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: ما باید این تاکید رهبر بزرگوار انقلاب را انجام دهیم که فرموده‌اند" بروید و اگر می‌دانید که کارتان را درست انجام داده‌اید با قدرت استدلال کنید و سوالات پیش آمده را توجیه کنید".

او ادامه داد: غرب در 8 سال جنگ تحمیلی انواع رفتارهای غیرانسانی را به مردم ما تحمیل کرد و در تلاش بودند تا به رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی ایران پی ببرند.

معاون رییس جمهور توضیح داد: در غرب عده‌ای می‌گویند کاش تحریم‌ها را ادامه می‌دادیم چراکه روزهای آخر این انقلاب بود در صورتی که مسوولان آمریکایی از وزیران تا رییس‌جمهوری آمریکا با قاطعیت اعلام می‌کنند که این ملت در برابر تحریم‌ها و زورگویی‌ها هیچ وقت تسلیم نخواهند شد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اشاره کرد: ایثار ایثارگران ما ویژگی خاصی به این ملت بخشیده که ما را در این جایگاه قرار داده است و اگر ایثار ایثارگران و شهادت شهدای ما و رنج و مشقت اسرای اسلام نبود، قطعا ما هم در چنین جایگاهی نبودیم.

وی افزود: برخورداری از رهبریتی صالح و خالص و متوکل، برخورداری از ملتی هوشیار و آگاه و مقاوم و حرکت در بستر دین باعث شد ما به این پیروزی بزرگ دست یابیم که اگر اسلام و دین نبود جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست پنجه در پنجه ابرقدرت‌های جهان اندازد و این‌گونه سرافرازنه و مقتدرانه از این نبرد پیروز بیرون بیاید.

صالحی اشاره کرد: عزیزانی که رفتند و شهید شدند از عرش الهی به ما اسیران این دنیا نگاه می‌کنند و می‌گویند اگر راه ما را فراموش نکرده‌اید ما خوشنودیم و شما که این مراسم‌ را برگزار می‌کنید شهدا را خوشنود کرده‌اید چون شهدای ما زنده‌اند و نزد بارگاه الهی روزی دارند.

او تصریح کرد: وقتی که ما بزرگداشت سید آزادگان ابوترابی را برگزار می‍‌کنیم در حقیقت داریم الگو و اسوه‌ای را به جامعه و به خصوص به جوانان جامعه ارائه می‌کنیم؛ پس بدانید آن چه که از عظت و اقتدار تا امروز به دست آورده‌ایم مرهون ایثار و از خود گذشتگی و کسب رضای خدا بوده است که اگر رضای خدا را کسب کنیم کسب رضای مردم را نیز به همراه داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پیدایش انقلاب اسلامی و احیای دین در عصر حاضر به رهبری امام خمینی (ره) زنگار و غبار را از دین پاک کرد و این گوهر و الماس را که فلسفه زندگی را به انسان نشان می‌‍دهد مجدد به دنیا عرضه کرد.

صالحی به این نکته که هیچ انقلابی را در طول تاریخ نمی‌توان با انقلاب اسلامی مقایسه کرد اشاره کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی امروزه الگوی تمامی انقلاب‌ها و کشورهای جهان قرار گیرفته همان‌طور که با هشت سال جنگ تحمیلی نشان دادیم که چگونه می‌توان هم دفاع کرد و جنگید و هم کرامت انسانی را حفظ کرد.

این مقام مسوول گفت: آن‌ها با این هدف تحریم فلج کننده را آغاز کردند تا به مردم فشار وارد شود و ملت به خیابان‌ها بریزند تا نظام و مردم را رودر روی هم قرار گیرند ولی آفرین بر شما ملت شریف که با وجود این که در عرض کم‌تر از چند ماه سرمایه مالی شما به کم‌تر از یک سوم کاهش یافت ولی این ملت بزرگ و حامی نظام خم به ابرو هم نیاورد و این موضوع بود که دشمنان این دیار را دچار سردرگمی کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید این نکته را یادآور شوم که رهبری معظم انقلاب مهم‌ترین نقش را در قبل، طول و بعد از مذاکرات با راهنمایی‌ها، حضور به موقع، تذکرات به مذاکره کنندگان و مقابله با طرف مقابل در سخنرانی‌ها ایفا کردند.

صالحی یاد‌آور شد: اگر این پیشینه‌ای که به آن اشاره کردم نبود ما هیچ وقت نمی‌توانستیم وارد مذاکرات شویم و همین امر باعث شد زمانی که در مذاکرات شرکت می‌کنیم هیچ احساس کوچکی در مقابل این 6 کشور قدرتمند جهان نداشتیم و گویی که خداوند متعال دست ما را گرفته بود و گویی که تمام ملت غیور ایران زمین از پشت سر مراقب ما بودند که مبادا شانه خالی کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: با اتکا به خدا و به کمک شما ملت سرافراز و رهبری گران قدر کشور این مذاکره‌کنندگان شما محکم در برابر این 6 قدر ایستادند تا حق مسلم شما را در جوامع بین‌المللی بگیرند و ثابت کنند و ما در طول این مذاکرات لحظه‌ای فکر نمی‌کردیم که در برابر ابر قدرتی قرار داریم چون ابر قدرت را در جای دیگری می‌بینیم.

او ادامه داد: طرف‌های مذاکره‌کننده چاره‌‍‌ای جز قبولی احترام به ملت ایران را نداشتند و باعث این موضوع صبر و شکیبایی شما ملت ایران در برابر تحریم‌های ناعادلانه بود.

صالحی افزود: در حال حاضر نیز نظرات مختلفی در خصوص برجام به گوش می‌رسد و وظیفه مذاکره کنندگان شما ملت پاسخ گویی به این دغدغه‌ها و تشویش‌های نخبگان کشور در خصوص محتویات آن است.

معاون رییس‌جمهور تشریح کرد: بنده مسوولیت آن چیزی را که در بعد فنی در برجام آمده است را به صورت کامل می‌پذیرم. در این مذاکرات خط قرمز ما این بود که اجازه ندهیم این فن‌آوری با سستی پیش برود و یا با وقفه‌ای روبه رو شود که به لطف الهی توانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم.

این مقام مسوول تاکید کرد: توانستیم آن چه در شان این ملت است برای آن‌ها تامین کنیم و منافع ملی و مصلحت کشور را در چارچوب عظت و حکمت دیدیم و تمام این‌ها را مدیون لطف الهی، ارشادات مقام معظم رهبری، حمایت‌های رییس‌جمهور و بالاتر از همه لطف و دعای مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات تمام شده است ولی سرنوشت برجام هنوز روشن نیست چراکه در آمریکا غوغایی به پا شده است به صورتی که کنگره و دولت آمریکا در مقابل هم ایستاده‌اند اما بنده در همین جا می‌گویم که اگر برجام در کنگره رای نیاورد و اوباما هم نتواند برای پذیرش آن کاری انجام دهد ما چیزی را از دست نداده‌ایم و به دنیا نشان داده‌ایم که ما هنجارشکن نیستیم و ایران یک کشور متمدن و با حاکمیت عقلانیت است.

صالحی به سخنان اخیر جان کری اشاره کرد و افزود: اخیرا وزیر خارجه آمریکا به کنگره یاد‌آور شده که اگر برجام رای نیاورد دلار آمریکا آرام آرام از صحنه بین‌المللی خارج می‌شود و با پذیرفته نشدن برجام در آمریکا این سخن ایرانیان که می‌گویند نباید به آمریکا اعتماد کرد محقق می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
کاملا صحیح و درست فرموده اند.
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
درود بر این انسان فرهیخته فهمیده..
نظرات بینندگان