arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

روغن پالم و تنها فایده آن!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت گفت: به دلیل مقاوم بودن دانه پالم در مقابل حرارت، معمولا در روغن‌های سرخ‌کردنی از پالم استفاده می‌شود.

شهریار دبیریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایجاد تشویش در جامعه مبنی بر وجود روغن پالم در شیر عامل کاهش سرانه مصرف این محصول شده است که باید راهکارهای جدی در این خصوص اتخاذ شود، چراکه موضوع روغن پالم موجب شده فروشندگان شیرهای فله‌ای، دایره سو‌ءاستفاده خود را گسترده‌تر کنند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سرانه مصرف لبنیات در کشور یک سوم سرانه مصرف در جهان است، گفت: تشویش اذهان عمومی در این راستا موجب شیرهراسی مردم و کاهش سرانه مصرف شیر می‌شود.

دبیریان با اشاره به روغن پالم و تاثیرات ترویج این موضوع در جامعه افزود: برخی از کارخانه‌ها که برند‌های معروفی نبودند تخلف کردند که بهترین کار در آن زمان برخورد قاطع با این کارخانه‌ها بود؛ نه این که موضوع پخش و موجب تشویش اذهان عمومی شوند.

رییس کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت با بیان این‌که در همه جای دنیا از روغن پالم استفاده می‌شود، گفت: در سرخ‌کردن غذاها باید از روغن های مقاوم در مقابل گرما استفاده شود، به همین دلیل در روغن‌های سرخ‌کردنی معمولا از پالم استفاده می‌شود و دلیل آن نیز زیاد بودن اسیدهای چرب اشباع و مقاوم‌ بودن در برابر حرارت است.

وی با بیان این‌که اگر روغن، حرارت سرخ کردن را تحمل نکند سرطان‌زا می‌شود، اظهار کرد: این امر تنها مخصوص روغن‌های سرخ‌ کردنی است.

دبیریان با اشاره به فواید روغن پالم گفت: از مزایای استفاده از این روغن در صنعت غذا، فقدان اسید چرب ترانس آن است.

به گفته رییس کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت، یکی از معایب روغن پالم وجود اسید چرب اشباع شده بالای آن است و این در حالی است که اسید چرب ترانس آن صفر است و اثر اسیدهای چرب ترانس در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی هفت برابر بیشتر از اسید چرب اشباع است.

وی با بیان اینکه مصرف نان در ایران شش برابر جهان است، اظهار کرد: باتوجه به این موضوع، باید در نظر گرفته شود که کیفیت نان بیشتر از هر کالای دیگری مهم است.

دبیریان با بیان اینکه باید توجه پزشکان نسبت به صنعت غذا افزایش یابد، افزود: با توجه به اینکه مردم با اعتماد کامل به توصیه‌های پزشکی توجه می‌کنند، لازم است فرهنگسازی مصرف مواد غذایی ابتدا در گروه پزشکی انجام و سپس به کل جامعه تعمیم داده شود.

رییس کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه باید تعامل انجمن‌های پزشکی با صنایع غذایی افزایش یابد، گفت: این امر باعث می‌شود پزشکان با شناخت بیشتر در مورد صنایع غذایی اظهارنظر کنند.

وی پیدایش پاستوریزاسیون را مربوط به حدود 100سال پیش عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه از سال‌های قبل در کشور پاستوریزاسیون به‌وجود آمده است،‌ باید نسبت به این امر توجه و اهتمام بیشتری شود.
نظرات بینندگان