arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۱۹۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

تأثیر کمپین «نه» به خرید خودرو بر بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش‌ها حاکی از آن است که در مدتی که «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که به گفته فعالان بازار، تا حدود 50 درصد کاهش معاملات خودرو اتفاق افتاده است.

خبرآنلاین در ادامه آورده است: چند هفته‌ای از ایجاد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» می‌گذرد؛ در این مدت به نظر می‌رسد این کمپین نه‌تنها روی خرید خودرو صفر اثر گذاشته، بلکه عاملی برای کاهش تقاضا در بازار و به‌دنبال آن، افت قیمت‌ها شده است.

در حال حاضر رکودی بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند. حامیان «کمپین خرید خودرو ممنوع» معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در مدتی که این کمپین به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که تا حدود 50 درصد کاهش خرید و فروش و معاملات خودرو اتفاق افتاده است. این موضوع را نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند.

به گفته یکی از نمایشگاه‌داران، «در این مدت معاملات خودرو تا 50 درصد در کل بازار کاهش یافته است؛ هم خودروهای صفر و هم دست‌دوم.»

فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که «هم‌اکنون نه‌تنها ثبت‌نام برای خرید خودرو صفر کاهش یافته است، بلکه مشتریانی هم که ماه‌های گذشته نسبت به ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو اقدام کرده بودند، شروع به انصراف در نمایندگی‌های خودروسازها کردند.»

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن است که کمپین به راه افتاده، باعث کاهش 500 هزار تا سه میلیون تومانی قیمت خودروهای تولید داخل و یک تا پنج میلیونی خودروهای چینی در بازار شده است.

واکنشی که در حال حاضر خودروسازان به کمپین به راه افتاده داشته‌اند، این بوده است که «این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است؛ در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح شده که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.»

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده است «تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی‌تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کند.»

وی متذکر شده است: «در حال حاضر خودروسازان روزانه چهار تا پنج هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود، بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تأثیری در فروش خودرو داشته باشد، زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.»

عبدالله بابایی، کارشناس خودرو نیز گفته است: «این کمپین بر اساس شرایط بازار و برآورده نشدن توقعات مشتریان و همچنین چالش‌هایی که از گذشته در خودروسازی وجود داشته، ایجاد شده است. بنابراین تشکیل این کمپین ضربه بزرگی به تولید ملی و خریداران خودرو وارد می‌کند و در اصل، نگرشی نادرست و با مدل ملی در تضاد است.»

اما در مقابل این نگاه، حامیان کمپین به راه افتاده همچنان بر مواضع خود اصرار دارند. در این شرایط اگر بخواهیم به ریشه‌یابی این موضوع بپردازیم، به زمانی می‌رسیم که با جمع‌بندی هسته‌ای ایران و گروه 1+5، بحث کاهش قیمت خودرو در میان مردم قوت گرفت، اما نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند؛ تا جایی که مدیرعامل یکی از خودروسازها، از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داد.

از سوی دیگر، کارشناسان ریشه شکل‌گیری چنین کمپینی را عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های گذشته می‌دانند که سبب شده نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفته است: «خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند؛ چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید.»

به اعتقاد وی، «مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوند و برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.»

در این شرایط، حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است که «تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی، ارتقای کیفیت تولیدات ملی به‌گونه‌ای است که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.»

وی با ذکر این نکته که "دولت باید با حمایت مستقیم بانک‌ها، ارائه تسهیلات کارآمد به خودروسازها را جدی بگیرد"، تأکید دارد: «هم‌اکنون کاهش هزینه تولید خودرو، یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.»

به هر حال با وجود این‌که واکنش اولیه دست‌اندرکاران صنعت خودرو نسبت به شکل‌گیری «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» عصبانیت بود، اما به نظر می‌رسد فراگیر شدن این کمپین بتواند مشکلاتی را برای دو غول خودروسازی ایران پدید آورد.

کمپین خرید خودروی صفر هر روز بیش از گذشته در گوشی‌های هوشمند جای می‌گیرد. شاید گوشی‌های هوشمند را بتوان جایگزینی برای نهادهای مدنی دانست که سال‌هاست در ایران حضور ندارند، اما در غیابشان مصرف‌کنندگان جایی را برای یافتن هم پیدا کرده‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
74
2
تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی‌تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کند!!!"
کردستانی
|
Finland
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
41
1
موافقم
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
118
2
كساني كه اين كمپين را تشكيل داده اند دانسته يا ندانسته در حال خيانت به كشور هستند
پاسخ ها
ید الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
اخوي بخر تا خائن به حساب نيايي يهويي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
کسانی که با تولید خودرو های بی کیفیت و بی امنیت هزاران خانواده را برای همیشه عزادار کرده اند خیانت نمی کنند بلکه خدمت می کنند
mehrdad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
خیانتو اونی میکنه که با خودرو بی کیفیت جون مردم رو میگیره. خیانتو اونی میکنه که پول ماکسیما رو برای میده پژو بی کیفیت میخره
مردم
| Saudi Arabia |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
این خیانت نیست ماشینی را که در جای دیگر ده میلیون می فروشند به مردم ما 40 میلیون میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
شما توهم دیگران خائن پنداری داری بری دکتر خوب میشی
معراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
1
73
زمانی میتوانید بگویید تقاضا وجود دارد که امکان رقابت هم وجود داشته باشد. واضح است اگر هیچ رقیبی نباشد برای شما مردم از شما به ناچار میخرند و این اسمش تقاضا نیست بلکه تحمیله
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
52
يه كمپاني اقتصادي بايد جبران كند نه معذرت خواهي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
2
62
باید این کمپین انقدر ادامه پیدا کنه تا قیمت خودرو داخلی به یک سوم قیمت حال حاضر برسه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
58
کار از کبفیت پائین گذشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
1
64
واقعا موثره
تشكر تشكر تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
4
3
من كارى به كمپين ندارم ولى مدتهاست ميخوام ماشين صفر بخرم
نميشه خب مثل من خيلى زيادن ربطى به كمپين نداره پولش نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
5
کاهش به یک سوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
بنده نیاز مبرم به ماشین دارم و پول لازم برای خودرو موردنظر هم دارم ولی منتظر میمانم تا تنبیه خودروسازان کامل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
امید وارم این کمپین ها در آینده ادامه داشته باشد و مردم ما عملا با مشکلات برخورد جدی داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
از شانس منه ميخواستم ماشينمو بفروشم صفر بگيرم كه تو واتسپ برام پي ام اومد درمورد كمپين رفتم ماشينمو بفروشم ديدم ماشين 16 ميليونيم شده 12 ولي خوب شد بايد يه جوري روي اين خودرو سازها كم ميشد
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
5
خیانت کسانی به این کشور میکنند که به اسم تولید ملی به سود سرشار از تولید خودروهای بی کیفیت با قیمت های کذایی دست یافته و اکنون منافع خود را در خطر میبینند به بهانه تحریم ها ارزوی بسیاری از مردم رو برای داشتن یک خودروی ایده ال محال کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
خودرو با کیفیت پایین بندازن به ملت خیانت نیست ولی ازشون خرید نکنیم خیانت هست؟
محمد 9
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
انقدر تحریم می کنیم تا خودرو به قیمت واقعیش برگرده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
6
تشکیل این کمپین الزامی بود
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
8
کدام خیانت?. دسته دسته مردم تو جاده ها سر كيفيت پايين خودرو بميرند كه اين دو تا خودرو ساز كار كنند؟ گناه مردم چيه كه اين دو خودرو ساز نمي خواهند كيفيت را بالا ببرند؟ چرا با 3 برابر شدن دلار قيمت اين خودرو ها سه برابر شد؟ مگه خودمون نمي سازيم؟ اگه خودرو وارداتي هم سه برابر شده هم داخلي پس چه تفاوتي بين اون ها هست؟ تعطيل كنيد تا وارد بشه. كيفيت حق مردم ايرانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
7
عملاً باعث کاهش قیمت خودرو شده و اگر ادامه پیدا کند قطعاً هم کفیت افزایش و هم قیمت کاهش می یابد
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
8
افرین بر بانیان کمپین که ما باید ازش پیروی کنیم،من ازتصمیم خرید خودرو منصرف شدم
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
5
اقا انشاالله بااین کمپین مردم به حقشون برسن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
1
نخرید نخرید اخه ایرانی از خارجی جی کم داره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
2
چرا باید ماشین های بیکیفیت اخلی رو بهر قیمتی که کارخونه ها می گن خرید . اگر وزارت صنعت راست میگه واردات ماشین رو ازاد کنه و تعرفه واردات ماشین رو برداره بعد ببینید یک نفر ماشین داخلی می خره یانه ؟
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
2
چرا بایستی نعمت زاده از عصبانیت واکنش نشان بده و ملت رو که از خرید خودروی بی کیفیت سرباز میزنند و به کمپ خودرو نو نخرید ملحق می شوند رو ........میدونه
نظرات بینندگان