arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

نوری المالکی: نمی گذاریم این کشور به عراق شماره 1 و 2 تبدیل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون رییس جمهور عراق گفت که میان او و حیدرالعبادی هیچ اختلافی وجود ندارد و اجازه نخواهند داد عراق یکپارچه به عراق شماره یک و دو تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، نوری المالکی در کنفرانس خبری که روز دوشنبه برگزار شد ، در پاسخ به سوالی درخصوص اصلاحات سیاسی که نخست وزیر در حال اجرای آن است اظهار داشت: بحث اصلاحات سیاسی از ابتدای تشکیل دولت عراق مورد نظر بوده است. دولت عراق و قانون اساسی این کشور بر چارچوب غلطی استوار شد که براساس گروه بندی ها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه به دنبال فرصتی برای انجام اصلاحات بودیم اظهار داشت: بحران هایی همچون طایفه گری پیش آمد که بحث حضور گروه های تروریستی و دخالت خارجی هم همراه با آن شد اما فرصت اصلاحات با افزایش درخواست ها و تظاهرات مردم فراهم شد.

معاون رییس جمهور عراق اظهار داشت: عده ای معتقد بودند که باید نظام پارلمانی عراق به سیستم ریاست جمهوری تبدیل شود و برخی هم مخالف آن بودند و آنچه که اتفاق افتاد ، درخواست های مردمی را تایید کرد.

وی در عین حال گفت: باید پایبندی و التزام وجود داشته باشد تا اختلافی پیش نیاید.
مالکی با اشاره به تظاهرات مردمی در چند استان عراق اظهار داشت: مشخص شده است که هدف اساسی این تظاهرات ها خدمت نیست بلکه یک طرح سیاسی و برنامه ریزی برای لغو نظام پارلمانی و انحلال موسسات دولتی است.

معاون رییس جمهور عراق اضافه کرد: برخی تظاهر کنندگان شعارهای تندی علیه علما، جریانات و احزاب می دادند. کسانی که از این تظاهرات حمایت می کنند به دنبال شکست دولت هستند. نباید این تظاهرات به جایی برسد مثل تظاهرات الانبار که زمینه ساز حضور داعش شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال بروز اختلاف اظهار داشت: در شرایط حساس امروز نباید اجازه بروز هیچ اختلافی داده شود آنچه که درباره اختلاف دیدگاه ها وجود دارد به این معنا نیست که اجازه دهیم دولت شکست بخورد.

معاون رییس جمهوری عراق خاطرنشان کرد: عبادی از اعضای برجسته حزب است. بین من و ایشان اختلافی وجود ندارد و این اختلافات خاص گروه هایی است که دنبال فتنه و درگیری بین عراقی ها هستند.

مالکی در ادامه گفت: زمانی شعار آمریکایی ها این بود که اگر مالکی عوض نشود به اینها سلاح نمی دهیم، ما اشغالگران را بیرون کردیم و آنها می خواستند دوباره برگردند چرا که آنها از هیچ کشوری نشده است که اشغال کرده باشند و از آن خارج شوند.

وی با بیان اینکه ما جلوی دخالت آنها را گرفته ایم گفت: آنها فکر می کردند وقتی که مالکی تمام شود زمینه دخالت برای آنها فراهم می شود . محاسبات آنها براساس تسویه حساب شخصی بود. زمانی حتی گروه هایی می گفتند چرا باید مالکی که حکم اعدام صدام قهرمان اعراب را داده نخست وزیر باشد.

معاون رییس جمهور عراق در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اصلاحات قانون اساسی این امر را موضوع دشواری عنوان کرد و اظهار داشت: این مساله زمانی مطرح است که قانون اساسی زنده باشد اما قانون اساسی مرده است.

وی با اشاره به نقش مردم و خواست آنها برای تغییر قانون اساسی اظهار داشت: مردم تصمیم گیرنده هستند و از سوی دیگر مخالفت با قانون اساسی هم چالشی برای دولت است چرا که از آن به عنوان ابزاری علیه دولت توسط نیروهای مخالف بهره برداری می شود.

نوری المالکی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص جایگاه وی در ایران اظهار داشت: من افتخار می کنم که مورد احترام مسوولین جمهوری اسلامی هستم و فردا هم قرار است دیداری با حضرت آیت الله خامنه ای داشته باشم و من از این بابت قدردانی می کنم.

وی با اشاره به نقش بنیادین جمهوری اسلامی در خط مقاومت در کشورهایی همچون سوریه، یمن و لبنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی نقش سرنوشت سازی در خط مقاومت دارد . زمانی که من نخست وزیر عراق بودم سیاست های من روابط ایران و عراق را تنگاتنگ کرد و شاهد مشارکت ایران در بازسازی عراق و ارتقای همکاری های دو کشور بودیم.

نوری المالکی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص گزارش پارلمان درباره سقوط موصل و نقش وی در این حادثه گفت: کمیته ای که برای این منظور تشکیل شده بود دچار اختلافات سیاسی شد و از موضوعیت تحقیق خارج شد.

وی با بیان اینکه در سلامت این کمیته تردید اساسی وجود دارد خاطرنشان کرد: رییس این کمیته وابسته به جریانی سیاسی است و اسامی که وی اعلام کرد را کمیته رد کرد.اسامی که اعلام شده ارزش ندارند و باید تحقیق پارلمان به قوه قضاییه برود.

معاون رییس جمهور عراق یادآور شد: آنچه در موصل اتفاق افتاد جنگ نبود. ارتش خیلی قوی بود و 42 هزار پلیس مجهز در آنجا حضور داشتند که از هیچ کس نمی توانستند شکست بخورند.توطئه برنامه ریزی شده در آنکارا و بعد در اربیل هماهنگ شد. آنها برای شکست موصل نقشه کشیدند.

وی اضافه کرد: در آن مقطع اقلیم خواستار عقب نشینی شد و 85 درصد ارتش هم که از کردها و اهل سنت بودند عقب نشینی کردند و تنها 15 درصد نیروها شیعه بودند.

مالکی تصریح کرد: موصل به وسیله جنگ سقوط نکرد بلکه با توطئه سقوط کرد مثل الرمادی . در آن مقطع برخی افسران را که باید زندانی می شدند زندانی کردیم و آنهایی را که باید اعدام می شدند اعدام کردیم اما سیاست فاسد مانع از واقعی شدن برخی موضوعات می شود.

معاون رییس جمهور عراق خاطرنشان کرد: در آن مقطع افسران کرد در توجیه اقدام خود می گفتند که این جنگ ما نیست حتی امان نامه ای در کردستان صادر شد که با داعش نجنگید چرا که داعش با شیعه و المالکی در جنگ است.

مالکی در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهاد وی در مورد عربستان اظهار داشت: پیشنهادم این است عربستان تحت قیمومیت بین المللی قرار گیرد. چرا که این کشور از ابتدا از القاعده و تروریسم حمایت کرده است.

معاون رییس جمهور عراق در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه جایگاه سیاستمدار مربوط به جایگاه دولت نمی شود گفت: اگر منصب اجرایی منشا قدرت سیاسی باشد این یک نقطه ضعف است. لغو عناوین و سمت ها از اختیارات دولت است برخی هم از اختیارات دولت نیست. که از آنجا می توان به پست های معاون رییس جمهور و استانداران اشاره کرد.

وی در عین حال گفت: البته برای من مهم نیست، حزب الدعوه با 103 کرسی بیشترین کرسی های پارلمان را در اختیار دارد . این موضوع هیچ ارتباطی به جایگاه و مناسب سیاسی ندارد بلکه بیشتر به پشتوانه مردمی بر می گردد.

مالکی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص توافق هسته ای و تاثیر آن روی حمایت های ایران از متحدان منطقه ای اش گفت: ما مطمئن هستیم که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مذاکرات هیچ ارتباطی با سیاست های منطقه ای ایران ندارد. ما در این مورد نه تنها نگران نیستیم بلکه نقش منطقه ای ایران نسبت به گذشته بیشتر و بهتر شده است.

معاون رییس جمهور عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش سیاست های وی در شکل گیری گروه های تروریستی اظهار داشت: این موضوع درست نیست داعش زاییده القاعده است و سال ها قبل در سعودی تشکیل شد یا طالبان و النصره شاخه ای از القاعده است و تروریست هایی در خارج از عراق حضور دارند مثل بوکوحرام که ارتباطی به سیاست داخلی عراق ندارد.

وی یادآور شد: از زمان سقوط صدام القاعده فعالیت های خود را در عراق آغاز کرد و قبل از نخست وزیر من هم وجود داشت مخصوصا با انفجار مرقد امامین عسکریین منجر به جنگ طایفه ای در عراق شد

مالکی تصریح کرد: من هیچ سیاست تبعیض نژادی را در دستور کار قرار ندادم همواره در کنار شیعه ، سنی و کردها زمانی که در چارچوب بودند، ایستادم و زمانی که خارج از چارچوب بودند در مقابل آنها ایستادم.

وی تصریح کرد: آیا سیاست دولت مرکزی باعث گسترش تروریسم شد و یا سیاست اقلیم؟ زمانی که مالکی تغییر کرد هم روابط دولت مرکزی با اقلیم بهبود نیافت . مساله مربوط به اشخاص نیست و در زمان العبادی نیز همین موضوعات وجود دارد.

معاون رییس جمهور عراق همچنین درباره وجود طرح هایی درباره تجزیه عراق اظهار داشت: شعار ما همواره این بوده است که عراق یک کشور است و عراق شماره یک و شماره دو نداریم . قبول نمی کنیم این کشور تقسیم شود اما خطری درباره وحدت عراق وجود دارد و تلاش هایی برای تقسیم عراق وجود دارد.

مالکی گفت: بسیاری از اهل سنت که می خواستند از کشور جدا شوند امروز نمی خواهند . عده کمی هستند که مرتبط با مقاصد خارجی هستند شیعیان هم همینطور. اگر القاعده و داعش و دخالت های خارجی به بهانه مقابله با اینها ادامه یابد، صداها بلند می شود. زمانی آمریکایی ها می گفتند که رفتن مالکی تنها راه حل است و الان هم می گویند هیچ راهی نیست مگر تقسیم عراق . ما بشدت با این مساله مخالفیم و بر وحدت تاکید می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رابطه عراق و عربستان سعودی اظهار داشت: این مساله مربوط به امروز نیست در سال 2006 تلاش کردم روابط دو کشور را بهبود بخشم و نخستین دیدار را با پادشاه سعودی داشتم اما می دانم که وهابیت دشمن شیعه است.

معاون رییس جمهور عراق افزود: روسای جمهور آمریکا هم میانجی گری کردند اما این تلاش ها مثمرثمر واقع نشد. وهابی ها می گویند بغداد پایتخت عباسی است و همچنان باید باقی بماند.
وی با اشاره به شکست تلاش ها برای بهبود روابط عراق و عربستان در دوران نخست وزیری وی گفت: زمانی رییس جمهور آمریکا به من گفت که راه حل چیست گفتم دولت سعودی قادر به مهار وهابیت نیست و این مساله جدیدی نیست و باید عربستان تحت قیمومیت بین المللی قرار گیرد.
مالکی یادآور شد: از طرف دیگر شاهد مظلومیت شیعیان هستیم و اینها مورد هدف قرار می گیرند و وظیفه هر انسانی است که از مظلوم دفاع کند.

وی تصریح کرد: زمانی که یک شیعه کشته می شود هیچ ضمیر انسانی حرکت نمی کند اما وقتی یک یهودی کشته می شود ماشین تبلیغاتی آنها به راه می افتد و ماموریت ما دفاع از مظلومیت اهل بیت است.

نوری المالکی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حملات ترکیه به شمال عراق گفت: ترکیه بزرگترین حامی داعش و القاعده است و اگر سنی ها و ترک ها نبودند اوضاع به اینجا نمی رسید.

وی یادآور شد: زمانی که درهای اروپا به سمت ترکیه باز نشد آنها براساس تفکر عثمانی به سمت خاورمیانه هجوم آوردند .ترک ها چشم انداز توسعه طلبانه ای در سوریه و شمال عراق داشتند.

مالکی یادآور شد: ترکیه در سایه حزب عدالت و توسعه که اعتقاد به طایفه گری دارد، عمل می کند و از طرف دیگر سیاست های توسعه طلبانه ای را در منطقه پیگیری می کنند.

معاون رییس جمهور عراق همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره انتقادات از حشد الشعبی اظهار داشت: این انتقادات به دلیل این است که حشدالشعبی تجربه موفقی داشته است . زمانی اتهام می زدند ارتش المالکی ، ارتش مجوس. این اتهامات را در زمان سقوط موصل هم می زدند .در واقع این اتهامات را برای از بین بردن روحیه حشدالشعبی و ارتش می زدند که به نفع داعش و گروه های تروریستی است.

وی یادآور شد: تردیدی نیست که این اشتباهات کوچک توسط ماشین تبلیغاتی غرب بزرگنمایی می شود و این موضوع مهمی است. زمانی می گویند حشدالایرانی و یا حشدالشعبی الشیعی و باید توجه کرد که قدرت حشدالشعبی است که مانع دخالت ترکیه در عراق می شود. اگر حشدالشعبی نبودند تا الان بغداد سقوط کرده بود.
نظرات بینندگان