arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

اوباما به احتمال زیاد رأی کنگره را وتو می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناتور جمهوری خواه «میچ مک کانل» روز دوشنبه گفت که رئیس جمهوری آمریکا در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته ای با ایران شانس زیادی برای موفقیت دارد و به احتمال قوی از حق وتو استفاده می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آمریکایی، مک کانل رهبر جناح اکثریت سنا دیروز(دوشنبه) در یک سخنرانی در ایالت «کنتاکی» به احتمال بالای موفقیت باراک اوباما در مواجهه با رأی منفی کنگره به توافق هسته ای ایران اشاره کرده و این گفته ها در خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز بازتاب یافته است.

رادیو دولتی آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تا 17 سپتامبر فرصت دارند که توافق هسته ای با ایران را بررسی و آن را به رأی می گذارند و انتظار می رود از آنجا که جمهوری خواهان در هر دو مجلس اکثریت را در دست دارند، رأی کنگره آمریکا به توافق هسته ای منفی باشد.

در عین حال باراک اوباما تأکید کرده که در صورت رأی منفی کنگره به توافق هسته ای ایران، از حق وتو استفاده خواهد کرد؛ اختیار قانونی رئیس جمهوری برای رد تصمیمات کنگره، در صورتی که کمتر از دو سوم کنگره به آن تصمیمات رأی داده باشند.

با این حال سناتور مک کانل روز دوشنبه این احتمال را که اوباما بتواند از اختیار خود برای وتوی تصمیم کنگره در مورد توافق هسته ای ایران استفاده کند، زیاد دانسته است.
وی در عین حال ساعتی بعد به خبرنگاران گفته است که اطمینان دارد، تنها دموکرات ها از توافق هسته ای حمایت خواهند کرد.

رهبر جناح اکثریت سنا، همچنین توافق هسته ای ایران را توافقی ناکارآمد خواند.

در هفته های گذشته، باراک اوباما بارها از توافق هسته ای با ایران دفاع کرده و در مورد پیامدهای زیان بار رد این توافق توسط کنگره آمریکا هشدار داده است.​

براساس این گزارش، در حال حاضر بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره و تعدادی از نمایندگان برجسته حزب دموکرات از جمله سناتور «چاک شومر» و «الیوت انگل» عضو مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک گفته اند که به توافق هسته ای با ایران رأی مخالف خواهند داد.
نظرات بینندگان