arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

محمود عباس اکتبر به تهران سفر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین "ساف" با اعلام اینکه سفر رئیس تشکیلات خودگردان به تهران اکتبر آینده انجام خواهد شد، گفت: ایران به زودی در فلسطین سفیر خواهد داشت

 منابع آگاه فلسطینی به خبرنگار فارس در رام الله گفتند که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را مسئول پرونده ارتباط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران کرده است.

این منابع گفتند: محمود عباس خواهان ایجاد روابط محکم فلسطین با ایران است و برای رسیدن به این هدف به قدرت مجدلانی اعتماد دارد به همین دلیل این پرونده را به او محول کرده است.

به همین دلیل به سراغ مجدلانی رفتیم و وی بدون تایید یا رد خبر مذکور بر اهتمام رهبران فلسطینی برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

این عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم خواند و گفت: این سفر یخ روابط ایران و فلسطین را شکست و گرمی را به این روابط بازگرداند، به خصوص که محمود عباس هم سال 2012 به تهران سفر کرده و در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد شرکت کرده بود.

وی افزود: در دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشتم، توافق شد که کمیته رایزنی سیاسی مشترک تشکیل شود که سالی دو بار، یکی در امان، پایتخت اردن و یک بار هم در تهران تشکیل جلسه دهد.

ایران به زودی در فلسطین سفیر خواهد داشت
مجدلانی همچنین گفت: در گفت‌وگو با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران این موضوع را بررسی کردیم که اگر امکان داشته باشد سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن سفیر غیر مقیم کشور فلسطین باشد.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین تاکید کرد: همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی و تبادل تجربیات و رابطه بین دانشگاه‌ها از جمله محورهای دیگر گفت‌وگوی من با مقامات ایرانی بود، در هر حال این سفر یک موفقیت مهم است که نتایج قابل توجه آن را در سفر قریب الوقوع محمود عباس به جمهوری اسلامی ایران شاهد خواهیم بود.

محمود عباس اکتبر به تهران سفر می‌کند
وی افزود: محمود عباس هم قرار است در ماه اکتبر به ایران سفر کند نه در ماه سپتامبر که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.

این مسئول فلسطینی گفت: سفر من به تهران هیچ ارتباطی به آنچه که رسانه‌ها درباره کاهش سطح روابط ایران با حماس شایعه کرده‌اند، نداشته و تشکیلات خودگردان از ماه‌ها پیش تماس‌ها با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

مجدلانی افزود: از زمانی که تماس‌ها با رهبران ایران را آغاز کردیم، در فکر این نبودیم که بخواهیم به طرف دیگری پاسخ بدهیم چرا که ما هر گونه روابط خود را بر اساس اصل احترام متقابل و منافع مشترک بنا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما کشوری هستیم که در جستجوی منافع یا پناهگاهی امن در این جا و آنجا نیست، روابط ما با ایران در سایه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای ضرورتی آشکار است، به اعتقاد ما توافق تهران با گروه 1+5 فضای تحقق امنیت و ثبات منطقه را فراهم می‌کند و اعتبار بخشی مجدد به قضیه فلسطین شمرده می‌شود.

المجدلانی گفت: سفر من به ایران فرصتی مهم برای مدیریت گفت‌وگوهای سیاسی مستقیم بین فلسطین و ایران آن هم پس از سال‌ها سردی روابط بین دو کشور بوده و زمینه را برای بررسی مسائل متعددی فراهم کرد.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین درباره بحران سوریه نیز گفت: تلاش‌های فلسطین با تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه گره خورده است، ایران طرح چهار ماده‌ای را مطرح کرده است که شامل دعوت به آتش‌بس فوری، تشکیل حکومت وحدت ملی، اصلاح مجدد قانون اساسی و برگزاری انتخابات تحت نظارت ناظران بین المللی است.

این مسئول فلسطینی همچنین گفت که طی 2 سال اخیر پانزده بار به دمشق سفر کرده و تشکیلات خودگردان با هر گونه راه حل نظامی و امنیتی برای حل بحران سوریه مخالف است.

مجدلانی بر اهتمام تشکیلات خودگردان برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کرد و گفت: راه حل دیپلماتیک، موجب حفظ وحدت، امنیت و ثبات سوریه می‌شود و هر گونه زیانی که به سوریه وارد شود، بر قضیه فلسطین نیز تاثیر خواهد گذاشت.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: رهبری فلسطین با هر گونه دخالت خارجی در بحران سوریه مخالف بوده و رویکرد بی‌طرفی اتخاذ کرده است و از فلسطینیان مقیم سوریه نیز خواستند که در بحران سوریه دخالت نکنند، آوارگان فلسطینی طی همه این سال‌ها در سوریه زندگی کرده و از همه حقوق مدنی برخوردار بودند، آنها به بخشی از بافت ملی و اجتماعی این کشور برادر مبدل شده بودند، بنابراین شایسته نیست که طرفی در درگیری‌های این کشور باشند.
نظرات بینندگان