arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

شانس جب بوش چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جب بوش برای اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 ایالات متحده، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان باشد با چند مانع روبه‌رو است. او درخصوص موضوع مهاجرت میان رای‌دهندگان اولیه نامحبوب است و در مقابل دونالد ترامپ توانسته است دل جمهوری‌خواهان را در این رابطه برباید. اما باید گفت بزرگ‌ترین مانع جب بوش در این راه تنها یک چیز است: «خود او.» پس از اینکه وی در نخستین مناظره برگزار شده در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز روز آرامی پشت سر گذاشت، به نظر می‌رسد در حرکت انتخاباتی خود هم آرام و آهسته در حال حرکت است.

او در نظرسنجی‌ها نیز- چه در سطح ملی و چه در داخل حزب- روند یکسانی داشته است؛ به‌گونه‌ای که او به خود لقب «لاک‌ پشت» با هیجان را داده است. در واقع زمانی که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به دنبال نامزد خشمگین و نا‌آرام باشند، باید گفت کلام کتابی او نمی‌تواند در این زمینه یاری دهنده وی باشد. او تاکنون نپذیرفته است که با دونالد ترامپ رقابت کلامی داشته باشد و بسیار آرام در حال حرکت است.

راه دراز جب بوش
جب بوش اما اعتقاد دارد برای رسیدن به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 راه درازی در پیش است. او به خبرنگاران می‌گوید: «این یک مسافت طولانی است» و سپس با یک چهره مطمئن اضافه می‌کند: «در این راه باید آرام و مداوم روبه جلو حرکت کرد.»

دوستان و همکاران جب بوش اعتقاد دارند که وی یک مرد سختکوش، هیجان‌انگیز و توانمند است و همین خصیصه‌ها می‌تواند از وی یک رهبر بزرگ بسازد؛ اما این ویژگی‌ها همواره در رسانه‌های اجتماعی چندان به چشم نمی‌آیند و کسی می‌تواند در این رسانه‌ها به خط پایان برسد که هیجان بیش از حد از خود نشان دهد.

یک روز پیش از اینکه دونالد ترامپ به آیووا سفر کند، جب بوش در آنجا، در یک کمپین انتخاباتی حضور پیدا کرده بود، او در میان ده‌ها محافظ شخصی‌اش توانست خود را به میان هواخواهانش برساند و با آنها دست بدهد و خوش و بش کند. بوش نزدیک به 4 ساعت در این مکان حضور داشت و به تشریح و تبیین برنامه‌های خود پرداخت. پس از این جلسه برخی از میهمانان این کمپین از فرماندار سابق فلوریدا با عناوینی همچون «خونگرم»، «رک»، «نجیب» و «جدی و مشتاق» یاد کردند؛ اما همین افراد نیز به دنبال کسی هستند که بتواند چشم‌ها را خیره کند. کسانی مثل ترامپ تاجر، سناتور فلوریدا مارکو روبیو، یا حتی برادر بزرگ‌تر وی جورج دبلیو بوش از این ویژگی برخوردار هستند.

بوش به راستی از این منظر شباهت فراوانی به لاک‌پشت دارد؛ اما همواره دوست دارد تا خود را با عجله به مقصد بعدی برساند. او در نمایشگاه ایالتی آیوا با یک کلاه و چکمه کابویی گفت: حالا قد بلندتر شده است. اما بسیاری از کسانی که به این نمایشگاه آمده بودند، بیشتر پدر یا برادر بزرگ‌تر وی را ستایش می‌کردند.

خرید آرا
رای‌دهندگان پس از اینکه با جب بوش برخورد می‌کنند مجاب می‌شوند به وی رای بدهند؛ اما اگر او را نبینند، او هیچ چیز هیجان‌انگیزی برای جذب آرا نخواهد داشت. او شاید از کم بودن برنامه‌های حضوری رنج می‌برد.

جری لیتزل، یکی از طرفداران جمهوری‌خواه که 69 ساله است، می‌گوید: «او باهوش و قابل به نظر می‌رسد.» او سپس ادامه می‌دهد: «او بسیار نرم و ملایم صحبت می‌کند. فکر می‌کنم آمریکا به کسی احتیاج دارد که بتواند با قدرت صحبت کند و برای آمریکا به پا خیزد.» او اعتقاد دارد ترامپ به بهترین وجه ممکن از این ویژگی برخوردار است.

رابرت دیویس، یکی دیگر از کسانی که در این نمایشگاه ایالتی حضور داشت اعتقاد دارد جب بوش نیاز دارد تا بیش از پیش از خود شجاعت و قاطعیت نشان دهد. او می‌گوید ترامپ از این ویژگی برخوردار است.

برخی البته می‌گویند او دوست دارد خود را متفاوت از ترامپ نشان دهد. جب بوش می‌گوید: «من یک محافظه‌کار ثابت قدم با کارنامه مشخص سیاسی هستم.» او ادامه می‌دهد: «من هیچ‌گاه سعی نکرد‌ه‌ام بگویم یا راه من یا هیچ.»

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان