arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

اقامت گردشگران در کاروانسرای قصر بهرام

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: با اتمام فاز اول مرمت و ساماندهی کاروانسرای قصر بهرام گرمسار، امکان اقامت و پذیرایی از مسافران و گردشگران در این کاروانسرای تاریخی فراهم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«مهوش کمالی» بیان کرد: فاز اول مرمت این بنای تاریخی با انجام سفید کاری هشت باب از حجره‌ها، مرمت و بازسازی شاه‌نشین، کف‌سازی ایوان حجره‌ها و شاه‌نشین ایجاد و ساماندهی آشپزخانه و سرویس بهداشتی داخل مجموعه و تجهیز امکانات رفاهی در شاه نشین و حجره ها انجام شد.

کمالی با بیان اینکه مجموعه قصر بهرام در طول سال مورد بازدید هزاران نفر گردشگر قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوری و برخورداری از هوای پاک، این کاروانسرا در زمینه رصد ستارگان نیز مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی گفت: از دیدنی‌های اطراف قصر بهرام می‌توان به کویر، جاده سنگ فرش (راه دسترسی به قصر بهرام)، کاروانسرای عین‌الرشید، آبراه سنگی و سفالی، حرم‌سرا، حوض قیلوله، گونه‌های گیاهی و جانوری اشاره کرد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی از کاروانسرای قصر بهرام و عین الرشید توسط این اداره مرمت شده است.

کاروانسرای قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای مجموعه سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده برای ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخش‌هایی نیز از آجر استفاده شده است. بنای بیرونی این کاروانسرا چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگهای بزرگ آهکی صیقل شده سفید رنگ است که از کوههای مجاور آورده شده‌اند.

نکته مهم و قابل توجه در این بنا، نحوه تهیه آب مورد نیاز ساکنان آن بوده است به طوری که آب به وسیله دو مجرای روی هم که مجرای زیرین از لوله‌های سفالین و دیگری مانند نهری سنگی از تخته سنگ‌های سفید یکپارچه ساخته شده بود، به بنا منتقل می‌شد. این آب مصرفی از چشمه شاه دامنه سیاه کوه به استخرهای بزرگ مقابل بنا منتقل می‌شد . این بنا که در دوره صفویه تعمیر اساسی شده، به بنای شاه ‌عباسی نیز معروف است.

به نظر می آید که بنای کنونی بر شالوده یک بنای ویرانه باستانی گذاشته شده است. سفال هایی که از اطراف این بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تیموری و نشانه آن است که این بنا پیش از صفویه برپا بوده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان