arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

مخالفت دومین سناتور دموکرات با توافق هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رابرت منندز ضمن اعلام مخالفت خود با توافق هسته‌ای گفت: در برابر وتوی احتمالی اوباما نیز خواهم ایستاد.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، سناتور رابرت منندز که پیش‌تر رئیس کمیته روابط خارجی سنای ‌آمریکا بود روز سه‌شنبه در مورد مخالفت خود با توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران گفت: به وجدان و اصول خودم در این‌باره رجوع کرده‌ام و اگر قرار باشد ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کند نمی‌خواهم این موضوع به پای من نوشته شود.

منندز مدعی شد: اوباما اشتباه می‌کند که این توافق می‌تواند ایران را برای همیشه از سلاح هسته‌ای باز دارد؛ چرا که این توافق تنها یک بار دیگر ایران را به عضویت ان.پی.تی درآورده است که این کشور پیش‌تر آن را نقض کرده بود.

منندز ادامه داد: بنا بر گفته مقامات پیشین دولت، اظهارات اوباما و کری که می‌گویند در صورت رد توافق تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است، کاملاً مردود است.

این سناتور دموکرات همچنین تأکید کرد: در صورتی که برای لغو وتوی اوباما که گفته است طرح رد توافق را وتو می‌کند رأی‌گیری شود به آن رأی مثبت خواهم داد و جلوی وتوی اوباما می‌ایستم.

منندز در ادامه نیز گفت که این توافق به هدف خود یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نرسیده است و فقط به ایران برای دستیابی به اهدافش مجوز می‌دهد.

به گزارش ایسنا، اظهارات منندز درباره ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید داشته و اعلام می‌کنند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

رابرت منندز دومین سناتور هم‌حزبی اوباما است که مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

پیش‌تر نیز چاک شامر دیگر سناتور ارشد کنگره نیز با توافق مخالفت کرده بود.

اوباما برای این‌که از لغو وتوی خود جلوگیری کند به حمایت دست کم یک سوم (34) سناتور از اعضای سنا و یک سوم مجلس نمایندگان کنگره نیاز خواهد داشت.

تاکنون 23 سناتور دموکرات حمایت خود از توافق را اعلام کرده‌اند بنابراین اوباما برای جلوگیری از لغو وتوی خود و تصویب توافق در کنگره به حمایت 11 سناتور دموکرات دیگر نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان کنگره اخیراً اعتراف کرده است که به احتمال بسیار زیاد تعداد مورد نیاز دموکرات‌ها برای جلوگیری از لغو وتوی اوباما از وی حمایت خواهند کرد و در نهایت توافق در کنگره تصویب خواهد شد.
نظرات بینندگان