پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر دوشنبه، شورای عالی آموزش و پرورش یک تصمیم مهم گرفت. جلسه عصرگاهی این شورا تا دیروقت ادامه یافت به همین علت تصمیم مهم آنها روز گذشته به اطلاع رسانهها رسید.
به گزارش جام جم، تصمیم این است: دانش آموزان برای ارتقای معدل خود می توانند بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند.
اهمیت این تصمیم را کسانی که قصد شرکت در کنکور دارند و به واسطه نمره های ضعیف خود در برخی دروس سال سوم متوسطه شانس کمتری برای قبولی دارند، بخوبی درک می کنند. درواقع این تصمیم جدید شانس دوباره ای به گروهی از دانش آموزان می دهد تا با تلاشی مضاعف، ضعف در برخی دروس را جبران و بار دیگر در آزمون نهایی آن شرکت کنند.
طبق اعلام مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دانش آموزانی که قصد استفاده از این امتیاز را دارند یک بار می توانند در امتحانات نهایی شرکت کنند و اگر موفق به کسب نمره بهتر در درس موردنظر شدند آن وقت این نمره ترمیم شده به سازمان سنجش فرستاده می شود تا جایگزین نمره قبلی شود. فایده این کار این است که به این ترتیب معدل دانش آموز موردنظر بالا می رود و او می تواند با معدل بهتری در کنکور با بقیه داوطلبان رقابت کند.
البته ما در تماس با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این را که از چه زمانی این تصمیم عملی می شود و دانش آموزان متقاضی از چه تاریخی و طی چه فرآیندی می توانند برای شرکت مجدد در امتحانات نهایی ثبت نام کنند، جویا شدیم که در پاسخ ما همه چیز به آینده موکول شد.
مهدی نویدادهم توضیح داد فعلا با این تصمیم شورا راه برای برقراری چنین امتیازی باز شده، اما معاونت متوسطه آموزش و پرورش مکلف به تهیه آیین نامه اجرایی است و این که مشخص کند کم و کیف کار، شرایط امتحان و شیوه انجام امور چگونه خواهد بود.
پس به این ترتیب متقاضیان ترمیم معدل باید اندکی صبر کنند که البته هنوز معلوم نیست این مدت کوتاه است یا بلند. البته از آنجا که ثبت نام برای کنکور سال 95 از پاییز امسال آغاز و امتحانات نهایی دانش آموزان خرداد سال بعد برگزار می شود، می توان پیش بینی کرد امکان ترمیم معدل برای کنکور 96 میسر شود نه برای سال 95، مگر این که آموزش و پرورش سازوکاری را بیندیشد که نمرات ترمیم شده دانش آموزان در کنکور سال بعد اعمال شود و کار به تاخیر نیفتد.
ترمیم نمره مهم است
سوابق تحصیلی دانش آموزان از زمانی مهم شد که مجلس سال 1386 قانون حذف کنکور را تصویب کرد. طبق این قانون باید تا سال 1390 کنکور به طور کامل حذف می شد که البته این اتفاق هرگز رخ نداد تا آنجا که عده ای برگزاری کنکور سراسری در سال های 91 و 92 را غیرقانونی دانستند.
قانون حذف کنکور اجرا نشد چون از نگاه کارشناسان دو ایراد اساسی داشت؛ اول این که به حذف کنکور برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز تاکید داشت و دوم این که مبنای قبولی در دانشگاه را فقط امتحانات استاندارد دوره دبیرستان قرار داده بود.
بنابراین قانون سال 86 بر زمین ماند و انگیزه ای شد برای نمایندگان مجلس در سال 92 که قانون حذف کنکور را بازنگری و اصلاحیه ای بر آن تصویب کنند. طبق قانون جدید، حذف کنکور فقط دوره کارشناسی را شامل شد و سوابق تحصیلی به طور پررنگی در قبولی کنکور سهم گرفت، اما جایگزین صددرصدی کنکور نشد.
به عبارت دیگر قانون سال 92، خواستار حذف کنکور در برخی رشته ها و باقی ماندن کنکور در رشته های پرمتقاضی بود با تاکید بر این که سوابق تحصیلی به تدریج و در عرض پنج سال تا 85 درصد در قبولی داوطلبان نقش داشته باشد.
طبق این قانون تا سال 97 باید سهم سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان حضور در دانشگاه از 25 درصد فعلی به 85 درصد برسد که بدیهی است تا سال 97 سهم سوابق تحصیلی بتدریج رشد می کند و نمره دانش آموزان و در نتیجه معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان آنها بسیار مهم است. بنابراین تصمیم تازه شورای عالی آموزش و پرورش را باید به فال نیک گرفت و مصداق امتیازی ویژه برای همه دانش آموزانی دانست که به هر دلیل نتوانسته اند در امتحانات نهایی نمره خوب بگیرند.