arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

سردیس آقای بازیگر در نبودش رونمایی شد

در برنامه شبی با استاد انتظامی از سردیس این هنرمند پیشکسوت در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد که البته انتظامی با وجود حاضر شدن در خانه هنرمندان به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در راستای سلسله برنامه های شب‌های ایرانشهر که با هدف تجلیل از مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی کشور برگزار می شود، عصر روز گذشته دوشنبه ۲۸ مردادماه برنامه شبی با عزت الله انتظامی برگزار شد. در این برنامه از سردیس عزت الله انتظامی نیز رونمایی شد که البته خود انتظامی با وجودیکه برای حضور در این برنامه به خانه هنرمندان ایران آمده بود به دلیل کسالت نتوانست از تندیس خودش رونمایی کند و این مراسم توسط مجید انتظامی انجام شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اینکه این برنامه برای تجلیل از زحمات عزت الله انتظامی هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون تدارک دیده شده است، عنوان کرد: امروز خانه هنرمندان ایران با افتخار از سردیس عزت الله انتظامی رونمایی می کند. ما امروزه بیش از هر دوران دیگری نیاز داریم تا جوانان‌مان را با الگوهایی که می توانند مظهر انسانیت و شرافت باشند آشنا کنیم. آشنایی سبب پیگیری راه این عزیزان می شود.

وی افزود: عزت الله انتظامی هم در عرصه هنر و هم اخلاق همیشه زبانزد و قابل احترام بوده است. او از اعضای اصلی خانه هنرمندان ایران است که امیدوارم سایه اش همیشه بر سر ما باشد و خداوند عمرش را طولانی‌تر کند.

در ادامه محمد سریر به نمایندگی از اعضا شورای عالی خانه هنرمندان ایران بیان کرد: اسطوره ها تاریخ را می سازند و تاریخ آینده را هم همین اسطوره ها هستند که رقم می زنند. ما در کنار این اسطوره ها می توانیم فرهنگ مملکت‌مان را ارتقا دهیم. همه ما در مقاطع سنی مختلف با آثار و هنر استاد انتظامی آشنا بوده ایم و حضور وی در ذهن و ضمیر ما حک شده است.

این آهنگساز با سابقه ادامه داد: همه کشورهای جهان نگاه‌شان به بزرگان‌شان است اما ما در سال های اخیر نتوانستیم از حضور این بزرگان استفاده کنیم. برخی را نادیده گرفتیم و از توان برخی که می توانستند انگیزه ای برای نسل های بعد باشند چشم پوشی کردیم. استاد انتظامی امروز با همه کسالتی که دارد به خانه هنرمندان آمد تا در مراسم رونمایی از سردیسش حضور داشته باشد اما متاسفانه به دلیل بیماری نمی تواند در مراسم شرکت کند اما حضورِ نَفَس وی در اینجا خودش برای ما غنیمت است. امیدوارم بتوانیم از همه بزرگان‌مان تقدیر کنیم تا در سال های بعد غبطه نبودشان را نخوریم.

در ادامه بخش هایی از مستند «و آسمان آبی» که درباره زندگی و خاطرات عزت الله انتظامی است و همچنین تصاویری از مراحل ساخت این سردیس به نمایش در آمد.

ایرج راد بازیگر تئاتر و تلویزیون و مدیرعامل خانه تئاتر دیگر سخنران برنامه بود که درباره ویژگی‌های عزت‌الله انتظامی گفت: درحالی که من با آقای انتظامی ۲۱ سال اختلاف سنی دارم اما این افتخار را داشتم که در دانشگاه تهران با او پشت یک نیمکت بنشینم و بعدها در اداره برنامه‌های تئاتر نیز جزو گروه او باشم و سال ها با انتظامی و گروهش به شهرهای مختلف سفر کنم. وقت شناسی و نظم یکی از مهمترین ویژگی های عزت الله انتظامی است. او همیشه این عادت را داشت که چندساعت زودتر از اجرا در صحنه حاضر می شد و اگر قرار ملاقاتی داشته باشد همیشه یک ساعت زودتر سر قرار حاضر می شود.

وی یادآور شد: انتظامی هیچگاه نقشی را برای پول و یا از سر استیصال بازی نکرد و با توکل، بر اضطراب و استرس قبل از روی صحنه رفتن غلبه می کرد. انتظامی با همه توانمندی اش همیشه فکر می کرد که یک شاگرد است و بسیار روی متن نمایشی که قرار بود در آن بازی کند کار می کرد. کمک به خیریه و نیازمندان نیز از دیگر ویژگی های این هنرمند است و همیشه حتی اگر خودش هم توان مالی نداشت تلاش می کرد از جای دیگری مبلغ مورد نظر را برای کمک به نیازمندان تهیه کند. او رییس هیات مدیره خانه تئاتر، از اعضا شورای عالی خانه هنرمندان و موزه سینما است که با وجود کسالت همیشه برای پیگیری امور در این مکان ها حاضر می شود.

راد در پایان صحبت هایش بیان کرد: عزت الله انتظامی هنرمندی جهانی است که با وجود این همه فضایل و هنر همیشه خودش را کوچک مردم می داند. امیدوارم همیشه سلامت و پایدار باشد.

خسرو سینایی کارگردان سینما نیز در این مراسم درباره انتظامی بیان کرد: از اینکه به من گفته شد تا درباره عزت الله انتظامی صحبت کنم غافلگیر شدم چون تصورم این بود اگر قرار باشد درباره او صحبت کنم حتما از یک ماه قبل باید مطالعه کنم اما در اینجا مجبورم به صورت بداهه حرف بزنم. من طی ۵۰ سال فعالیتم فرصت همکاری با انتظامی را نداشتم و همیشه از دور او را تحسین می کردم اما این سعادت را داشتم که از ۴ سال قبل به واسطه تولید فیلم «قطار زمستانی» به او نزدیک تر شوم.

وی ادامه داد: در سفری که برای این فیلم به لهستان داشتیم، متوجه شدم که انتظامی هنوز چقدر مشتاق بازیگری است و چه قلب جوانی پشت چهره سالخورده اش وجود دارد. استاد انتظامی زندگی پربار و هنرمندانه ای را پشت سرگذاشته و با حضورش به هنر ما غنا بخشیده است. برای این هنرمند عمری طولانی تر از این آرزو می کنم.

در پایان این مراسم از سردیس عزت الله انتظامی بدون حضور خودش و با حضور مجید سرسنگی، خسرو سینایی، ایرج راد و مجید انتظامی رونمایی شد.

مجید سرسنگی، ایرج راد، محمدرضا شرف الدین، محمد ساربان، خسرو سینایی، محمد سریر، مجید انتظامی و مسعود کیمیایی در این مراسم حضور داشتند که البته کیمیایی در میانه برنامه به دلیل سرگیجه و کسالت مراسم را ترک کرده و توسط خسرو سینایی از حضار عذرخواهی کرد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان