arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

دیکتاتور سابق شیلی پس از مرگش تبرئه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه شیلی حکم تبرئه دیکتاتور سابق این کشور و 6 نفر دیگر از همدستانش را پس از مرگشان صادر کرد.

به گزارش فارس از آمریکای لاتین به نقل از «کوبادباته»، «اگوستو پینوشه» دیکتاتور سابق شیلی و 6 نفر از همدستانس در سازمان اطلاعات این کشور پس از مرگشان از اتهام ارتکاب جرائمی همچون نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت تبرئه شدند.

«هرنان کریستوسو» قاضی دادگاه پرونده «پینوشه» دلیل صدور حکم عفو دیکتاتور سابق شیلی را فوت وی عنوان کرد.

دادگاه شیلی پس از صدور حکم عفو «پینوشه» 77 نفر از اعضای سازمان اطلاعات شیلی را به جرم ربودن «ادواردو زیده» از اعضای جنبش چپ‌گرای شیلی در سال 1974 محکوم شدند.

«پینوشه»، «آسوالدو رومو»، «لوئیس اوروتیا»، «خوزه آمپورو»، «اورلاندو اینوستروزا»،  «لوئیس ویاروئل»، و «مانوئل کونترراس سپولودا» که در 7 آگوست سال جاری فوت کرد، کسانی هستند که پس از مرگشان از جرم کشتار مردم و جنایت علیه بشریت تبرئه شدند.

در مقابل «سزار مانریکز براوو»، «رائول ایتوریاگا نئومان» و «پدرو اسپینوزا براوو»، «میگل کیراسنف مارتچنکو» و «مارسلو مورن بریتو» از مقامات اصلی سازمان اطلاعات شیلی به جرم آدم‌ربایی و ربودن «زیدو» به 13 سال حبس محکوم شدند.

این دادگاه 37 نفر دیگر از افراد که نیروهای پلیس مخفی این کشور را به جرم آدم ربایی به 10 سال زندان و 35 نفر دیگر را نیز به جرم همدستی و شراکت در جرم به 4 سال حبس محکوم کرد.  

«زیده» یکی از قربانیان عملیات موسوم به «کولومبو» بود؛ عملیاتی که توسط نیروهای سازمان اطلاعات شیلی و همدستان «پینوشه» در راستای پنهان سازی جرائم دیکتاتور سابق شیلی صورت گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر در توسط افراد «پینوشه» کشته و یا ناپدید شدند که 33 میلیون نفر از آن‌ها به سختی شکنجه شدند و مدت زمان زیادی را در زندان‌های دوران دیکتاتوری «پینوشه» به سر بردند.

طبق گزارشات دریافتی در کودتای سال 1974 شیلی دست کم 119 هزار نفر کشته شدند.

دولت «سالوادور آلنده» رئیس جمهور سابق شیلی در 11 سپتامبر 1973 و با کودتایی نظامی به رهبری « پینوشه»، فرمانده ارتش، سرنگون شد. به این ترتیب «پینوشه»، فرمانده ارتش خود را به عنوان رئیس جمهور جدید معرفی کرد.

گزارش‌ها از کشته شدن هزاران نفر و مفقود شدن ده‌ها نفر در جریان این کودتا که از حمایت و پشتیبانی سیا برخورد بود، حکایت دارد.

این کودتا نه تنها مسیر سیاسی شیلی را تغییر داد، بلکه تاثیر بسزایی در صحنه سیاسی کشورهای دیگر آمریکایی لاتین در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی داشت.

عملیات «کولومبو» نام اولین مرحله عملیات 3 مرحله ای «کندور» بود که در این مرحله تمامی افراد مترقی شناسایی می‌شدند و اطلاعات را در اختیار سازمان‌های جاسوسی کشورهای شامل این برنامه می‌گذاشتند. در مرحله دوم، افراد شناسایی‌شده را پس از شکنجه از یک کشور به کشور دیگر انتقال می‌دانند و در مرحله سوم پس از عملی کردن نقشه، اقدام به ترور رهبران ملی می‌کردند.

سازمان‌ جاسوسی شیلی به رهبری «پینوشه» تمامی شخصیت‌هایی را که گمان ‌می‌بردند بنا بر داشتن پایه‌های توده‌ای به رهبری برسند، بدون بازداشت و تحقیق ترور می‌کردند و به این شیوه می‌کوشیدند تا اندیشه و فکر استقلال‌طلبی و آزادیخواهی را در قاره امریکا مغلوب گردانند.

جنبش چپ انقلابی شیلی (ام‌آی‌آر)، یک گروه انقلابی شیلیایی است که در اواسط دهه 1960 میلادی تشکیل شد. در طی سالهای دهه 1970 میلادی، پس از سقوط رئیس جمهور «سالوادور آلنده»، این گروه به طور فعالی‌ سعی‌ در برکناری دولت شیلی که در آن زمان به وسیله آگوستو پینوشه دیکتاتور رهبری میشد، کرد.

پس از دستگیری و کشته شدن بسیاری از رهبران اصلی‌ آن، جنبش چپگرایان شیلی دیگر تهدیدی جدی برای دولت شیلی محسوب نمی‌شد.

این جنبش هم‌اکنون خشونت و تروریسم را کنار گذاشته و پیرو تغییر از طریق فعالیت سیاسی می‌‌باشد.
نظرات بینندگان