arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۸۳۸
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

ناگفته‌های وزیر بهداشت از برخی دست‌های آلوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیش از 20 سال بود که کم و کاستی‌های نظام سلامت را پای "واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی" می‌گذاشتند؛ تعرفه‌هایی که واقعی شدن‌شان پول می‌خواست و صد البته اراده‌ای جدی.

به گزارش ایسنا، بالاخره این طلسم 20 ساله، مهر ماه 93 شکست و سیدحسن هاشمی ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌ها را اقدام دولت در راستای حرکت به سوی عدالت در ارزشگذاری خدمات رشته‌های مختلف خواند و گفت که از زمان ورود به دولت با مسوولان سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین نظام پزشکی قول دادیم که در جهت حذف روش‌های غیرمتعارف و رفتن به سمت عدالت در ارزشگذاری خدمات در رشته‌های مختلف حرکت کنیم.

او معتقد است که اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها در سال‌های آینده کمک ویژه‌ای به امر مراقبت مالی از مردم خواهد داشت و در عین حال دستاورد بسیار مهم‌تری دارد که آن هم احترام به قانون از سوی جامعه پزشکی و حفظ کرامت و ارزش‌هایی است که جامعه پزشکی باید داشته باشد.

هاشمی که از تلاش‌ها و دوندگی‌هایش برای اقناع دولت جهت حرکت به سمت تعرفه‌های واقعی می‌گوید، این اقدام را البته ریسکی بزرگ می‌خواند و در عین حال تاکید می‌کند: نه تنها از موضع مسوولیتم در دولت بلکه از موضع پزشک بودن و احترام لباس سپید پزشکی است که مصمم‌تر از همیشه اراده رفع مشکلات جامعه پزشکی و حذف برخی روش‌های غیرصحیح را دارم.

او امیدوار است که با اجرای این کتاب و البته نظارت صحیح بر آن، عزت و احترام به عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین نیاز نظام سلامت، بتدریج به جامعه پزشکی باز‌گردد و می‌گوید: پزشکان قسم خورده‌اند، متعهدند و با وجود بسیاری از مشکلات همچنان کنار مردم قرار دارند، بنابراین لایق بهترین توجه و احترام هستند.

با وجود کار سنگینی که برای کتاب جدید تعرفه‌ها، از تدوین تا تصویب و اجرای آن انجام شد، اما امروز که در آستانه روز پزشک از وزیر بهداشت می‌خواهیم خبر خوشی برای پزشکان بدهد، از جلسه‌اش در دولت برایمان تعریف می‌کند و می‌گوید: در جلسه دولت ‌گفتم که در آستانه روز پزشک هستیم و من با این همه مشکلات شرمنده پزشکان هستم. چه دارم برای پزشکان بگویم؟ بگویم که پنج – شش ماه است حقوق‌تان را نداده‌ایم؟ بگویم مالیات بخش دولتی از 10 درصد به 20 درصد افزایش یافته است یا بگویم در رسانه‌ها بدون سند و مدرک علیه‌تان تبلیغ خلاف و سوء می‌کنند؟ چه بگویم؟

در آستانه روز پزشک، برنامه‌های وزارت بهداشت برای پزشکان و همچنین مشکلات جامعه پزشکی و دغدغه‌های آنها را با وزیر بهداشت به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌خوانید.

ریسک بزرگ وزیر بهداشت

دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت را تصمیم مهم دولت در جهت حرکت به سوی عدالت در رشته‌های مختلف می‌خواند و می‌گوید: با ابلاغ این کتاب و اجرای آن، قدم بسیار موثری در کنترل و حذف برخی بدرفتاری‌های تعرفه‌ای برداشته شد. ما هم ریسک بزرگی کردیم، اما هیچ گاه به اندازه امروز مصمم نبودیم که این کار به شکلی صحیح و درست انجام شود. مطمئنم که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام پزشکی هم همین نظر را دارند.

وی می‌افزاید: نه تنها از موضع مسوولیتم در دولت بلکه از موضع پزشک بودن و احترام لباس سپید پزشکی است که مصمم‌تر از همیشه اراده رفع مشکلات سلامت و جامعه پزشکی را دارم. برای این که به امروز برسیم بسیار تلاش شده و کارهای زیادی هم در این زمینه انجام شده است.

وزیر بهداشت در عین حال تاکید می‌کند که 97 تا 98 درصد جامعه پزشکی نیازی به کنترل ندارند و می‌گوید: آن تعداد معدود که البته عده‌ای از آنها هم شناخته شده‌اند، باور کنند که باید همراهی داشته باشند. البته مطمئنم که همراهی دارند و این مسیر سخت هم طی خواهد شد.

وی معتقد است که ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات به تمام گروه‌های پزشکی، پرستاران، پیراپزشکان، رادیولوژیست‌ها، خدمتگزاران و همچنین به اقتصاد بیمارستان‌ها کمک می‌کند. این کتاب در عین حال به افزایش ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های دولتی کمک می‌کند. تقریبا ظرفیت بیمارستان‌های دولتی بعدازظهرها در اکثر مناطق بلااستفاده است و این امر باعث می‌شود از این ظرفیت استفاده کنیم و بهره‌وری از امکاناتی که در خدمت مراکز دولتی است، افزایش یابد.

وزیر بهداشت می‌گوید: تصورم این است که با اجرای این کتاب، احترام به عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین نیاز ما، بتدریج به جامعه پزشکی بازمی‌گردد، چرا که این جامعه لایق آن است، قسم خورده، متعهد است و با وجود بسیاری از مشکلات همچنان کنار مردم قرار دارد. البته اعتراض تعداد زیادی از جامعه پزشکی در مورد غیرواقعی بودن تعرفه‌ها بجا بود. با اجرای این کتاب امیدواریم که دستگیری بیشتری از نیازمندان، مستمندان و کسانی که در سبد هزینه‌های زندگی‌شان به هیچ وجه هزینه‌های درمانی را ندیده‌اند به خصوص وقتی که تصادف یا مصیبت ناگهانی پیش می‌آید را شاهد باشیم.

هاشمی البته تاکید می‌کند که به ثمر نشستن ابعاد مختلف کتاب جدید و واقعی شدن تعرفه‌ها، به زمانی حداقل دو تا پنج ساله نیاز دارد و همچنین برای رسیدن به تعرفه‌های واقعی هنوز فاصله زیادی داریم.

نظام سلامت چشم انتظار جراحی اساسی

وی گسترش خدمات پزشکی را مورد اشاره قرار می‌دهد و انجام یک جراحی اساسی را در نظام سلامت جهت برون رفت از مشکلات فعلی ضروری می‌داند و می‌گوید: این امر شدنی نیست مگر آنکه یکبار برای همیشه تصمیمی گرفته شود که قیمت تمام شده را به اداره‌کنندگان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در بخش دولتی و خصوصی پرداخت کنند. بیمه‌های فعلی هم که خریدار خدمت هستند، کارآمد نیستند؛ بیمه نباید صندوق یا بنگاه دار باشد، بیمه باید صنعت بیمه باشد نه صندوق.

خطاب وزیر به بیمه‌ها: چیزی فراتر از عمل به قانون نمی‌خواهیم

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به دیرکردهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات پزشکان و مراکز درمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: همانند سایر اقشار، ارایه‌دهندگان خدمات پزشکی شامل پرستار، پزشک، ماما، رادیوتراپیست، رادیولوژیست و آزمایشگاه و ... نیز پول‌شان را می‌خواهند؛ ما چطور می‌توانیم با وجود دیرکردهای پنج ماهه و شش ماهه بیمه‌ها، پاسخگوی پرسنل‌مان باشیم. از طرفی هم در زمینه دریافت بودجه از منابع عمومی باید اذعان نمود که مبالغ تخصیص یافته از سوی خزانه با آنچه که روی کاغذ تعهد شده، فاصله دارد.

هاشمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره همراهی بیمه‌ها با وزارت بهداشت با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم، می‌گوید: سال گذشته بیمه‌ها همراهی بسیار خوبی داشتند، اما در پنج ماه گذشته دائم راجع به بیمه‌ها صحبت کردیم که گاهی هم باعث دلگیری و ناراحتی آنها شده است؛ اما واقعیت این است که طبق قانون بیمه‌ها متعهدند که 60 درصد وجوه مربوط به خدمات انجام شده را در پایان یک ماه و مابقی را در پایان سه ماه تسویه کنند؛ امری که متاسفانه به آن عمل نمی‌شود. در این زمینه ما چیزی فراتر از قانون مصوب مجلس نمی‌خواهیم.

وی می‌گوید: می‌دانم که بیمه‌ها مشکلاتی دارند، اما بالاخره از نظر حقوق اجتماعی هیچ تفاوتی بین مستمری‌بگیران آنها و پرسنل ما که خدمت را به بیمه‌ها می‌فروشند، نیست؛ آخر ماه باید دستمزدها و هزینه‌ها پرداخت شود. این موضوع پذیرفته شده نیست که به دلیل اینکه بخش دیگری درست عمل نکرده، وجوه مربوط به خدمات دریافت شده را ندهند. من نمی‌توانم بروم به پرسنل و همکارانم در سراسر کشور بگویم که ما از سازمانی دیگر طلبکاریم و آن سازمان هم از سازمانی دیگر طلبکار است و به همین دلیل حقوق شما را که بسیار به آن نیاز دارید، نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

هاشمی تاکید می‌کند: بیمه‌ها باید توجه کنند که ما در وزارت بهداشت 100 هزار نیروی قراردادی و تبصره‌ای داریم و طی پنج سال گذشته اجازه استخدام آنها داده نشده است. بنابراین ردیف اعتباری برای دادن حقوق به این پرسنل نداریم و من باید این حقوق را از پولی که از بیمه دریافت می‌کنم، پرداخت کنم. وضعیت فعلی، نظام ارایه خدمات را به معنی واقعی فلج می‌کند. بنابراین امیدواریم که تلاش مضاعفی شود و در عین حال به بیمه‌ها هم کمک شود که بتوانند مثل سال گذشته با این حوزه همراهی کنند.

روایتی از ساختار شکنان متصل به کانون‌های ثروت‌های نامشروع

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر چگونگی همراهی و همکاری سازمان نظام پزشکی با برنامه‌های وزارت بهداشت، می‌گوید: بر خلاف گذشته علیرغم فضای سنگینی که در ابتدای شروع به کار، علیه سازمان نظام پزشکی وجود داشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمام وجود از این سازمان محترم دفاع کرد و از همان هفته اول تشکیل دولت، مشکل صدور حکم ریاست سازمان را با موافقت رییس جمهور محترم حل نمود.

وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: همچنین بیش از پنج رییس دانشگاه مهم علیرغم محدودیت‌هایی که وجود داشت از روسای محترم سازمان‌های نظام پزشکی انتخاب شدند و در ادامه نیز در همه زمینه‌ها از جمله بحث ارزشگذاری نسبی خدمات، شورای عالی بیمه و نظارت بر رعایت تعرفه‌ها همکاری‌های گسترده‌ای وجود داشت و دارد. البته همواره افرادی ساختارشکن هم در سازمان‌های دولتی و هم در برخی سازمان‌های مردم نهاد وجود داشته و دارند که گاها به کانون‌های ثروت‌های نامشروع وصل هستند و بنایشان بر تقابل NGOها و دولت قرار دارد.

وی تاکید می‌کند: بنابراین همه باید هوشیار باشیم در این دام‌ها قرار نگیریم. فرصت ایجاد شده در این دولت برای حوزه سلامت، بی‌نظیر است. احترام مردم به این حوزه در طول دو سال گذشته، علیرغم همه کاستی‌هایی که وجود دارد و همچنین حمایت‌های رهبری، دولت، مجلس، مراجع، استانداران و ائمه جمعه از حوزه سلامت سابقه ندارد. بنابراین باید بپذیریم که عده‌ای به هر دلیلی اعم از اقتصادی یا سیاسی یا شخصی علاقه‌ای به همراهی دولت و مردم و ارایه دهندگان خدمت ندارند. در چنین شرایطی همه ما اعم از مدیران حوزه سلامت، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر باید هوشیار باشیم.

وزیر بهداشت می‌افزاید: موفقیت دولت در گرو همدلی و همکاری است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر این که اخلاص و صداقت خمیر مایه کار باشد. حتما باید از افراد، گروه‌ها و شرکت‌هایی که درصدد فتنه‌گری و تقابل ما با یکدیگر هستند دوری کنیم و از گذشته درس بگیریم. فراموش نکنیم در طول بیش از دو دهه گذشته همواره این فرصت طلبان و افراط‌ گرایان آسیب‌های جدی به صنف پزشکی، منافع ملی، حقوق مردم و خدمات بهداشتی – درمانی نظام، وارد کرده‌اند.

هاشمی بار دیگر تاکید می‌کند: ما با قوت و توکل به خداوند مسیری را که انتخاب کرده‌ایم با تدبیر ادامه خواهیم داد. عرایضی هم که بنده داشتم از سر خیرخواهی گفتم و از همه خواهش می‌کنم راه را گم نکنند، ملی نگاه کنند نه بخشی. به منافع درازمدت مردم و صنف توجه کنند نه منافع مقطعی و تحت تاثیر آدرس‌های غلط قرار نگیرند.

وی می‌افزاید: در جلسه شورای معاونین و نیز در جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر احترام به جامعه عزیز پزشکی و سازمان محترم نظام پزشکی تاکید داشتم. در برگزاری باشکوه و هماهنگ روز پزشک با سازمان نظام پزشکی اصرار کرده‌ام؛ چراکه می‌بینم دست‌های آلوده‌ای را که نمی‌خواهند این هماهنگی بین دولت و ارایه دهندگان خدمت اعم از پزشک، پرستار، پیراپزشک و مدیران استانی و ملی حوزه سلامت وجود داشته باشد. آنها تصور می‌کنند سودهای بادآورده‌ای که از مسیر دارو و تجهیزات نصیب‌شان می‌شد و اکنون از دست داده‌اند را با آسیب به طرح تحول سلامت دوباره به دست می‌آورند؛ ما را هم به یکدیگر گرفتار، مشغول و سرگرم ‌کنند و خودشان سود برند.

وزیر بهداشت می‌گوید: این تذکر را به معاونین محترم و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی داده‌ام و مطمئن هستم همه متوجه هستند و رعایت می‌کنند. از سایرین هم همین انتظار است.

هاشمی می‌گوید: بعید می‌دانم ما کمتر از مدعیان، علاقه‌مند به منافع مردم و جامعه پزشکی باشد. معتقدیم که مقوله رضایتمندی باید متقابل باشد؛ یعنی باید رضایتمندی پزشک و بیمار هر دو حاصل شود. جامعه پزشکی هم بسیار هوشمند و شریف است و در مقاطع مختلف نشان داده که از حق و حقوق مردم دست بردار نیست و اسیر این غوغاسالاری‌ها نخواهد شد. در عین حال کارهای بر زمین مانده زیاد است. ما علاقه‌مندیم همه انرژی‌مان به تغییر آن هم تغییر زیرساخت‌ها معطوف شود. ان‌شاءالله همین اتفاق هم خواهد افتاد.

تبریک روز پزشک و تاکید مجدد بر هوشیاری پزشکان

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش ضمن تبریک فرا رسیدن روز پزشک تاکید می‌کند که دولت دکتر روحانی برای سلامت مردم و جامعه پزشکی فرصتی بسیار مغتنم است. باید هوشیار باشیم که این دوره فرصت سوزی نشود و بر خلاف ادوار گذشته که همیشه جامعه پزشکی را به نوعی گرفتار خودشان می‌کردند، این اتفاق نیفتد. جامعه پزشکی باید یکپارچه بوده و در عین حال هدفش ارتقای رضایت مردم باشد؛ چراکه منافع خودش هم در رضایتمندی مردم است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
سرخس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
9
23
وزير محترم مشخص نمايند
حد اقل دريافتي پزشكان چقدر است؟
10يا 20 يا 30 يا 50 يا 100 و يا 300 ميليون در ماه ؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
1
14
از وزیر بهداشت بخاطر دریافت هزینه های 3و6 درصدی در مقوله های بستری واقعن متشکریم.
یک پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
18
10
متاسفانه طرز فکر غلطی که در جامعه ایجاد شده تمامی پزشکان درآمدهای آنچنانی دارد که حقیقت چیز دیگریست. .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
اصلا هم اينطور نيست نگاهي به دريافتي هاي رسمي پزشكان مانند حقوق - اضافه كار - كارانه - حق ماندگاري - پركيس- و.....
ويزيت روزانه چند ده بيمار در مطب و ساير دريافتي هاي غير رسمي حكايت از در امد هاي چند ميليوني در ماه دارد
سري به اسناد حسابداري بيمارستانها و شبكه هاي بهداشت درمان شهرستانها بزنيد حقايق روشن مي شود.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
آقای حسن عزیز
متاسفانه ما مردم عادت کردیم که بدون فکر و قدری بررسی و تامل تحت تاثیر اخباری قرار بگیریم که مبنای مستندی ندارد.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
5
2
فرمایشات وزیر محترم بهداشت قابل تامله .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
5
17
ایشون فقط نماینده پزشک ها هستن و یادشون رفته کار اصلی رو همه جا نیروهای بهداشتی انجام میدن! چرا از بقیه کارمندا دفاع نمیکنید!!!
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
كاملا درسته تا وقتي امورات بهداشتي كشور در دست نيروهاي پزشك باشد .
طبيعي است كه هر قشري منافع خود را بر ديگران ارجح ميداند.
دردمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
14
1
تمام کارهای آقای وزیر خوب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
9
2
امیدوارم فکری به حال درامد پزشکان هم بکنید. .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
6
در حال حاضر به دلیل سیاست‌های اشتباهی که سابقه‌ی چندین ساله داره، سیستم سلامت کشور یک سیستم بیمار‌پروره و به جای پرداختن به بهداشت و پیشگیری به فکر درمان مردمه
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
3
9
ایشون وزیر بهداشت هستن یا وزیر پزشکها؟؟؟
پزشك متخصص راديولوژي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
9
3
دوست عزيزي كه از درآمدهاي چند ده مليوني پزشكان ميگي خيلي خوبه بياين به حسابداري بيمارستان ما ( البته بايد صدها كيلومتر از شهر بزرگي كه توش ساكن هستين فاصله بگيرين تا به ما برسين) و مبلغ واقعي كارانه هاي ما رو بپرسين و درصد كمي كه ازون كارانه واقعا بهمون پرداخت ميشه
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
با سلام و احترام
از دوستانی که منفی میدن خواهش میکنم به یکی دوتا ( اگر بیشتر تونستید که چه بهتر ) از شهرهای استانی که در اون زندگی میکنن سفر کنن ، به بیمارستانهای اونجا مراجعه بفرمایند و از پزشکان اونجا سوال کنند و اگر اعتماد ندارند از حسابداری بپرسند که آخرین بار کی حقوق گرفتند و چقدر گرفتند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
6
5
بنده پزشک متخصص هستم حقوق بنده 1850 هزار تومان در ماه است قابل توجه آقا یا خانمی که حداقل حقوق پزشک را می خواستند. اگر منظورشان حداکثر درآمد عده ای از پزشکان که در کار غیر دولتی فعالیت می کنند، مسئله فرق می کند. مگر ما حداکثر حقوق وکلا، مهندسین معماری، سازندگان آپارتمان، پیمانکاران، تجار را معین کردیم و یا می توانیم معین کنیم که حقوق پزشکان را مشخص نمائیم فقط باید سیستم شفاف مالیاتی در کشور وجود داشته باشد که هر کش درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتری پرداخت نماید که متاسفانه برای همه مشاغل در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
بهتر هست کارانه ها و درآمد ناشی از ویزیت که برای هر نفر 45000 تومان هست رو هم در نظر بگیرین. برای نمونه روزی 20 ویزیت و 20 روز کاری در ماه میشه 18 میلیون.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
1
0
لطفا مردم عزیز بفرمایند درآمدی که حق یک پزشک متخصص هست را چقدر میدانند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
1
1
در طى دهه اخير وزيرى به اين صداقت و همت نداشتيم. من قدردان اين آقا هستم كه داره خودشو به آب و آتيش مى زنه و هزار حرف ناصواب مى شنوه و بازم مثل آدم حسابيا رفتار مى كنه. دمش گرم
نظرات بینندگان