arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

المعلم: برخي اعراب با دستور آمريکا از پشت به ما خنجر زدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير امور خارجه سوريه از موضع برخي کشورهاي عربي در قبال سوريه به شدت انتقاد کرد و گفت که اين کشورها به دستور آمريکا از پشت به سوريه خنجر زدند.

وليد المعلم در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني النهار مصر خواستار اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت در ارتباط با مبارزه با تروريسم و ملزم کردن کشورهاي حامي گروههاي تروريستي به توقف حمايت مالي و تسليحاتي از اين گروها به منظور ايجاد راه حلي سياسي براي بحران در سوريه شد.

وي افزود: مشکل ما از وجود تروريست هاي خارجي در خاک سوريه از جمله چچني ها و انگليسي ها و تابعيت هاي مختلف ديگر سرچشمه مي گيرد.

وليد المعلم با بيان اينکه حل بحران سوريه نياز به تلاش هاي زيادي دارد، درخصوص نقش ايران در حل اين مسئله ابراز خوشبيني کرد؛ بويژه که ايران نقش خود را به عنوان يک کشور بزرگ منطقه اي ايفا مي کنند و همچنين مصر –اگر نقش خود را ايفا کند- مي تواند اينگونه باشد.

وي تصريح کرد: بخش بزرگي از کساني که اين عناصر مسلح را پناه مي دادند، امروز متقاعد شده اند که کشورهاي حامي اين عناصر مسلح، طمع ورزيهاي خود را دارند و در برخي مناطق (سوريه) تظاهرات عليه آنها (عناصر مسلح و کشورهاي حامي آنها) برگزار شده است.

وليد المعلم تاکيد کرد: تا زماني که ارتش سوريه مصمم، منسجم و آماده جانفشاني است، اين امر باعث خوشبيني است.

وي افزود: تروريسم از بيش از يکصد کشور جهان به سوريه صادر مي شود. آنها از طريق خاک ترکيه و اردن و ساير جاها مي آيند تا در سوريه بجنگند و اينها، همان تروريست هايي هستند که ملت سوريه و ارتش و رهبري آن با آنها مقابله مي کند.

وزير امور خارجه سوريه اين سوال را مطرح کرد که چرا ترکيه به تروريست ها اجازه مي دهد که به خاک سوريه وارد شوند و آمريکا براي آنها پادگانهاي آموزشي در ترکيه احداث مي کند و اين درحالي است که اسرائيل براي هر قطره خون سوريه که به زمين ريخته مي شود، کف مي زند.

وي افزود: طبيعي است که سوريه از ابزارهاي مناسب براي به شکست کشاندن تروريست ها استفاده کند اما بسياري از تروريست ها از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي کنند لذا آنچه درباره کشتار در دوما يا نظاير آن گفته مي شود، اخباري نادرست و دروغ است که با هنر رسانه اي مشخصي، سرهم بندي مي شود.

وي از استقبال سوريه از هرگونه طرح عربي براي حل بحران اين کشور سخن گفت و افزود: آغوش ما به روي هر طرح عربي باز است و هرکسي که در خانه ما را بزند، از او استقبال مي کنيم. ما ملتي هستيم که در تلاش براي متوقف کردن خونريزي است.

وليد المعلم درباره ارتباط سوريه با ايران و حزب الله لبنان گفت: روابط ما با ايران و حزب الله برخي را نگران مي کند زيرا موضع ما، يکپارچه و واحد عليه اسرائيل است.

وي افزود: ايران نفوذي در سوريه ندارد بلکه روابطي براساس احترام دوجانبه برقرار است؛ همانطور هم، نفوذ روسيه يا چين وجود ندارد. نفوذ فقط از طرف ملت سوريه است. اين عرب ها هستند که از نقش خود در قبال سوريه کناره گيري کردند و برخي از آنها، تماشاچي هستند و برخي ديگر خنجر به دست گرفتند و از پشت به ما - با دستورات آمريکا- خنجر زدند و اين در زماني بود که ايران براي کمک به ما به سرعت شتافت.

وليد المعلم درباره وخامت روابط بين سوريه و مصر و عربستان گفت: "اين سوال خطاب به وزير خارجه سوريه نيست زيرا سوريه همواره از مسائل عربي دفاع کرده است بلکه اين سوال خطاب به مصر و عربستان است که چرا از سوريه دور شدند... ما از انقلابهاي مصر و سرنگوني اخوان المسلمين و مقابله با تروريسم گروه داعش در صحراي سينا حمايت مي کنيم".

وي تصريح کرد: "علت اختلاف سوريه و ترکيه، مخالفت رهبري سوريه با درخواست آنکارا از زبان احمد داود اغلو وزير امور خارجه وقت ترکيه در سال 2011 ميلادي بود که به صراحت از ما خواست تا گروه اخوان المسلمين را در قدرت سهيم کنيم. ما با اين درخواست مخالفت کرديم زيرا اخوان تروريست هستند و ما از سال 1980 ميلادي گفتيم که اين گروه، تروريستي است".

وليد المعلم با تاکيد بر اينکه "ما خواهان معارضاني هستيم که از کشورهاي ديگر دستور نگيرند" افزود: اين همان معارضان ملي هستند که خواهان آن هستيم.

وي تاکيد کرد: هر آنچه منافع اسرائيل را تحقق مي بخشد، "بهار نيست زيرا بعد از بهار، ثمره به بار مي نشيند" و بايد منتظر باشيم و ببينم که اين به اصطلاح بهار چه نتيجه اي داد... يکديگر را ويران مي کنيم و اسرائيل براي ما کف مي زدند.

وليد المعلم در پايان اين سوال را مطرح کرد که "تغييرات برپايه تروريستي که ويران مي کند و از خارج و برخي عربها مسلح مي شود، ايجاد نمي گردد بلکه تغييرات بر پايه يک گفت وگوي داخلي بين ملت ها براي اصلاحات ايجاد مي شود".
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان