arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

2015؛ گرم ترين سال کره زمين در قرون اخير

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طبق گزارش ناسا و اداره‌ هواشناسي ژاپن، امسال زمين يکي از گرم‌ترين تابستان هاي تاريخ خود را تجربه کرده است.
 
به گزارش مهر، طبق اين تحقيقات ماه جولاي (تيرماه) سال ۲۰۱۵، گرم‌ترين ماه سال از ۱۸۰۰ ميلادي تاکنون بوده‌ است. تجهيزات ثبت دماي هوا، تقريبا از سال ۱۸۰۰ شروع به کار کردند.طبق اطلاعات بدست آمده از ناسا که البته در هفته‌هاي آينده همچنان تحليل‌هاي بيشتري بر روي آن صورت مي‌گيرد، ميانگين دماي هوا در جولاي ۲۰۱۵، نسبت به جولاي ۲۰۱۱، به اندازه‌ي ۰.۰۲ درجه‌ي سانتي‌گراد افزايش يافته است. البته فقط ماه جولاي امسال گرم‌ترين نبوده و تقريبا ديگر ماه‌هاي سال ۲۰۱۵ نيز جزو گرم‌ترين ماه‌هاي تاريخ‌ بوده‌اند.
 
ناسا،NOAA و ديگر آژانس‌هاي هواشناسي، از روش‌هاي متفاوتي براي آناليز و محاسبه‌ي ميانگين دماي ماهانه و سالانه استفاده مي‌کنند. با اين حال داده‌هاي مورد استفاده‌ي آن‌ها، معمولا اشتراک زيادي با يکديگر دارد.علاوه بر اطلاعاتي که از دستگاه‌هاي هواشناسي در ۲۱۵ سال گذشته بدست آمده، بررسي حلقه‌هاي تنه‌ درختان، هسته‌ يخ‌هاي قطبي و صخره‌هاي مرجاني در اقيانوس‌ها نشان مي‌دهد که دست کم در ۴۰۰۰ سال گذشته، زمين در گرم‌ترين حالت خود به سر مي‌برد.
 
دانشمندان، پديده‌ تغيير اقليم را علت اصلي اين گرما مي‌دانند. قرار است که رهبران جهان، امسال در ۳۰ نوامبر در پاريس دور هم جمع شوند و توافقنامه‌ جديدي را براي محدود کردن توليد گازهاي گلخانه‌اي امضا کنند.
نظرات بینندگان