پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی تلفیقی از احساسات و خواستههای بهحق مصرفکنندگان ایرانی با دستهای پشت پرده و سازماندهی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای است.
مجتبی نظری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: با امیدواریهای ایجاد شده در دوره پس از توافق هستهای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرفکنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازماندهی کردهاند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این کمپین خواستهها و توقعات مصرفکنندگان از خودروسازان داخلی بهحق و درست است بهگونهای که مصرفکنندگان توقع افزایش تنوع و کیفیت محصولات در سالهای گذشته را داشتند که البته خودروسازان به دلیل شرایط تحریم و نبودن امکان همکاری با خودروسازان جهانی نتوانستند نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند.
وی افزود: از آن سو نیز در برخی دولتهای گذشته نگاه سیاسی به صنعت خودرو وجود داشت و درآمدهای خودروسازان به جای آنکه صرف تحقیق و توسعه و طراحی محصولات جدید شود صرف مصارف دیگری شد که این نیز باعث شد خودروسازان نتوانند توقعات مردم را برآورده کنند.
نظری با بیان اینکه بنابراین در چند سال اخیر مطالبات انباشتهای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، تصریح کرد: دقیقا در همین فضا و در شرایطی که خودروسازان با توافق هستهای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهتدهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کردهاند.
وی ادامه داد: براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گرانفروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواستههای بهحق مصرفکنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کرهای دارند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیاندهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هماکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سالهای گذشته هستند.
وی خاطرنشان کرد: البته این همکاریها زمانبر بوده و حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان میبرد تا محصولات جدید حاصل از همکاری خودروسازان داخلی و خارجی وارد بازار شود با این حال واردکنندگان خودرو با پیشبینی این موضوع، از هماکنون به دلیل از دست دادن بازار در آینده احساس خطر کرده و میخواهند با هدایت کمپینهای اینچنینی، سوار بر موج احساسات مردم شده و ذائقه مصرفکنندگان را به سمت خودروهای چینی و کرهای کشانده و بازار خود را حفظ کنند.
من از جنس چینی متنفرم اما خودتون مقایسه کنید ال90 اتومات رو با جک 5 اتومات ببینید کی گرونفروشه
مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار گوید .
الان هم حکایت خودروساز داخلی است
باز هم ما باید به جای فرزندان ایرانی برای چینی ها شغل ایجاد کنیم
کدوم تولید داخل
مگه زمان تحریم به بهانه وارداتی بودن قطعات گرونش نکردن؟
تولید ملی چین هم جزو تولید ملی ما حساب میشه!
اما پراید بیست میلیونی به اندازه ی فرغون می ارزه
مردم از خودروهای خارجی هم خرید نمیکن چون همه قیمتها غیر عادلانه بوده و هست
آقای محترم من ماشین صفر نمی خرم. ماشین چینی و کره ای هم نمیخام. فقط توقع دارم وقتی 35 تومان میدم از شما ماشین میخرم یک ماه بعد نخوام سر سیلندر وگیربکس عوض کنم. اعتراض بیشتر مردم بخاطر کیفیت پایین ماشین های شماست.
چرا هیچ موقع یاد نگرفتین خودتونو جای مردم بزارین!
آدم با هفت تومن یه موتور بگیره خیلی خیلی کارایش از پپپرررراید بهتره و تازه خرجش هم کمتره
کیفیت هم ببرید بالا
به جای سود صد در صد به عرف راضی بشید
اونوقت اگر کالای داخلی نخریدند
چون اکثر قطعات آن مال چین هستش