arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

آغاز آزمایش بر روی سنگ‌های آرامگاه و كاخ كوروش

سرپرست پايگاه ميراث جهانی پاسارگاد گفت: مطالعات مرمتی و آسيب شناسی و آزمایش بر روی سنگ‌های بنای هخامنشی در محوطه جهانی پاسارگاد آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حميد فدايی با بيان اينكه هدف از راه اندازي آزمايشگاه و كارگاه مرمت سنگ در مجموعه جهاني پاسارگاد، دستيابي به شيوه نگهداري و حفاظت آثار است، گفت: در حال حاضر نمونه هايی از سنگ‌های آرامگاه و كاخ اختصاصي كوروش به اين آزمايشگاه منتقل شده تا مطالعات و بررسی‌های مرمتي و آسيب شناسی برروي اين آثار انجام شود.

وي با بیان اینکه در حال حاضر نمونه ای از سنگ های پايه ستون ها و نقوش برجسته كاخ اختصاصي كوروش در آزمايشگاه مورد مطالعه قرار گرفته، افزود: با توجه به اينكه پايه ستون‌هاي اين كاخ از سنگ سياه است و در حال حاضر آسيب‌هاي جدي بر آن وارد شده، ضروری است آزمايش ها و بررسي های گسترده تری برروي آنها صورت گيرد تا هرچه سريع تر نسبت به مرمت و حفاظت آنها اقدامات لازم  انجام شود.

سرپرست پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد  اضافه كرد: برداشت سنگ، آسيبی به مجموعه وارد نمي كند و در حد نمونه هاي آزمايشگاهي است و براي فعاليت هاي مطالعاتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي  به تجهيز آزمايشگاه و كارگاه مرمت سنگ پاسارگاد اشاره كرد و گفت: اين آزمايشگاه حدود دو ماه قبل و با همكاري كارشناسان ايران و ايتاليا در سايت ميراث جهاني پاسارگاد راه اندازي شد كه با راه اندازي آن تمامي اقدامات به صورت علمي و كاملاً حرفه ای و با توجه به اسناد و شواهد ميداني انجام خواهد شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان