arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
واشنگتن‌پست:

هجوم اروپایی ها برای امضای قرارداد با ایران

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست می نویسد علی‌رغم اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ هنوز در کنگره تصویب نشده اروپایی‌ها هجوم به ایران برای امضای قراردادهای تجاری را آغاز کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست می نویسد علی‌رغم اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ هنوز در کنگره تصویب نشده اروپایی‌ها هجوم به ایران برای امضای قراردادهای تجاری را آغاز کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم مایکل برنبائوم نوشت کنگره هنوز مشغول بررسی تصویب یا رد توافق هسته‌ای با ایران است، اما مقامات سیاسی و تجاری اروپا منتظر نتیجه تصمیم کنگره نشده‌اند. آلمان اولین کشوری بود که وارد عمل شد و درست پنج روز پس از امضای توافق هسته ای، یک هواپیمای دولتی آلمانی در فرودگاه امام خمینی تهران فرود آمد. پس از آن نماینده همه قدرت‌های جهانی بزرگ به ایران سفر یا برنامه خود را برای سفر به این کشور اعلام کردند و کشورهای کوچک‌تر مانند لهستان نیز تلاش می‌کنند سهمی ببرند. در دو سوی اقیانوس اطلس نظرات کاملا متفاوتی در مورد توافق هسته‌ای وجود دارد. در اروپا مخالفت چندانی با این توافق نشده است و تمایل زیادی نیز برای اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت رد توافق در کنگره وجود ندارد.

نویسنده این مقاله در ادامه با اشاره به سفر شماری از مقامات و شرکت‌های اروپایی به تهران نوشت: در آلمان، زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم این کشور چند روز پس از توافق هسته‌ای به تهران سفر کرد. یک هیئت تجاری متشکل از مقامات بلند پایه برخی از بزرگترین شرکت های این کشور از جمله زیمنس نیز وی را همراهی می‌کرد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اواخر ژوئیه به تهران سفر کرد. یک هیئت تجاری فرانسوی متشکل از حدود صد مدیر اجرایی از این کشور نیز قرار است اواخر ماه سپتامبر به ایران سفر کنند. شرکت‌های بزرگ فرانسوی مانند رنو، پژو و توتال هم در ماه‌های اخیر به این کشور سفر کرده‌اند.

پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه و فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصاد ایتالیا، نیز اوایل ماه آگوست به تهران سفر و از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای سفر به رم دعوت کردند. همچنین هیئتی از شرکت‌های مالی آنها را همراهی می‌کرد. در این سفر بانکداران یک توافق مالی تحت حمایت دولت برای آغاز سریع سرمایه‌گذاری ایتالیا در ایران امضا کردند.

در همین چارچوب، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در نظر دارد روز یکشنبه برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران سفر کند. سفارت انگلیس در تهران از سال ۲۰۱۱ در پی حمله معترضان به این سفارتخانه تعطیل شد. مقامات تجاری بلند پایه انگلیسی به علت نگرانی از این که از دیگر کشورها در امضای قرارداد با ایران عقب بمانند، هاموند را در این سفر همراهی می‌کنند.

هاینس فیشر، رئیس جمهور اتریش، نیز در نظر دارد اوایل ماه سپتامبر به تهران سفر کند، وی اولین رئیس جمهور از یک کشور اروپایی خواهد بود که برای اولین مرتبه از سال ۲۰۰۴ به ایران سفر می‌کند. وی قصد دارد وزرای امور خارجه و اقتصاد اتریش و مقامات بلند پایه تجاری این کشور را در این سفر با خود همراه کند. یک کنفرانس تجاری ایران-اتحادیه اروپا نیز درست یک هفته پس از امضای توافق هسته ای در وین برگزار شد.

از کشور اسپانیا نیز خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه، خوزه مانوئل سوریا، وزیر انرژی و گردشگری، و آنا پاستور، وزیر توسعه این کشور اوایل ماه سپتامبر در راس یک هیئت تجاری به ایران سفر خواهند رد.

جانوسز پیچوسینسکو، وزیر اقتصاد لهستان هم در نظر دارد در ماه سپتامبر به همراه یک هیئت تجاری به تهران سفر کند.

وزیر بنگاه ها، موسسات و نوآوری سوئد نیز قرار است در فصل پائیز با یک هیئت تجاری به ایران سفر کند.
نظرات بینندگان