arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

دستفروشانی که بوی مواد می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لازم نیست که حتما حس سوم قوی داشته باشید! همین که حس بیناییتان خوب کار کند و دقت کافی داشته باشید می توانید میان دستفروشان تونل ‌160 کیلومتری، آن افرادی را ببینید که از راه دور هم بوی موادشان به مشام می‌رسد، آنها خرده فروشانی‌هستند که تجارت زیرزمینی می‌کنند.

به گزارش فارس، تجار زیر زمینی در تهران کسب و کار و مشتریان میلیونی دارند، انها همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در دست گرفته و در تونل‌های زیرزمینی تهران جابجا می‌کنند.

تونل‌هایی که اگر چه تاریک و نمور هستند اما به لطف چراغ‌های متعدد و دستگاه‌های تصفیه هوا جای بدی برای کسب و کار به شمار نمی‌روند، تونل‌هایی که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود.

تجار زیر زمینی تهران اکنون 160 کیلومتر تونل را در اختیار دارند و در آینده نزدیک صاحب 100 کیلومتر تونل دیگر هم می‌شوند به شرطی که واگن‌های لازم برای تردد آنها فراهم شود.

کافی است از یکی از ورودی‌های این 160 کیلومتر تونل وارد آن شوید و برای خروج از ورودی دیگر بلیط تهیه کنید تا در همه طول مسیر این تجار زیرزمینی را مشاهده کنید و اگر دلتان خواست از آنها خریدی هم انجام دهید.

تجارت در این تونل‌ها آداب و قوانین خاص خود را دارد، هرکسی نمی‌تواند به جمع تجار زیر زمینی بپیوندد و کسب و کار خود را راه‌بیندازد. در این راه باید رضایت دیگر تجار را بدست بیاورد و یا با آن بالایی صحبت کند و تأیید شود.

شاید بتوان رد پای آن «بالایی» را در صحبت‌های یکی از دستفروشان که هفت سال است از این طریق امرار معاش می‌کند گرفت. جایی که او افشا می‌کند: برخی از فروشندگان مترو به صورت امانی کار می کنند. به این معنا که اجناس خود را به عنوان امانت دریافت کرده و در قبال میزان فروش مشخصی، از صاحب اجناس دستمزد دریافت می‌کنند. پخش‌کننده‌های اجناس امانی در مترو درباره خطوط و ایستگاه های عرضه هر گروه از اجناس به توافق رسیده اند و به این ترتیب، هنگامی که اجناس را به فروشندگان تحویل می‌دهند، مکان فعالیت آن‌ها را هم در مترو مشخص می‌کنند تا یک کالای خاص در همه ایستگاه ها و خطوط عرضه شود.

وی مدعی شد که اغلب پخش‌کننده‌های اجناس امانی در داخل مترو با یکدیگر در ارتباط هستند و به صورت شبکه ای برای عرضه کالاهای خود برنامه ریزی می‌کنند.

تجارت زیر زمینی سن و سال نمی‌شناسد و شما در میان تجار کودکان چهار یا پنج ساله و پیرمرد و پیر زن 60 یا 70 ساله هم مشاهده می‌کنید، این تجارت تنها تجارتی است که محدودیت جنسیتی در آن دیده نمی‌شود و کسی به متقاضی نمی‌گوید که چون زن هست نمی‌تواند کار کند.

تجار در تونل‌های زیرزمینی از طریق واگن‌های شیک جابجا می‌شوند و با خود اجناسی از قبیل آدامس، کفی کفش، لواشک، ساق دست و پا، انواع اسباب بازی، بادکنک، مسواک، ژیلت، باطری، چراغ قوه، ریش تراش، نخ دندان، خودکار و مداد می‌فروشند اما عده‌ای از آنها تجارتشان چیز دیگری است.

خرده فروشی مواد مخدر در قالب دستفروش مترو

اگر حس سومی قوی نداشته باشید و دماغتان هم خوب کار نکند، کافی است که چشمان تیزبین داشته باشید تا ببیند که تجارت زیر زمینی به اقلام ذکر شده منتهی نمی‌شود.

کافیست یک بار با دقت به عده‌ای که دستفروشی می‌کنند نگاه کنید، آنهایی که با پرخاش نسبت به مسافران مترو از آنها راه می‌خواهند و برخلاف دیگر دستفروشان علاقه‌ای به مشتری مداری و رعایت حقوق مسافران ندارد، آنهایی که برایشان فرقی نمی‌کند که مثلا حتی عددی از آدامس‌های جعبه آدامسی که حمل می‌کند فروخته شود؛ می‌بینید که تجارت اصلی آنها بسته‌های ریزی است که از جیب یا جاسازهای دیگر خارج می‌کنند.

این افراد مشتریان خاص خود را دارند، مشتریانی که آنها را می‌شناسند و از هر دستفروشی که آدامس می‌فروشد، تقاضای آدامس نمی‌کنند. البته اگر اهل عمل باشید برای پیدا کردن این افراد که روی زمین به آنها ساقی گفته می‌شود، کار سختی نخواهید داشت.

به قول مهدی عشقی که روزگاری خود ساقی بوده و اکنون در حال ترک است، تشخیص یک ساقی از دیگر افراد برای معتادان مانند تشخیص زن از مرد است.

حتی برای اینکار نیاز نیست که در مترو هم تردد کنید و یا معتاد باشید تا متوجه فعالیت «تجار خون» در تونل‌های زیر زمینی تهران شوید، فقط کافی است که به اخبار علاقمند باشید و آن را پیگیری کنید تا از قول علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بشنوید که در تونل‌های زیرزمینی تهران چه می‌فروشند.

برای اولین بار از مهدی عشقی بود که شنیدم در تونل‌های زیر زمینی تهران چه می‌فروشند و چگونه خون تجارت می‌کنند، او بود که گفت: ساده‌ترین راه حمل و جابجایی مواد از طریق متروست. تا اینکه در جایی دیگر قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از تجارت زیر زمینی خون در تهران پرده برداشت، تجارتی که شاید حالا در مشهد و اصفهان هم در تونل‌های زیر زمینی‌شان در حال انجام باشد.

جزینی که با خبرنگار فارس گفت‌وگو می‌کرد از توزیع مواد مخدر بصورت خرده فروشی در مترو خبر داد و گفت: توزیع موادمخدر بیشتر در پاتوق‌ها و مناطق آلوده انجام می‌شود اما معمولاً زمانی که توزیع کننده فضا را برای خود نا امن ببیند دست به تغییر مکان می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروزه برخی‌ها در قالب پیک موتوری، بصورت جا ساز در محل امن و یا ارسال از طریق پست اقدام به توزیع موادمخدر می‌کنند که توزیع در قالب دستفروش مترو نیز از روش‌های جدید به شمار می‌رود.

برخورد با دستفروشان با استناد به قانون سد معبر

متأسفانه متکدیان و دستفروشان به بهانه استفاده از مترو، پس از ورود به قطارها به دور از نگاه مأموران اقدام به تکدی گری و فروش اجناس خود می‌کنند؛ پدیده‌ای که طی سال‌های اخیر  به سرعت افزایش یافته است و گذشته از مزاحمت‌های معمول و متعارف موقعیت کیف‌زنی و سرقت را برای سارقان فراهم آورده است و در این شلوغی هم تجارت خون را به انواع فروش‌های آنها اضافه کرده است.

دستفروشی در مترو ممنوع است. این را همه دستفروش‌ها می‌دانند. اما کمتر کسی نگران برخورد ماموران ایستگاه یا توقیف اجناسش است. مترو به جزیره امنی برای دستفروشان تبدیل شده و به ندرت صحنه‌ای از برخورد با دستفروشان در آن مشاهده می‌شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ حضور گسترده دستفروشان در مترو به یک مشکل تبدیل شده است که علاوه بر گسترش ناهنجاری موجب نارضایتی مسافران شده است.

وی ادامه داد: معتقدم که ارگان‌های مربوطه باید با این معضل که روبه گسترش است هر چه سریعتر برخورد کنند تا شاهد ریشه کن شدن آن باشیم در غیر این صورت با مشکلات متعددی که ناشی از این ناهنجاری است، مواجه می شویم.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری با توجه به قانون رفع سد معبر می تواند از حضور دستفروشان در مترو جلوگیری کند، افزود: در همین راستا شورا آمادگی لازم دارد که با شهرداری تعامل و همکاری لازم را داشته باشد.

چمران تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شده پدیده دستفروشی و حتی تکدی گری در مترو رو به افزایش باشد دلسوزی مردم است ولی مردم باید بدانند که افزایش این پدیده موجب گسترش ناهنجاری شده و این اقدام فقط به ضرر خودشان است.

متمایز کردن سره از ناسره با کاورهای مخصوص

روز آخر فروردین ماه امسال بود که محسن نایبی مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص ساماندهی دستفروشان مترو گفت: در طرح جدید شرکت بهره برداری متروی تهران همه مسائلی که باید نسبت به دستفروشان لحاظ شود در نظر گرفته شده است و این در حالی است که این طرح در جهت ساماندهی افراد دستفروش و توجه به حقوق مسافران متروی تهران می باشد.

نائبی درباره اینکه آیا می توان با کاورهای مشخص فروشنده مورد اطمینان را و حتی افراد تحت پوشش خیریه ها و مراکز حمایتی را از افرادی که به صورت باندی فعالیت می‌کنند مجزا کرد ، عنوان کرد: در طرح ساماندهی همه این مسائل لحاظ شده است و تلاش کرده‌ایم از همه ابعاد موضوع دستفروشی را مورد توجه قرار دهیم.

اما هنوز این طرح در متروهای تهران اجرایی نشده تا تجار خون همچنان در کمین جوانان بنشینند و به آنها «دوا» بفروشند.

اینکه چه کسی‌باید با دستفروشان برخورد کند یک سوال است و مسئول برخورد با خرده فروشان چه کسی است؟ سوال دیگری.

طبق قانون وظیفه مقابله‌ای در حوزه مواد مخدر بر عهده پلیس مبارزه با مواد مخدر است و این نیروی تخصصی در کنار دیگر نهادها مانند بسیج، سپاه و وزارت اطلاعات روزانه چندین کیلو انواع موادمخدر را در کشور کشف می‌کنند.

همین هفته گذشته بود که معاون مقابله ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد که 19 تن و ‏‏238 کیلوگرم انواع مواد مخدر طی روزهای دهم تا بیست و چهارم مرداد در کشور کشف شده است.

در این میان کشفیات در تهران نیز بالاترین سهم و رتبه دوم را داشته و دو هزار و 855 ‏کیلوگرم انواع مواد مخدر به مدد عملیات‌های انجام شده کشف شده است.

در همین اثنا برخورد با خرده فروشان، قاچاقچیان و معتادان متجاهر در سطح شهر تهران با قدرت در حال انجام است اما لازم است که این زحمت‌کشان نگاهی هم به زیر پای خود بیندازند و به وضعیت‌ تونل‌های تهران توجه بیشتری کنند. تونل‌هایی که این روزها محلی شده برای تجارت خون.


نظرات بینندگان