arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

بر اساس اطلاعات ناسا گرمايش زمين باز هم رکورد زد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهر خبر: پديده جهاني گرمايش زمين همچنان به سرعت در حال رخ دادن است و آثار و عواقب آن نيز هر روز بيش از پيش نمايان مي شود. بر اساس گزارش Mashable ، رکورد گرم ترين سال در تاريخ کره زمين باز هم به مرحله جديدي رسيده است و بنا بر گزارشات رسمي ، ماه جولاي سال 2015 ميلادي با شکستن رکورد ، گرم ترين ماه در تاريخ کره زمين ثبت شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از NASA و سازمان هواشناسي ژاپن (JMA) ، ماه جولاي سال جاري ميلادي به عنوان گرم ترين ماه ثبت شده پس از پيدايش ابزار هاي سنجش دماي هوا در اواخر قرن نوزدهم ميلادي لقب گرفت. تحقيقات بر روي جنگل ها ، يخ هاي قطبي و تشکل هاي مرجاني در درياها نيز نشان داده است که کره زمين هم اکنون در گرم ترين حالت خود در طي 4000 سال گذشته است. بر اساس گزارشات ناسا ، تک تک ماه هاي سال جاري ميلادي در ليست چهار ماه گرم سال ثبت شده اند و ماه جولاي معمولا گرم ترين ماه کره زمين در نيمکره شمالي مي باشد. آژانس هاي هواشناسي از روش هاي گوناگوني براي تحليل اطلاعات و تعيين ماه هاي گرم سال استفاده مي کنند اما ميان اطلاعات مورد استفاده آنها ، همپوشاني قابل توجي وجود دارد. بر اساس اطلاعات JMA ، تا کنون 5 ماه از 7 ماه گذشته سال جاري به عنوان گرم ترين ماه ثبت شده اند که ماه جولاي نيز در ميان آنها است. NASA ، JMS و اداره ملي اقيانوسي و جوي آمريکا ( NOAA ) ، هر سه تاييد کرده اند که سال 2015 ميلادي در مسير شکستن رکورد سال گذشته به عنوان گرم ترين سال تاريخ است. به عنوان مثال اگر قرار نباشد که اين اتفاق بيافتد ، ماه هاي باقي مانده امسال بايد در سطح جهاني به طور قابل توجهي سردتر از گذشته باشند تا ميزان دماي کل را کاهش دهند. اين امر با توجه به آثار گرمايش جهاني توسط انسان و همچنين چرخه اي آب و هوايي به نام El Niño تقريبا غير قابل وقوع است. El Niño يکي از چرخه هاي مشهور آب و هوايي در جهان است که هر دو تا هفت سال يکبار باعث ايجاد ناهنجاري هاي بزرگي در آب و هواي سراسر سياره زمين مي شود که از جمله آنها مي توان به سيلاب هاي ناگهاني ، خشک سالي ، قحطي و اپيدمي اشاره کرد. بر اساس پيش بيني هاي NOAA ، رخداد بعدي El Niño که قطعا از دماي بيش از حد گرم شده آب هاي اقيانوس آرام تاثير خواهد پذيرفت ، پيش بيني مي شود که يکي از بزرگ ترين و شديد ترين ناهنجاري هايي باشد که تا به حال مشاهده شده است.

گرماي شديد سال جاري باعث مشکلاتي ديگر شده است که نيروهاي ارتشي آمريکا را نيز به حرکت وا داشته است. آتش سوزي هاي شديد در جنگل هاي غرب آمريکا که گرماي شديد و خشکي زمين در ايجاد آنها بي تاثير نيست ، نيروهاي ارتش را نيز به کمک طلبيده است. بيش از 14 هزار آتش نشان در آتش سوزي جنگل هاي کاليفرنيا به جنگ با شعله هاي آتش رفتند. اين آتش سوزي هاي مخرب در ديگر مناطق چون Washington ، Idaho و Oregon نيز به وجود آمده اند که گرماي هوا و خشکي از عوامل تشديد کننده آنها بوده است.ايالت کاليفرنيا در حال تجربه کردن بدترين حالت خشکسالي در هزاره اخير و گرم ترين سال در تاريخ خود مي باشد. تحقيقات جوي نشان داده است که گرچه گرمايش جهاني ممکن است عامل اصلي اين خشکسالي نباشد اما با افزايش دما هوا ، شرايط آنرا بدتر کرده است ، زيرا باعث تشديد تبخير آب هاي سطحي و خشک شدن خاک شده است.

آتش سوزي اورگان
همچنين ماه جولاي امسال را مي توان در ميان موج هاي گرماي تابستاني در سراسر دنيا در نظر گرفت که يکي ديگر از آثار گرماي زمين هستند. با اينکه موج هاي گرما از موارد اجتناب ناپذير فصل تابستان هستند ، اما گرماي سال جاري به حدي بوده است که تمام رکورد هاي قبلي را شکسته است. اين گرماي شديد نقاط زيادي در چندين قاره را تحت الشعاع قرار داده است که همين امر ، تابستان 2015 را در ميان ديگر موارد مانند گرماي شديد و کشنده آگوست سال 2003 ميلادي که باعث کشته شدن بيش از 40 هزار نفر در قاره اروپا شد ، بي سابقه مي کند. گرماي شديد عامل هزاران مرگ در سراسر جهان شناخته شده است . از هند و مصر گرفته تا قاره اروپا و شهر هاي شمال غربي اقيانوس آرام مانند Seattle و Portland . حتي ژاپن و هنگ کنگ نيز بيشترين درجه هوا نسبت به گذشته را ثبت کردند و موج هاي گرمايي بي سابقه و تاريخي را پشت سر گذاشتند. موج هاي گرماي امسال ، در ماه جولاي و پيش از آنکه باران هاي موسمي هند شروع شود به اين کشور و همسايه آن ، پاکستان رسيدند و باعث کشته شدن بيش از 2000 نفر شدند. شهر مادريد اسپانيا نيز رکورد بيشترين دماي ماهانه را در هر دو ماه ژوئن و جولاي به ثبت رساند. بيشترين دماي ثبت شده اين شهر در تاريخ ششم جولاي و به ميزان 39.9 درجه ثبت گرديد.به گزارش سازمان هواشناسي کشور آلمان، در تاريخ پنجم جولاي ، شهر Kitzingen با دماي 40.3 درجه سانتيگراد رکورد بيشترين درجه حرارت در اين کشور را شکست. قرباني بعدي ، کشور انگلستان با ثبت رکورد دماي 36.7 درجه سانتيگراد در تاريخ اول جولاي در فرودگاه Heathrow شهر لندن مي باشد و به گزارش Weather Channel ، هلند نيز از اين گرما جان سالم به در نبرده است و شهر Maastricht آن رکورد دماي 38.2 درجه را در جولاي امسال به ثبت رسانده است.نمودار ميانگين دماي ماه جولاي از سال 1890 تا سال 2020

تحقيقات منتشر شده علمي نشان مي دهد که گرمايش جهاني ايجاد شده به دست بشر ، به احتمال زياد باعث رخ دادن موج هاي گرمايي شديد شده و بيشترين نقش را در تشديد آنها ايفا مي کند. يکي از تحقيقات منتشر شده در مجله Nature Climate Change يافته است که اگر احتمال وقوع روز هاي بسيار گرم را يک در هزار در نظر بگيريم ، اين احتمال پنج برابر آن چيزي است که پيش از وقوع انقلاب صنعتي وجود داشت . زماني که ميانگين دماي جهاني بسيار پايين تر از اکنون بود. به بيان ديگر ، اين مطالعه بيان مي کند که 75 درصد از روزهاي بسيار گرم رابطه مستقيمي با پديده گرمايش زمين دارند و احتمال وقوع آنها با گرم شدن زمين به شدت افزايش مي يابد. در راستاي اين موضوع ، رهبران جهاني قرار است در تاريخ 30 ام ماه سپتامبر در شهر پاريس گرد هم آيند تا قرارداد جديدي را براي جلوگيري از تغييرات جوي و محدوديت انتشار گاز هاي گلخانه اي پس از سال 2020 ميلادي تصويب کنند. تا کنون کشور هايي نظير آمريکا ، چين ، اتحاديه اروپا و برزيل براي کاهش ميزان انتشار اين گازها متعد شده اند اما اين مقدار براي جلوگيري از گرمايش زمين کافي نيست . محدوديت توافق شده توسط اين کشور ها ، بازگشت دماي جهاني تا سال 2100 ميلادي ، به ميزان 2 درجه سانتيگراد بيشتر از مقداري است که قبل از انقلاب صنعتي بوده است. اگر کرده زمين به همين روند انتشار گازهاي گلخانه اي ادامه دهد ، تا پايان قرن 21 ميلادي افزايش دماي جهاني به بيش از 12 درجه سانتيگراد مي رسد که تعداد بسيار کمي از دانشمندان هواشناسي در مصيبت بار بودن آن شکي دارند. با آب شدن يخ هاي قطبي سطح درياها به شدن بالا خواهند رفت که باعث به زير آب رفتن بسياري از شهر هاي سراسر دنيا خواهد شد. تغييرات جوي بزرگ شدت خواهند گرفت و بسياري از گونه هاي حياتي در پي آنها از بين خواهند رفت. بسياري از مناطق دنيا به خاطر آب و هواي نا متعادل غير قابل سکونت خواهند شد و بحران هاي زياد ديگري رخ خواهند داد. پس بهتر است شرايط را جدي بگيريم و با مصرف بهينه آب و توليد کمتر گازهاي گلخانه اي ، سهم خود را در جلوگيري از اين فاجعه انجام دهيم و زندگي خود و ساکنان آينده اين کره خاکي را به خطر نياندازيم.

نظرات بینندگان