arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

کاهش ابتلا به سرطان با مصرف آسپرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهش های جدید محققان نشان می دهد که مصرف دوز معمولی آسپرین خطر طولانی مدت ابتلا به سرطان را در افراد چاق دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع بیماری، کاهش می دهد.

به گزارش مهر، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که چاقی، خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد مبتلا به «سندروم لینچ» به میزان دو برابر افزایش می دهد. سندرم لینچ یک اختلال ژنتیکی بوده که بر ژن های مسئول تشخیص و ترمیم آسیب DNA اثر می گذارد و از والدین به فرزندان منتقل می شود و در حدود نیمی از این بیماران مبتلا به سرطان، به ویژه سرطان های روده و رحم می شوند.

محققان با یک دوره بررسی و پژوهش ۱۰ دساله دریافتند که این احتمال خطر می تواند با مصرف منظم یک دوز معمولی آسپرین کاهش پیدا کرده و یا از بین برود.

پروفسور «جان برن»، استاد ژنتیک بالینی از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، در رابطه با اثر آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان می گوید: «نتایج این تحقیقات برای افراد مبتلا به سندرم لینچ بسیار مهم بوده اما برای سایر افراد نیز سودمند است. احتمال خطر ابتلا به سرطان در بسیاری از افراد که مشکل چاقی و اضافه وزن دارند، بسیار بالاتر از دیگر افراد است اما این گروه از بیماران در صورت مصرف آسپرین می توانند این احتمال خطر را از بین ببرند.»

او در ادامه توضیحات خود متذکر می شود: «تحقیقات ما همچنین نشان می دهد که ارتباطی بین اضافه وزن، افزایش روند التهابی و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. علاوه بر این، چاقی واکنش های التهابی را افزایش می دهد. توضیحی که می توان برای اثر آسپرین بر کاهش سرطان ارائه کرد این است که به نظر می رسد آسپرین، التهاب را که موجب مستعد شدن برای ابتلا به سرطان می شود، از بین ببرد.»

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی انگلیسی با همکاری گروهی از دانشمندان و پزشکان بین المللی از ۱۶ کشور، هزار نفر از بیماران مبتلا به سندرم لینچ را به مدت بیش از ده سال مورد نظارت و بررسی قرار دادند.

بیماران داوطلب در این پروژه پژوهشی، به دو گروه تقسیم شدند و گروهی روزانه دو عدد آسپرین ۶۰۰ میلی گرمی را مصرف کرده و گروهی دیگر تنها از دارونما به مدت دو سال استفاده کردند. محققان پس از ده سال دریافتند که ۵۵ نفر از این افراد به سرطان روده مبتلا شدند و کسانی که چاق بودند، بیش از دو برابر (در حدود ۲.۷۵ برابر) نسبت به افراد دیگر از احتمال خطر ابتلا به سرطان برخوردار بوده اند.

لازم به تذکر است که محققان هشدار دادند افراد بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف آسپرین نکنند چرا که برخی از افراد با مصرف آسپرین دچار زخم معده می شوند و پزشک با در نظر گرفتن همه موارد احتمالی بیمار را راهنمایی خواهد کرد.
نظرات بینندگان