arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

ادعای جدید کویت این بار درباره میدان نفتی آرش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای جدید رسانه‌های کویت و حاشیه خلیج فارس درباره طرح یک مناقصه از جانب ایران برای میدان نفتی «آرش» به دستاویز جدید مطبوعات آنها تبدیل شده تا مواضع ضد ایرانی خود را شدت ببخشند.

به گزارش فارس، کویت هفته جاری «حسن زرنگار ابرقویی» کاردار ایران را به دلیل طرح مناقصه ایران برای توسعه میدان نفتی «آرش» (الدره) فراخواند.


یک مقام دیپلماتیک عالی‌رتبه به روزنامه «الجریده» کویت گفته بود که «تهران مناقصاتی را برای توسعه میادین نفتی‌اش پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی طراحی کرده است و چاه نفتی الدره (آرش) از جمله آنهاست؛ میدانی که (بنا  به گفته کویتی‌ها) بر سر آن همچنان میان ایران، عربستان و کویت مذاکرات منطقه‌ای وجود دارد».

اما مطبوعات کویتی و حاشیه خلیج فارس با تمرکز بر روی این خبر، گزارش‌های مختلفی بعضا ضد ایرانی را منتشر کردند.

ادعای «الخلیج آنلاین»: ایران به دنبال دامن زدن به تنش‌هاست

وبگاه خبری «الخلیج آنلاین» در گزارشی با عنوان «چاه الدره، نفتی که ایران بر روی آتش ریخت» (دامن زدن به یک موضوع) نوشت: «بحران جدیدی که ایران تصمیم گرفته آن را تجدید کند اعلام غافلگیرانه دو طرح مناقصه برای توسعه میدان نفتی الدره با مشارکت شرکت‌های خارجی و درمیان خشم کویتی است موضوعی که روابط میان دو طرف را با تنش بیشتری روبرو خواهد کرد؛ تنشی که اخیرا با بازداشت یک تیم مرتبط با حزب‌الله نشانه‌های آغازین آن آشکار شد».

این وبگاه افزود: «در تلاشی که کشورهای غربی انتظار نداشتند وزارت نفت ایران تلاش کرد از تحریم‌های تحمیل شده علیه خود پیشی بگیرد و مناقصه‌ای را برای توسعه چاه الدره مطرح کرد. کارشناسان  تصریح کردند تحرکات ایرانی با فضای مذاکراتی که مقامات عالیرتبه در سفر اخیرشان به کویت انجام دادند، متناقض است. ایران تلاش می‌کند قبل از ترسیم یک منطقه مشترک که از سوی کویت به صورت قاطع رد شده است، حقش برای سرمایه‌گذاری در این چاه نفت به رسمیت شناخته شود.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: تحلیلگران و کارشناسان تاکید کرده‌اند که ایران به دنبال یک تقسییم نقش میان وزارت خارجه و نفت است تا این موضوع را واقعی جلوه دهد، اولی ادعا می‌کند که از موضوع آگاه نیست و دومی طرح‌هایی برای توسعه مطرح می‌کند. این اقدامات ایران چه بسا برای سنگ‌اندازی در مقابل هر توافق انجام شده میان عربستان و کویت بر سر چاه مشترک الدره است و ایران حقی در آن دارد خصوصا اینکه از سال 1965 چاه «سروش» (میدان نفتی سروش از میدان‌های نفتی ایران در حوضه خلیج فارس) را در اختیار گرفته و به درخواست کویت در مورد داشتن حق در این مورد پاسخی نداده است.

الرأی: ایران به دنبال تحمیل مواضع خود در توسعه چاه نفتی الدره است

روزنامه کویتی «الرأی» نیز در گزارشی در این باره ادعا کرد: «ایرن تلاش می‌کند از خلال این گام (طرح مناقصه برای چاه نفتی الدره) این واقعیت را تحمیل کند حقوقی از پیش مشخص شده در توسعه چاه نفتی الدره که آن را آرش می‌نامد، داشته است. این در حالی است که مقامات ایرانی که اخیرا به کویت سفر کردند مواضعی قاطع از رهبران کویت درباره به رسمیت شناختن حق ایران در ثروت‌های مناطق متداخل قبل از ترسیم فلات قاره بین دو کشور مشاهده کردند.

الرای افزود: بعید نیست که تحرکات برای مقابله با ایران در این زمینه به هماهنگی کویتی-عربستانی در بالاترین سطح برسد و چه بسا به حد تنظیم یک شکایت از طریق سازمان ملل برای حفظ حقوق کویت نیز وارد شود.

الان: ایران باب بحران بزرگی را با کویت باز کرد

وبگاه خبری روزنامه الکترونیک «الان» کویت نیز با اشاره به این موضوع، نوشت که «ایران باب بحران بزرگی با کویت را باز کرد. ایران به شکل غافلگیرانه‌ای از دو طرح برای توسعه میدان نفتی الدره (آرش) برای شرکت‌های خارجی خبر داده در حالی که کویت این مسئله را قاطعانه رد کرده که قبل از ترسیم مرزهای آب‌های نریتیک (ساحل تا فلات قاره) طرح توسعه‌ای آغاز شود».

القبس- الانباء/ رئیس مجلس امت: حکومت ابهامات مربوط به الدره را توضیح دهد

وبگاه روزنامه القبس و الانباء کویت به همراه برخی مطبوعات دیگر اظهارات «مرزوق الغانم» رئیس مجلس امت کویت را منعکس کرد که گفته است: وزارت خارجه و وزارت نفت، ابهامات مربوط به میدان نفتی الدره و تحولات آن را توضیح دهد.

الغانم افزود: این پرونده‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است و این قابل قبول نیست که در معرض تفسیرهای عمومی قرار بگیرد و باید اظهاراتی رسمی مبنی بر واقعیت در این خصوص اعلام شود.

ادعای نمایندگان کویتی: اقدام ایران در الدره خطرناک‌بودن آن را ثابت می‌کند

«عبدالله الطریحی» از نمایندگان کویتی ادعا کرد: این طرح ایران بر ایده ما مبنی بر خطرآینده ایرانی تاکید می‌کند. به ایران اجازه نمی‌دهیم که بدون رجوع به قانون بین‌المللی فعالیت خود را در میدان الدره از سر بگیرد، وزارت خارجه جلوی تکروی ایران را بگیرد.

«عبدالرحمن الجیران» از دیگر نمایندگان کویتی این اقدام ایران را بدرفتاری با کشورهای همجوار خواند.

این اظهارات ضد ایرانی در حالی اعلام می‌شود که از حدود دو هفته پیش موجی علیه ایران در مطبوعات حاشیه خلیج فارس قوت گرفته است و موج مذکور از زمانی آغاز شد که یک تیم با مقادیر زیادی سلاح در کویت کشف و ضبط شدند.
نظرات بینندگان