arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

بنزین 700 تومانی چه زمانی تمام می شود؟/ مردم در ماه 400 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی استفاده می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موعد استفاده از ذخایر بنزین 700 تومانی در حالی تمدید شده است که یک برآورد ساده نشان از ته کشیدن این ذخایر تا اواسط مهر ماه دارد.

اخیرا برخی مقامات شرکت پخش از آخرین وضعیت ذخیره بنزین 700 تومانی خبر داده‌اند که نشان از کاهش این ذخایر دارد. با این حال، اخیرا دولت تصمیم گرفت دو ماه دیگر هم به مهلت استفاده از این نوع بنزین اضافه کند تا هم مردم بتوانند در فرصت بیشتری از این بنزین استفاده کنند و هم هجوم برای استفاده از آن، جایگاه‌داران را با مشکل روبه رو نکند.

با این حال، سوالی که به میان می‌آید این است که اساسا چقدر بنزین 700 تومانی باقی مانده و سهم خودروهای سواری از این ذخایر چقدر است و البته این ذخایر کی تمام می‌شود؟ آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، موجودی بنزین ٧٠٠ تومانی باقیمانده در کارت‌های سوخت تا پایان مردادماه امسال، به ٨٦٠ میلیون لیتر کاهش یافته است. رقم اعلام شده به معنای کاهش ذخایر بنزین 700 تومانی است.

از این 860 میلیون لیتر، 80 درصد سهم خودروهای سواری و بقیه برای موتورسیکلت‌هاست. در این میان برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال مصرف زودهنگام این نوع بنزین است، چرا که در شهریورماه نیز، موج آخر سفرهای تابستانی به راه می‌افتد و در نهایت ذخایر این نوع بنزین را به حداقل می‌رساند.

آن طور که ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرده است،‌ هر ماه به طور میانگین ٤٠٠ میلیون لیتر از موجودی کارت‌های سوخت کم شده است. این بدان معناست که میانگین استفاده از بنزین 700 تومانی در ماه، 400 میلیون لیتر بوده است. یعنی در هر ماه،‌ 400 میلیون لیتر از باقیمانده ذخایر 700 تومانی، کم شده است.

دولت در ابتدای کار تک نرخی کردن سوخت،‌ زمانی را برای مصرف بنزین 700 تومانی اعلام کرد که همین مسئله سبب هجوم مردم به استفاده از این نوع بنزین شد. دولت در آستانه سفرهای تابستانی این کار را کرده بود و مسئله تک نرخی کردن سوخت، عامل تشدیدی برای صفر کردن بنزین 700 تومانی شد. برهمین اساس هم، به یکباره میزان مصرف سوخت افزایش یافت. در حقیقت محدود بودن زمان استفاده از بنزین 700 تومانی در کنار سفرهای تابستانی، یکباره مصرف بنزین را شتاب داد. حالا به نظر می‌رسد که دولت با تمدید مهلت استفاده از بنزین 700 تومانی، قدری این شتاب را کند کرده است.

با این حال اگر آن طور که اشاره شده، هر ماه 400 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی استفاده شود، 2.5 ماه زمان برای استفاده از این نوع بنزین لازم است که با تصمیم دولت مبنی بر تمدید آخرین موعد استفاده، بی‌ارتباط نیست. در عین حال، به نظر می‌رسد سفرهای تابستانی در شهریور ماه نیز، این مصرف را شتاب خواهد داد. آن طور که مدیر عامل شرکت پخش هم پیش از این عنوان کرده بود،‌ پیش‌بینی می‌شود این ذخایر تا پایان شهریور ماه به 450 میلیون لیتر برسد. بر این اساس به گفته او، ذخایر 700 تومانی در اواسط مهر‌ماه ته می‌کشد.

*اقتصادنیوز
نظرات بینندگان