arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۰

نخست وزیر پرتغال کناره گیری کرد

خوزه سوکراتس نخست‌وزير پرتغال درپي راي منفي نمايندگان پارلمان اين کشور به لايحه بودجه پيشنهادي از سوي دولت، از مقام خود کناره‌گيري کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خوزه سوکراتس نخست‌وزير پرتغال درپي راي منفي نمايندگان پارلمان اين کشور به لايحه بودجه پيشنهادي از سوي دولت، از مقام خود کناره‌گيري کرده است.

سوکراتس روز چهارشنبه (3 فروردين) درحالي استعفاي خود را اعلام کرد که قرار است مقامات کشورهاي عضو اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه اجلاس مهمي را درباره بحران بدهي منطقه يورو برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، سوکراتس پس از ديدار با آنيبال کاواکو سيلوا رئيس جمهور پرتغال گفت، مخالفت با بودجه پيشنهادي از سوي دولت که همگام با ساير کشورهاي اروپايي و در قالب طرح (رياضت) اقتصادي تنظيم شده است، در واقع قدرت کنترل و حکومت را از دولت سلب مي‌کند.

سوکراتس در نطق تلويزيوني گفت: " امروز همه احزاب مخالف، با اقدامات پيشنهادي از سوي دولت به منظور جلوگيري از توسل به کمک‌هاي خارجي، مخالفت مي‌کنند."

سوکراتس که رهبري حزب سوسياليست را برعهده دارد، فقط از حمايت 97 نماينده از مجموع 230 نماينده پارلمان پرتغال برخوردار است.

حزب راست‌گراي ميانه سوسيال دموکراتيک که مهم‎‏ترين حزب مخالف دولت در پرتغال محسوب مي‌شود، به همراه برخي احزاب چپ‌گرا و راست گراي ديگر با طرح جديد رياضت اقتصادي پيشنهادي از سوي نخست‌وزير مبني بر افزايش ماليات و کاهش هزينه‎هاي اجتماعي مخالفت کرده‌اند.

حزب سوسيال دموکراتيک معتقد است که اين اقدامات طبقه فقير جامعه را به شدت آسيب‌پذير خواهد کرد.

نخست‌وزير پرتغال گفت: " اين بحران عواقب بسيار جدي را در زمينه کاهش اعتماد به دنبال خواهد داشت. پرتغال بايد بتواند به موسسات و بازارهاي مالي بپيوندد."

به دنبال بالاگرفتن بحران بدهي در پرتغال، بحران اقتصادي نيز در اين کشور بوجود آمده است. کشور پرتغال بايد تا تاريخ 15 ژوئن، 9 ميليارد يورو بدهي خود را بپردازد.

 

نظرات بینندگان