پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رنگ و روی سفرهی سنتی که پهن میشود و ظروفی که روی آن چیده میشود، حتی اشتهای کسانی را که میلی به غذا خوردن نشان نمیدهند را هم باز میکند، اما چند درصد مردم برای استفاده یا خرید ظرفهای سنتی یا صنایع دستی رغبت نشان میدهند؟ چند درصد دختران برای خرید جهیزیهشان به سراغ صنایع دستی میروند تا بتوانند سفرهای با هویت ایرانی پهن کنند و نقشی در حفظ هنرهای سنتی کشوری که در آن زندگی میکنند داشته باشند؟
همانطور که بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی - بارها اعلام کرده است، استفاده از صنایع دستی در یک خانه به خانواده هویت میدهد و در روحیه اعضای آن تاثیر بسزایی دارد. او بارها درباره کاربردی شدن صنایع دستی تاکید کرده است. اما اگر دختری بخواهد برای جهیزیه خود این ظروف را تهیه کند، فروشگاهی وجود دارد که بتواند همه لوازم مورد نیاز صنایع دستی را از آن تهیه کند؟
نمایشگاه صنایع دستی 20 خرداد ماه که یکبار در سال برگزار میشود محل مناسبی برای خرید جهیزیه نو عروسانی است که تمایل به استفاده از صنایع دستی دارند و بارها هم مشاهده شده کسانی که گذری به این نمایشگاه سر زدهاند، با دیدن رنگها و روحی که در این محصولات وجود دارد هم میل خرید پیدا کردهاند.
اما متاسفانه چنین نمایشگاهی تنها یکبار در سال برگزار میشود و کسی که فرصت کمی برای خرید دارد نمیتواند یکسال صبر کند. از طرفی فروشگاههای زنجیرهای که محصولات با کیفیت پایین چینی را عرضه میکنند به وفور دیده میشوند، اما جای فروشگاهی که در آن همه نوع محصولات صنایع دستی عرضه شود در کشورمان خالی است. با این وجود با سفر به شهرهای ایران میتوان بخشی از وسایل مورد نیاز را به شکل سوغاتی خریداری و با زحمت بسیار جابجا کرد.
مغازههای خیابان ویلا هم که به عنوان محلی برای ارائه صنایع دستی معروف است، بیشتر محصولات لوکس صنایع دستی و غیر کاربردی را ارائه میکند و چون نظارتی بر روی قیمتهای آن وجود ندارد محصولات صنایع دستی با قیمت بالایی عرضه میشوند و خریدار از ترس این که مبادا بلایی سر محصولی که مبلغ زیادی برای خریدش پرداخته است نیاید سعی میکند آن محصول را گوشه ویترین خانهاش بگذارد تا خاک بخورد. از طرفی صاحبان فروشگاههای دیگر صنایع دستی در خیابان طالقانی هم به قیمت بالای صنایع دستی در خیابان ویلا معترض هستند چه برسد به مشتاقان صنایع دستی که قدرت خرید ندارند.
اگرچه معاون صنایع دستی با شرکت در مراسم افتتاحیه برخی از سایتهای اینترنتی از توسعه فروشگاههای مجازی استقبال نشان داده است تا از این طریق فروش محصولات صنایع دستی افزایش پیدا کند اما جای بسیاری از محصولات از جمله پکیج جهیزیه در بسیاری از این فروشگاهها خالی است.
محسن سربیشه که به گفته خودش یکی از اولین فروشگاههای مجازی را راه اندازی کرده است به خبرنگار ایسنا میگوید: ما در فروشگاه مجازی خودمان بخشی که مربوط به تهیه جهیزیه باشد را نداریم زیرا فروش محصولاتی که به صورت پکیج در سایت ارائه می شوند بسیار دشوار است و محصولاتی که به صورت تک یا انفرادی ارائه میشوند فروش بهتری هم دارند. از طرفی تا کنون درخواستی مبنی بر این موضوع نداشتهایم که بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم.
محمد جلائی مدیر یکی دیگر از فروشگاههای صنایع دستی مجازی بیان میکند: ما برای کسانی که میخواهند وسایل زندگیشان کاملا سنتی باشد پکیجهایی با قیمتهای متنوع داریم. متقاضیان بسیاری داشتیم که تمایل داشتند حتی یک اتاق از منزلشان را به شکل کاملا سنتی طراحی کنند.
او اضافه میکند: مثلا برای دیزاین سنتی از آویزهای عشایری که در سفرهایمان از پستوهای خانهها پیدا کردهایم استفاده میکنیم؛ سرویس کامل قاشقهای چوبی 18 پارچه ما از دو نوع چوب راش و گردو هستند که معمولا قیمت جنسهای راش ارزانتر از گردو است و قیمت آن از دو هزار تا 20 هزار تومان است. خریداران تاکنون از صنایع دستی به شکل پکیجی استقبال خوبی کردهاند.
جلائی درباره تفاوت قیمت محصولات صنایعدستی با محصولات دیگر میگوید: قیمت محصولات بستگی به نوع سفارشات دارد. برای مثال سرویس چایخوری طرح ناصرالدین شاه 200 هزار تومان است و ممکن است یک سرویس چای خوری ساخته کشور چک 800 هزار تومان باشد اما به طور معمول قیمت محصولات هنرهای سنتی گرانتر است.
با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان هنرهای سنتی تلاش میکنند تا دسترسی مردم به صنایع دستی را راحت تر کنند اما مردم کمتر به سراغ رنگینتر کردن سفره هایشان به وسیله صنایع دستی میروند و سعی میکنند در ظرفهای چینی و تجملاتی کشورهای دیگر از مهمانانشان پذیرایی کنند.