arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۰

حسنی مبارک به کشتار معترضان متهم شد

يک کميته مصري مسئول بررسي اعمال خشونت‌ عليه غيرنظاميان در جريان انقلاب اين کشور، حسني مبارک، رئيس جمهور مخلوع مصر را به کشتار معترضان متهم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک کميته مصري مسئول بررسي اعمال خشونت‌ عليه غيرنظاميان در جريان انقلاب اين کشور، حسني مبارک، رئيس جمهور مخلوع مصر را به کشتار معترضان متهم کرده است. 

به گزارش خبرگزاري رويترز، مسئولان اين کميته چهارشنبه (سوم فروردين) اعلام کرده‌اند که مبارک به عنوان رئيس دولت در زمان پيروزي انقلاب، مسئول کشتارهايي است که در ماه ژانويه (دي/بهمن) به وقوع پيوسته است. 

اين کميته اتهامات مبارک را به دفتر دادستان عمومي مصر تسليم کرده است. 

در عين حال کميته ياد شده پيش از اين نيز حبيب العدلي، وزير کشور پيشين مصر را به دليل دستور به پليس براي آتش گشودن به معترضان متهم کرده بود. 

العدلي همچنين مسئول خارج ساختن نيروهاي پليس از خيابان‌هاي قاهره در 28 ژانويه (هشتم بهمن) نيز شناخته شده است. اين اقدام به منظور گسترش هرج و مرج و و ايجاد خلا امنيتي از سوي دولت مبارک انجام شده است. 

بيش از 380 نفر در جريان انقلاب مصر در ماه فوريه (بهمن) کشته و هزاران نفر زخمي شدند. 

مردم مصر يکشنبه (29 اسفند) با شرکت گسترده در انتخابات به تغيير قانون اساسي رأي دادند. 

مصر از سال 1952 تحت حکومت افرادي با سابقه نظامي اداره شده است. 

به دنبال پيروزي انقلاب مصر در 11 فوريه (22 بهمن) مبارک قدرت را به شوراي عالي نيروهاي مسلح سپرد. اين شورا وعده داده است در آينده قدرت را به حاکمان مردمي و منتخب منتقل کند. 

با وجود اين، منتقدان نسبت به انتقال سريع قدرت به حکومتي دموکراتيک و مردمي در مصر ترديد دارند. معترضان مصري نيز اعلام کرده‌اند تا زمان تحقق همه مطالبات‌شان به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند. 

آن‌ها خواستار آزادي همه زندانيان سياسي و پيگيري اتهامات مقامات مصري مسئول اعمال خشونت عليه معترضان شده‌اند. 

نظرات بینندگان