arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

حربه سناتورها برای جلوگیری از رأی‌گیری برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طولانی‌مدت‌ترین فیلی‌باستر‌ها در تاریخ سیاسی آمریکا را می‌توان با ساعت‌ها سنجید نه دقایق. چه کسانی طولانی‌ترین فیلی‌باستر‌ها را انجام دادند؟ طولانی‌ترین فیلی‌باستر چقدر طول کشید؟ رأی‌گیری درباره کدام مباحث مهم به دلیل فیلی‌باستر متوقف ماند؟

به گزارش تسنیم، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده در صورتی که کنگره به "قطعنامه عدم پذیرش برجام"‌ رأی دهد آن را وتو خواهد کرد. تاکنون 30 سناتور دموکرات اعلام کرده‌اند که از برجام حمایت می‌کنند و با توجه به اینکه برای حفظ وتوی اوباما به 34 رأی نیاز است به نظر می‌رسد که حامیان برجام بتوانند وتوی احتمالی را سرپا نگه دارند.

اما هنوز کار حامیان برجام پایان نیافته است. اکنون که دموکرت‌های کنگره ظاهرا از رأی کافی برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور اوباما، در صورت رد برجام در سنا، برخوردار شده‌اند، مباحث جدیدی درگرفته تا با کسب حمایت اکثریت دموکرات‌ها اصلا رأی‌گیری درباره برجام متوقف شود تا نیازی به وتوی اوباما نباشد. فیلی‌باستر حربه این سناتورها برای جلوگیری از رأی‌گیری درباره "قطعنامه عدم پذیرش" برجام است. در پایان دوره 60 روزه مهلت بررسی برجام در صورتی که سنا نتواند درباره برجام رأی‌گیری کند، دیگر توان رد کردن آن را نخواهد داشت.

حربه سناتورها برای جلوگیری از رأی‌گیری برجام

بنابراین هدف از فیلی‌باستر طولانی کردن جلسات سنا تا پایان مدت مقرر برای رأی‌گیری درباره یک موضوع است تا با عدم رأی‌گیری در زمان مشخص شده طرح ارائه شده ملغی شود. طولانی‌مدت‌ترین فیلی‌باستر‌ها در تاریخ سیاسی آمریکا را می‌توان با ساعت‌ها سنجید نه دقایق. این فیلی‌باستر‌ها در صحن سنا در زمان بحث درباره مسائلی چون حقوق مدنی، بدهی عمومی و موضوعات نظامی رخ دادند.

در یک فیلی‌باستر، سناتوری ممکن است برای جلوگیری از رأی‌گیری درباره یک طرح به صورت بی‌پایانی به سخنرانی بپردازد. برخی کتاب‌های تلفن را می‌خوانند، برخی دستورالعمل‌های درست کردن صدف سرخ کرده را می‌خوانند و برخی دیگر اعلامیه استقلال آمریکا را.

چه کسانی طولانی‌ترین فیلی‌باستر‌ها را انجام دادند؟ طولانی‌ترین فیلی‌باستر چقدر طول کشید؟ رأی‌گیری درباره کدام مباحث مهم به دلیل فیلی‌باستر متوقف ماند؟

1. سناتور استورم تورموند

رکورد طولانی‌مدت‌ترین فیلی‌باستر تاریخ آمریکا در اختیار سناتور استورم تورموند از کارولینای جنوبی است که به مدت 24 ساعت و 18 دقیقه علیه قانون حقوق مدنی سال 1957 سخنرانی کرد.

تورموند سخنان خود از ساعت 20:54 روز 28 آگوست شروع کرده و تا 21:12 روز بعد ادامه داد. وی در سخنرانی‌اش از "بیانیه استقلال"، "قانون حقوق"، و متن خداحافظی جرج واشنگتون و سایر اسناد تاریخی استفاده کرد.

تورموند تنها قانونگذاری نبود که در این موضوع دست به فیلی‌باستر زد. بر اساس اسناد سنا، گروه‌های سناتور 57 روز، بین 26 مارس تا 19 ژوئن، را صرف فیلی‌باستر کردند. قانون حقوق مدنی در سال 1957 تصویب شد.

2. سناتور دی‌آماتو

دومین فیلی‌باستر طولانی توسط سناتور آلفونسه دی‌آماتو از نیویورک انجام شد. وی در زمان بحث درباره یک قانون مهم نظامی در سال 1986 به مدت 23 ساعت و 30 دقیقه سخن گفت.

گزارش‌ها حاکی از این بودند که دی‌آماتو درباره اصلاحیه‌ای بسیار خشمگین بود که منابع مالی برای تولید یک نوع هواپیمای آموزشی جت که در کارخانه‌ای در ایالت وی ساخته می‌شد، را متوقف کرده بود.

این رویداد یکی از چندین فیلی‌باستر طولانی دی‌آماتو بود.

در سال 1992، دی‌آماتو چهارمین فرد در لیست فیلی‌باسترها بود که برای 15 ساعت و 14 دقیقه سخن گفت. وی درباره یک قانون مالیاتی 27 میلیارد دلاری سخن می‌گفت و فیلی‌باستر خود را زمانی پایان داد که مجلس نمایندگان تعطیل شد و بدین تریب قانون مذکور تصویب نشد.

3. سناتور وین مورس

سومین فیلی‌باستر طولانی تاریخ آمریکا توسط سناتور وین مورس از اورگون انجام شد. به مورس لقب "ببر سنا" را داده بودند زیرا وی مایل به تشدید بحث‌ها بوده و یقینا مطابق این لقبش رفتار کرد.

معروف بود که هرگاه سنا جلسه دارد وی از صبح تا نیمه شب در جلسه سخن می‌راند.

آرشیو سنای آمریکا نشان می‌دهد که مورس به مدت 22 ساعت و 26 دقیقه سخنرانی کرد تا بحث‌ها درباره قانون "نفت تایدلندز" در سال 1953 را متوقف کند.

4. سناتور رابرت لا فولیتی

چهارمین فیلی‌باستر طولانی در تاریخ سیاسی آمریکا توسط سناتور رابرت لا فولیتی از ایالت ویسکونسین انجام گرفت. وی به مدت 18 ساعت و 23 دقیقه سخن گفت تا رأی‌گیری درباره قانونی را در سال 1908 متوقف سازد.

آرشیو سنا لا فولیتی را به عنوان "سناتور پرشور ترقی‌خواه"، یک "سخنوری قابل و حامی کشاورزان خانوادگی و کارگردان فقیر" معرفی می‌کند.

چهارمین فیلی‌باستر طولانی تاریخ سنا برای متوقف کردن قانون پولی "آلدریچ-وریلاند" بود که به خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌داد در دوران بحران‌های مالی به بانک‌ها وام دهد.

5. سناتور ویلیام پراکسیمایر

پنجمین فیلی‌باستر طولانی تاریخ سیاسی آمریکا توسط سناتور ویلیام پراکسیمایر از ایالت ویسکونسین انجام گرفت. وی به مدت 16 ساعت و 12 دقیقه سخن گفت تا مباحث درباره افزایش سقف بدهی عمومی در سال 1981 را به بن‌بست کشاند.

پراکسیمایر نگران افزایش سطح بدهی عمومی کشورش بود. طرحی که وی سعی داشت آن را متوقف کند سقف مجموع بدهی را 1 تریلیون دلار تعیین کرده بود.

پراکسیمایر از ساعت 11 صبح 28 سپتامبر تا ساعت 10:26 دقیقه صبح بعد به سخنرانی پرداخت. اگرچه سخنان پرشور پراکسیمایر منجر به توجه عموم به وی شد اما این مارتن در نهایت علیه وی به کار گرفته شد.

مخالفین وی در سنا می‌گفتند ده‌ها هزار از پول مالیات دهندگان صرف این شد که مجلس سنا تمام شب برای شنیدن سخنان وی باز باشد.
نظرات بینندگان