arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

توطئه جدید کشورهای عربی علیه یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز یکشنبه به نقل از ضاحی خلفان معاون رییس پلیس دبی از طرح رویایی ضمیمه کردن شهرهای عدن و حضرموت به شورای همکاری خلیج فارس خبر داد، توطئه ای که برای اولین بار مطرح شده است.

به گزارش ایرنا این پایگاه خبری به نقل از خلفان در صفحه توییترش افزود: بزودی پرچم استان های عدن و حضرموت برافراشته خواهد شد و کشورهای عرب خلیج فارس تا حل مشکل در بخش های شمالی یمن، این دو شهر را تحت پوشش حمایتی خود قرار خواهند داد.

این سخنان ضاح خلفان به طرح کشورهای ائتلاف حمله یمن به سرکردگی عربستان بخصوص کشور امارات اشاره دارد که قصد دارند یمن را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم نمایند.

ضاحی خلفان پیشنهاد داده تا دو استان عدن و حضرموت بصورت موقت به شورای همکاری خلیج فارس ضمیمه شود تا پس از آن وضعیت دولت ها در شمال و جنوب یمن روشن شود.

پایگاه خبری اماراتی به نقل از کارشناسان نوشت: کشورهای عربی خلیج فارس عضو ائتلاف، این طرح را در حمله به یمن دنبال می کنند تا هم به خواسته های قبایل شورشی در جنوب یمن در جدایی جنوب از شمال پاسخ داده باشند و هم با جدا کردن بخش جنوبی، زمینه سیطره بر مناطق شمالی و صنعا را نیز فراهم سازند.

عربستان و امارات بیش از یک ماه است که با هدف سیطره بر بخش های جنوبی یمن و منطقه شرق صنعا، با لشگرکشی دست به عملیات های گسترده در شهرهای عدن، مارب و تعز زده اند اما با مقاومت ارتش و جنبش انصارالله یمن روبرو شده و از رسیدن به اهداف خود ناکام مانده اند.
عربستان سعودی با همراه کردن 9 کشور عربی دیگر منطقه بجز عمان و حمایت آمریکا تجاوز نظامی هوایی و دریایی به خاک یمن را از ششم فروردین گذشته آغاز کرد و هدفش بازگرداندن حکومت به منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن بود که با گذشت پنج ماه تاکنون بدان دست نیافته است.

در اثر این حملات تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته یا مجروح شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده و 80 درصد تاسیسات زیربنایی و خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.
کشور امارات در میان اعضای ائتلافی که عربستان برای تجاوز به یمن تشکیل داد، نقش فعال تری نسبت به دیگر کشورها ایفا می کند و علت آن هم سیطره بر بندر عدن است که از موقعیت اقتصادی و سیاسی حساسی برای این کشور برخوردار است .

امارات در حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مخالف یمنی و تروریستی مثل القاعده که بر شهرهای جنوبی یمن سیطره دارند نقش فعالی دارد و این گروه ها را برای اشغال شهر عدن بکار گرفت.

امارات در جریان فرماندهی عملیات نظامی علیه یمن پس از ناکامی سعودی ها در رسیدن به نتیجه که همان بازگرداندن منصورهادی به شهر عدن بود تلاش کرد نقش فعال تری را ایفا نماید و مستقیما برای جدایی بخش جنوب یمن وارد عمل شده است.
نظرات بینندگان