arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

بده بستان‌های شاه سعودی و اوباما درباره برنامه هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه القدس العربی در تحلیلی با اشاره به سفر پادشاه عربستان به آمریکا نوشت که این سفری مهم برای پادشاه عربستان خواهد بود و مذاکرات مهم و همچنین نتایج مهمی را به همراه خواهد داشت و اگر پادشاه عربستان می‌دانست که این مذاکرات نتایجی به دنبال نخواهد داشت یقیناً در این زمان چنین سفری تدارک نمی‌دید.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی تحت عنوان "ریاض از روابط با واشنگتن راضی است" نوشت: تمامی اطلاعات مربوط به بازداشت متهم اصلی انفجار منطقه الخبر در عربستان در سال 1996 که بازداشتش در بیروت صورت گرفت و حدود سه هفته قبل به عربستان تحویل داده شد، حکایت از آن دارد که سازمان اطلاعات آمریکا اطلاعاتی را به مسوولان عربستانی در مورد حضور این متهم اصلی در بیروت داده و پس از آن نیز مسوولان اطلاعاتی عربستان از نیروهای امنیتی لبنان خواستند تا این متهم بازداشت شده و به عربستان تحویل داده شود.

گویا پیش از دیدار پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه جاری تفاهم‌هایی میان ریاض و واشنگتن صورت گرفته است، چرا که بازداشت احمد المغسل، متهم اصلی انفجار منطقه الخبر در سال 1996 چند هفته قبل از سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به آمریکا صورت گرفت و این امر حکایت از این دارد که واشنگتن خواسته است با ارائه اطلاعاتی درخصوص متهم اصلی انفجار منطقه الخبر "هدیه با ارزشی" را به پادشاه عربستان بدهد و بدین ترتیب تاکید کند که توافق هسته‌ای با ایران به ضرر روابط آمریکا با ریاض و موضع آمریکا در تضمین امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیست.

کسانی که از واقعیت‌ها و حقایق امور آگاه هستند می‌دانند که پس از توافق هسته‌ای با ایران، روابط آمریکا و عربستان به ویژه در زمینه‌های امنیتی و نظامی عمیق‌تر شده است و این برخلاف گفته برخی از تحلیلگران است که معتقد بودند ریاض از این توافق خشمگین است.

پس از دستیابی به این توافق در ماه ژوئیه گذشته و حتی پیش از آن نیز دولت آمریکا از هر مناسبتی استفاده می‌کرد تا بر موضع خود در تضمین امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمادگی‌اش برای همکاری جهت رویارویی با مواضع ایران در منطقه تاکید کند.

علاوه بر آن دولت آمریکا از ارائه هیچ‌گونه حمایت نظامی به ویژه در زمینه تسلیحاتی و اطلاعاتی به عربستان در جنگ علیه انصارالله که مورد حمایت ایران است، کوتاهی نکرده است.

همچنین کمیته مشترک مبارزه با تروریسم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا که حدود دو هفته قبل در ریاض دیداری داشتند بر لزوم مقابله با مواضع ایران تاکید کردند و در نشست‌های خود بر سر طرح‌هایی در این خصوص به توافق رسیدند که این امر کابینه عربستان را واداشت تا در نشست اخیر خود از نتایج به دست آمده در این کمیته استقبال کند.

این حمایت بی‌شک ریاض و هم‌پیمانان خود در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را راضی می‌کند به ویژه اینکه همراه با طرح‌هایی است که واشنگتن با ترکیه و هم‌پیمانانش در منطقه و در غرب در حال تدوین آنها است تا جنگ علیه داعش بالاخص در سوریه را شدیدتر کند.

ناظران بر این باورند که واشنگتن پیش از سفر پادشاه عربستان از زبان سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که هرگونه راه‌حل سیاسی در مورد بحران سوریه باید بدون حضور بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه باشد که این امر همان موضع عربستان نسبت به بحران سوریه است.

تمامی این مواضع آمریکا باعث می‌شود که دیدار پادشاه عربستان و رئیس‌جمهوری آمریکا دیداری گرم باشد به ویژه اینکه وزیران خارجه آمریکا و عربستان چندین بار پرونده‌های گفت‌وگوها و حتی برنامه‌های دیدارها که در واشنگتن برگزار خواهد شد، تدوین کرده‌اند.

این امر برخلاف گفته برخی از تحلیلگران تاکیدی بر این است که مذاکرات پادشاه عربستان با رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات دولت این کشور مثبت خواهد بود و نتایجی را رغم خواهد زد که بر ادامه همکاری استراتژیک میان دو کشور تاکید دارد.

اما بی‌شک رخدادهای کشورهای عربی باعث خواهد شد که مذاکرات سلمان بن عبدالعزیز با باراک اوباما و مسوولان دولت آمریکا به ویژه مسوولان کنگره «مذاکراتی داغ و با اهمیت» باشد.

این دیدار نخستین دیدار میان پادشاه کشوری که رهبری جهان عرب را در حال حاضر در دست دارد با رئیس‌جمهور ابرقدرت‌ترین کشور جهان است.

بی‌شک از مهم‌ترین پرونده‌هایی که پیش‌بینی می‌شود توافقی از سوی عربستان و آمریکا در مورد آن صورت بگیرد بحران سوریه و راه‌های حل و فصل آن است.

شکی نیست که افزایش حمایت مالی و نظامی عربستان و قطر با هماهنگی ترکیه، در راستای تحکیم این خواسته عربستان باشد که آمریکا نیز به نوبه خود کمک‌های بیشتری را به مخالفان سوری ارائه دهد تا اعمال فشار نظامی و نظام سوریه بیشتر شود.

سفر سلمان به عبدالعزیز به آمریکا پس از تحرکات دیپلماتیک کشورهای عربی و روسیه صورت می‌گیرد چراکه رایزنی‌ها میان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با مقامات روس در مسکو صورت گرفت و مساله اصلی در این مذاکرات اوضاع سوریه و نظارت بر طرحی جهت حل و فصل سیاسی بحران این کشور بود.

پیش‌بینی می‌شود که رایزنی‌های پادشاه عربستان در آمریکا این رایزنی‌های صورت گرفته و توانایی‌های آمریکا برای اتخاذ تصمیمات کارآمد را به نتیجه برساند.

پیشروی‌های داعش در منطقه و پا فرا گذاشتن این گروه تروریستی از مرزهای سوریه و عراق و عملیات تروریستی در چند کشور عربی و حوزه خلیج فارس عامل نگرانی محافل بین‌المللی و عربی است که این امر مساله مبارزه با تروریسم را در راس اولویت‌های مذاکرات پادشاه عربستان در آمریکا قرار می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که دو طرف درخصوص کارآمدتر شدن ائتلاف تحت امر آمریکا صحبت کنند که عربستان در آن مشارکت دارد اما حملات آن در جلوگیری از پیشروی‌های داعش در منطقه تاثیر چندانی نداشته است.

با وجود تمامی حرف‌ها و حدیث‌هایی که در مورد توافق هسته‌ای غرب با ایران و نگرانی‌های عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درخصوص پیامدهای منفی این توافق بر اوضاع امنیتی این کشورها مطرح شده است، اما این باور وجود دارد که اطمینان‌بخشی‌های سیاسی و عملی آمریکا باعث شود که این مساله عامل شکل‌گیری اختلافات در مذاکرات نشود.

با وجود اینکه بسیاری به این مساله اشاره نکرده‌اند که پادشاه عربستان در واشنگتن به بررسی مساله فلسطین نیز می‌پردازد اما منابع در ریاض اعلام کردند که این مساله اصلی است که پادشاه عربستان آن را در واشنگتن مطرح می‌کند تا برای رئیس‌جمهوری آمریکا و مسوولان این کشور مشخص کند که شرایط کنونی برای حل و فصل سیاسی مساله فلسطین به ویژه در سایه حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فراهم است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان