arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

ابتکار: برنامه اولیه آلودگی هوا از سال ۸۴ رها شد/ بهبود هوای تهران ۱۰سال طول می کشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است تلاش هایی که در حوزه محیط زیست صورت می گیرد اثر آنی ندارد و باید به صورت مستمر آن را دنبال کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ اساس گفته های معصومه ابتکار، محیط زیست می تواند یک فرصت اقتصادی باشد و بنابراین حتی یک منظره هم می تواند جاذبه گردشگری ایجاد کند.

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در برنامه تلویزیونی روزآمد که از شبکه پنج سیما پخش می شود درباره اینکه می توان به محیط زیست اقتصادی هم نگاه کرد یا خیر، توضیحاتی اینگونه مطرح کرد:«یکی از دلایلی که خیلی روی حفظ محیط زیست و طبیعت تاکید می شود آثار آن روی روح و روان است و آثاری که روی اقتصاد جامعه دارد. جامعه ای که شاد و با نشاط باشد، جامعه ای که روحیه مثبت داشته باشد و امیدوار باشد حتما از نظر اقتصادی هم منافع زیادی را دنبال می کند. یعنی ارزش گذاری اقتصادی مثبتی را می توانیم در بحث حفظ محیط زیست برای افزایش سطح نشاط و امیدواری جامعه داشته باشیم و امروز هم خیلی به این مساله توجه می شود. حتی می گویند یک چشم انداز به دلیل نشاطی که در افراد به وجود می آورد و جاذبه ای که دارد گردشگر هم می آورد. می گویند افراد می آیند که فقط یک منظره را ببینید. برای اینکه فقط یک آه بکشند و بگوید این چقدر قشنگ است. حتی برای این هم ارزش گذاری اقتصادی می کنند چرا که نشاط می دهد و برای گردشگر جاذبه ایجاد می کند.»
ابتکار در بخش دیگری از توضیحات خود درباره اهمیت مساله محیط زیست برای دولت یازدهم گفت:« دولت یازدهم برای مساله محیط زیست یک اولویت بسیار زیادی قائل شده است. با وجود مشکلاتی که همه می دانیم در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم ولی محیط زیست یک اولویت جدی بوده است.»

او ادامه داد:« محیط زیست یک موضوع کلان است و یک سال و دوسال جواب نمی دهد. احیای دریاچه ارومیه ممکن است اگر به طور مستمر برنامه ریزی داشته باشیم، حدود 15 تا 20 سال طول بکشد. یا بهبود هوای شهر تهران شاید ده سال طول بکشد.»

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با گلایه از رها کردن برنامه برای حل موضوع آلودگی شهر تهران گفت:« برنامه اولیه برای موضوع آلودگی شهر تهران سال 79 آماده اجرا شد و ده ساله بود. اگر همان موقع به طور مستمر انجام می شد و از سال 84 رها نمی شد مشکلات مان خیلی کمتر بود. بر این اساس این برنامه ها باید یک استمراری داشته باشد تا نتایج آن را مردم بتوانند نتایجش را لمس کنند.»

ابتکار به موضوع اقتصاد سبز نیز اشاره کرد و گفت:« امروز پیوند بین اقتصاد و محیط زیست بسیار راهبردی است. یکی از برنامه های آقای روحانی اقتصاد سبز است. به این مفهوم که ما نیازمند رشد شاخص های اقتصادی هستیم اما این رشد باید رشد سبز باشد. یعنی رشدی باشد که به قیمت آلودگی و تخریب اتفاق نیفتد.»
نظرات بینندگان