arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۵۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

آمادگی چین برای ساخت نیروگاه‌ اتمی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: چینی ها آماده هستند که در ساخت نیروگاه های بزرگ اتمی به ما کمک کرده و حتی برای دادن تسهیلات مالی و فاینانس در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش میزان، بهروز کمالوندی در برنامه ی بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو با بیان نتایج اهداف سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به چین گفت: در این کشور راکتورهای آب سنگینی به مانند اراک وجود دارد که در مورد این مسأله و زمینه های مشترک ساخت نیروگاه و همچنین دیگر مسائل دوجانبه در این چارچوب، بحث و گفتگو شد.

معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه ایران برای رفع نگرانی های بی اساس کشورهای غربی پذیرفته که آب سنگین اراک را باز طراحی کند، ادامه داد:  البته این راکتورهمچنان آب سنگین خواهد ماند، اما ما پذیرفته ایم که طراحی به نحوی باشد که میزان پلوتونیم به حداقل برسد.

وی با بیان این که چینی ها در مورد این نوع راکتورها تجربه های خوبی  دارند افزود: در این سفر از این نوع راکتورها در چین بازدید شد و بر این مسأله تاکید شد که چین می تواند  در این زمینه همکاری خوبی با ایران داشته باشد تا زمینه ای فراهم شود که بازطراحی راکتور اراک با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

کمالوندی همچنین با بیان اینکه در جریان این سفر در مورد همکاری چینی ها با ایران در حوزه ساخت نیروگاه های کوچک و بزرگ با توجه به تجربیات آن‌ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، ‌اظهار کرد: تولید مشترک این نوع راکتورهای کوچک در ایران در دستور کار دو طرف قرار گرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین به پیشرفت چینی ها در ساخت نیروگاه های بزرگ اشاره کرد و گفت: چینی ها آماده هستند که در ساخت این نیروگاه ها به ما کمک کنند و حتی برای دادن تسهیلات مالی و فاینانس در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چینی ها در ساخت نیروگاه در کشور جایگزین روس ها شده اند؟ تصریح کرد: در این صنعت اینگونه نیست که تمرکز بر استفاده از فناوری وتکنولوژی یک کشور خاص باشد و این همکاری ها می تواند متنوع باشد چرا که خود  زمینه ی یک نوع رقابت را  نیز فراهم می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: ما اگر بخواهیم نیروگاه ساز باشیم باید با کشورهایی که در این زمینه دارای تجربه هستند همکاری نزدیک تری داشته باشیم و ما با روس ها روابط خوبی داریم، آن‌ها یک نیروگاه امن (نیروگاه بوشهر) در ایران ایجاد کرده‌اند و قرار داد ایجاد دو نیروگاه دیگر غیر از نیروگاه بوشهر با آنها بسته شده است.

کمالوندی با بیان اینکه حداقل ۱۲ نیروگاه باید در طی ۱۴، ۱۵ سال آینده در کشور احداث شود، تاکید کرد: ما در این راستا ممکن است حتی از ظرفیت کشورهای اروپایی نیز استفاده کنیم تا خودمان در آینده نیروگاه ساز باشیم. ما کارهای سخت تری انجام داده ایم  و ان شاء الله  در این مسیر قرار می گیریم که در آینده در زمره ی کشورهای مهم نیروگاه ساز در سطح جهانی قرار بگیریم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
چه شود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
1
2
نه
تورا خدا نه
نظرات بینندگان