arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

درخواست همکاری پلیس ایران از تلگرام، یاهو و گوگل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تشريح جزييات عمليات پانجي‌آ٨ و كشف ٨١ ميليون دلاري داروي قاچاق، برخورد با عرضه دارو اعم از مجاز و غيرمجاز در فضاي سايبري، هشدار نسبت به شيوع باج ‌افزارها، جمع‌آوري مستندات روبات‌هاي تلگرام و برخورد با عرضه مواد مخدر در فضاهاي مجازي بخشي از مهم‌ترين موضوعات مطرح شده در نشست خبري معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاست.

ايسنا نوشت سرهنگ حسين رمضاني در نشست خبري ابتدا از كشف ٨١ ميليون دلار داروي قاچاق و غير استاندارد در عمليات با عنوان پانجي‌آ ٨ در سطح جهان خبر داد و گفت: در اين عمليات كه با محوريت اينترپل و با مشاركت ١١٥ كشور دنيا برگزار شد و مديريت هدايت منطقه‌اي آن نيز برعهده پليس سايبري كشورمان بود پليس فتا ١٦٣٤ سايت را رصد كرد كه متاسفانه از اين تعداد ١٤٣٩ مورد آن اقدام به عمليات مجرمانه كرده بودند و در اين بين ٦٣٢ مورد را سايت‌هاي داخلي شامل مي‌شدند. هدف از اين عمليات مبارزه با فروش و عرضه داروهاي غيرمجاز تقلبي و تبليغات غيرقانوني داروهاي بدون پروانه ساخت در فضاي مجازي است.

به گفته او در اين مرحله از عمليات چندين كارگاه توليد محصولات غيربهداشتي انبارهاي دپوي داروهاي غيرمجاز و تقلبي كه تبليغ آن از سوي افراد سودجو در فضاي اينترنت انجام شده بود شناسايي و كشف شد. همچنين چندين باند سازمان يافته در تبليغ و فروش داروهاي تقلبي و غيرمجاز نيز شناسايي و منهدم شد. او اضافه كرد: عمده تمركز اين عمليات در تهران و مشهد بود و در همين راستا بيش از يك تن روغن نباتي تاريخ مصرف گذشته هزاران برگ چاپي و هولوگرام جعلي براي بسته‌بندي داروها، ٥٣ هزار قلم دارو شامل قرص، كپسول، پماد، پودر، مكمل ورزشي و... كشف و ضبط شد و ارزش ريالي اقلام مكشوفه حدود پنج ميليارد ريال بود. وي همچنين از دستگيري ١٥٦ تن در سطح جهان خبر داد و گفت: از اين تعداد ٩٠ نفر آن در ايران بود.

جمع‌آوري مستندات ربات‌هاي تلگرام
رمضاني در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگاري كه سعي داشت درباره نرم‌‌افراز تلگرام و احتمال انجام اقدامات مجرمانه در اين فضا و همين‌طور ماجراي انتقال سرورهاي اين نرم افزار به داخل كشور اطلاعاتي را كسب كند، گفت: ما مخالف توسعه فضاي سايبري نيستيم، اما پليس از مراجعي نيست كه در اين حوزه وارد شود. ما از شركت‌هاي تلگرام، ياهو، گوگل و... خواسته‌ايم كه با ما در برخورد با اقدامات مجرمانه همكاري كنند. وي درباره فعاليت‌هاي ربات‌هاي تلگرام نيز گفت: مستندات ربات‌هاي تلگرام راجمع‌آوري و به نهادهاي مربوطه داخلي و خارجي منتقل كرده و منتظر تصميم‌گيري در اين خصوص هستيم ضمن اينكه پليس در هر فضايي كه امنيت شهروندان به مخاطره افتاده يا آسيبي به كاربران وارد شود ورود پيدا خواهد كرد. معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا افزود: درباره انتقال سرورها يا ديگر اقدامات در خصوص شبكه‌هاي مجازي نيز فتا مسووليتي نداشته و نهادهاي حاكميتي و دولتي هستند كه بايد تصميم‌گيري ‌كنند.

هشدار درباره رواج باج افزارها در فضاي مجازي
معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا در خصوص گسترش باج‌افزارها درفضاهاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي نيز هشدار داد و گفت: يكي از مواردي كه در حال افزايش است، شيوع باج‌افزارها در فضاي مجازي است، براين اساس مجرمان از طريق ارسال پيامك يا رايان‌نامه، لينكي را به شهروندان ارسال كرده و با عناوين جذاب آنها را فريب مي‌دهند كه در صورت كليك روي اين لينك به مطلب خاصي خواهند رسيد. همچنين برخي آنها با موج‌سواري روي واقعه‌هاي خبري چنين اقدامي را انجام مي‌دهند، غافل از اينكه با كليك كردن روي اين لينك باج‌افزار پنهان‌سازي شده در آن نيز وارد سيستم تلفن همراه يا رايانه شده و منجر به از بين رفتن يا سوءاستفاده از اطلاعات كاربر مي‌شود.

او گفت: در اين شرايط فرد سودجو مجددا پيامي را به كاربر ارسال كرده و اين‌بار تهديد مي‌كند كه اگر قصد بازيابي اطلاعات خود را دارد بايد مبلغي را پرداخت كند كه متاسفانه اين شيوه در حال افزايش است و لازم است شهروندان نسبت به لينك‌هايي كه روي آن كليك مي‌كنند حساسيت لازم را داشته و از بازكردن مواردي كه آن را نمي‌شناسند خودداري كنند.

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان