arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۰

ترکيه در ليبي در پي چيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موضع ترکیه درباره لیبی با موضع کشورهای غربی متفاوت است. دولت ترکیه خواستار توقف حملات معمر قذافی به مردم لیبی است .

به رغم آن ترکیه درباره عملیات نظامی برای نجات مردم لیبی نیز از ابتدا برخی نگرانی ها و ملاحظاتی دارد زیرا بی تردید هدف اصلی کسانی که در پی مداخله نظامی در لیبی هستند ، نجات مردم این کشور نیست.

برخی قدرت ها نگران متزلزل شدن منافعشان بر اثر قیام های مردمی در کشورهای منطقه هستند . آنان مایلند منافع خود را تضمین کنند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با توجه به این مسائل در سفر هفته گذشته به عربستان تاکید کرد ، ناتو تنها باید برای تایید و تضمین این موضوع که لیبی متعلق به مردم لیبی است وارد این کشور شود ، هدف مداخله در لیبی نباید غارت و تقسیم منابع زیر زمینی لیبی باشد .

دولت ترکیه با توجه به این ملاحظات مایل نیست از اقدامات فاقد حسن نیت قدرت های غربی در لیبی حمایت کند ، اما آنکارا نمی تواند در مقابل رویدادهای لیبی نظاره گر باشد. درواقع ترکیه نمی تواند در برنامه مداخله نظامی ناتو در لیبی ایفای نقش نکند.

به رغم اینکه ترکیه می تواند به عنوان یک از متحدان ناتو مداخله نظامی ناتو را در لیبی رد کند اما در این صورت متحدان ناتو همچون تحولاتی که در سال 2003 میلادی در عراق شاهد آن بودیم این بار نیز می توانند ائتلاف دیگری تشکیل دهند و طرح مداخله نظامی را در لیبی اجرا کنند .

وزیر امور خارجه فرانسه نیز اخیرا با توجه به مخالفت ترکیه ، پیشنهاد کرده بود ، ائتلافی خارج از ناتو مسئولیت عملیات نظامی را در لیبی بر عهده گیرد.

در واقع هدف فرانسه نیز آنست که ترکیه را در لیبی از دور خارج و موقعیت خود را تحکیم کند. اما ترکیه نمی تواند با موضوعی که همه اعضای ناتو با آن موافقند ، مخالفت کند.  چرا که چنین موضعی به مفهوم خروج از ناتو خواهد بود.

بی تردید حضور ترکیه در ناتو در اوضاع کنونی به نفع ترکیه و مردم لیبی خواهد بود.

اهمیت و اعتباری که ترکیه در جهان اسلام از آن برخوردار است تا اندازه ای نیز مرهون روابط ترکیه با غرب است.

این تصور که اگر ترکیه از ناتو خارج شود و ارتباط خود را با اتحادیه اروپا قطع کند همچنان جایگاه کنونی خود را حفظ خواهد کرد ، بسیار خوشبینانه است.

* ابراهیم کراس

نظرات بینندگان