arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

عراقچی: از نقدهایی که جنبه لجبازی دارد، آزرده ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ضمن تقدیر از برخی نقدهای کارشناسی و سازنده منتقدان هسته ای گفت: این نقدها موجب تقویت قدرت ما در مذاکرات بود اما در عین حال از طرح برخی نقدهای غیرمنصفانه که بیشتر جنبه لجبازی دارند آزرده خاطر هستیم.

به گزارش ایرنا از دبیر خانه مجلس خبرگان رهبری ، سیدعباس عراقچی روز چهارشنبه به عنوان میهمان ویژه در جلسه سوم هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری سخنرانی کرد.

وی ضمن قدردانی از تدبیر هیات رییسه مجلس خبرگان برای دعوت از سعید جلیلی رییس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای از پیگیری های مجلس خبرگان رهبری پیرامون روشن شدن مذاکرات و توافق هسته ای تقدیر به عمل آورد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تشریح سابقه مذاکرات هسته ای در طی 12 سال گذشته به عنوان یک مسأله ملی، ضمن بیان زیاده خواهی های طرف مذاکره کننده از تلاشهای جمهوری اسلامی برای احقاق حق ملت و عدم پذیرش خواسته های نابحق کشورهای غربی 1+5 سخن گفت.

عراقچی افزود: ما در مذاکرات با دست پر در ابعاد مختلف فنی، حقوقی، سیاسی و پشتیبانی مقام معظم رهبری و مردم مقاوم کشورمان وارد شدیم و همین امر موجب تحقق اقتدار نظام ما شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای از دستاوردهای مذاکرات و توافق هسته ای گفت و اظهار داشت: امروز شاهد اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه و جهان هستیم و اثبات قدرت «نه» گفتن نظام مقابل قدرت های به ظاهر برتر دنیا هستیم.

وی افزود: خواسته ما در مذاکرات احترام به اجرای حق هسته ای و پذیرش حق کشور برای حرکت در مسیر تحقیق و توسعه، پیشرفت و تحقق غنی سازی صنعتی و استفاده از ماشین های نسل نو غنی سازی IR6 و IR8 برای رسیدن به اهداف صنعتی تا میزان یک میلیون سو ظرف 15 سال بوده که در این توافق به آن دست پیدا کرده ایم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای به تبیین دستاوردهای توافق هسته ی پرداخت و افزود:مهم ترین دستاوردهای ما در طول این مذاکرات، پذیرش حق غنی سازی کشور از سوی شورای امنیت، تثبیت اراده هسته ای و رفع تحریم های اقتصادی و مالی به صورت یکجا و بقیه تحریم ها از جمله تحریم تسلیحاتی در یک فاصله زمانی معقول، بوده است که سه خواسته اصلی و کلان ما به شمار می رود و به آن ها رسیدیم.

معاون وزیر خارجه با اشاره به روند بررسی توافق در شورای عالی امنیت ملی گفت: ما تمام مفاد توافق را بند به بند در شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار داده ایم تا اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با اشراف بر متن برجام تصمیم گیری نمایند.

عراقچی همچنین از پذیرش برخی محدودیت ها از سوی کشور سخن گفت و اظهار داشت: هیچ یک از محدودیت های پذیرفته شده ابدی نیست و در قالب یک مدت زمانی مشخص تعریف شده است. به علاوه، تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از سوء استفاده طرف غربی در اعمال این گونه محدویت ها یا نظارت ها، در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با قدردانی از مقاومت مردم و مسؤولان نظام در برابر تهدیدهای دشمنان، به توان تدافعی، نظامی و قدرت مقابله به مثل نیروهای نظامی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

عراقچی افزود: رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری، مدیریت شایسته رئیس جمهور، دیپلماسی فعال نظام، توانمندیهای نظامی و دفاعی، مقاومت و ایستادگی ملت ایران در مقابل تحریم ها و تواناییهای منطقه ای ما باعث شد دشمن پای میز مذاکره بیاید و مطالبات ما را بپذیرد؛ دیپلماسی می تواند توانایی های بالقوه را به فعلیت در آورد و این قدرت ملت ایران بود که موجب شد ما در یک مذاکرات نفس گیر با رعایت خطوط قرمز، منافع نظام را تأمین کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، ضمن تقدیر از نظرات کارشناسی شده و سازنده برخی منتقدان توافق هسته ای گفت: ما الحق و الانصاف از برخی انتقادها تشکر می کنیم چرا که طرح انتقادات موجب شد ما با دقت نظر و حساسیت بیشتری مواضع خود را در مذاکرات مطرح کنیم و همین موجب تقویت قدرت ما در مذاکرات بود، در عین حال از طرح برخی نقدهای غیرمنصفانه که بیشتر جنبه لجبازی دارند آزرده خاطر هستیم.

معاون وزیر امور خارجه به بزرگ نمایی برخی محدودیت های طبیعی و قانونی بین المللی که از سوی کشورها برای داشتن حق هسته ای پذیرفته شده، اشاره کرد و گفت: پذیرش قوانین بین المللی برای استفاده از حق هسته ای، امری بدیهی است و این طور نیست که تنها ما باشیم که با توافق صورت گرفته برای خود ایجاد محدودیت کرده باشیم.

وی اضافه کرد: عده ای پذیرش قوانین بین المللی را پذیرش محدودیت تحمیلی دشمنان تفسیر می کنند که این موضوع بدون پشتوانه حقوقی و سیاسی است.

عراقچی تحمیل فشارهای اقتصادی جهت تخریب عقبه های استراتژیک اقتصادی نظام را شگرد ناموفق و محکوم به شکست در برابر ملت ایران دانست.

وی افزود: دشمن با اعمال تحریم ها و ایجاد محدودیت های غیرقانونی تلاش می کند به نظام ما آسیب برساند، ولی ما در این مذاکرات توانستیم با عقب راندن دشمن، حق مسلم خود در داشتن و بهره برداری از مواهب الهی و داشته های مان را به اثبات برسانیم.
نظرات بینندگان