arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

اعلام رضایت وزیر خارجه عربستان از نتایج توافق هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه عربستان گفت که کشورش از ضمانت‌های باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 رضایت دارد.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پس از دیدار ملک سلمان پادشاه کشورش با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید گفت که اوباما به ملک سلمان اطمینان خاطر داده است که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند. شامل بازرسی‌ از سایت‌های نظامی این کشور است و مفادی را در بر دارد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق موجب بازگشت تحریم‌ها می‌شود.

البته این اظهارات در شرایط به نقل از اوباما مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید داشته و همچنین به طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرده است که در صورت نقض توافق از سوی آن‌ها ایران نسبت به هیچ‌یک از بندهای توافق پایبند نخواهد بود.

الجبیر در ادامه اظهار کرد:‌ پادشاه عربستان پس از سپری کردن دو ماه گذشته به مشورت با متحدانمان از این ضمانت‌ها رضایت دارد.

وی در اظهارات مداخله جویانه خود افزود: عربستان امیدوار است که ایران درآمد ناشی از لغو تحریم‌ها را بیشتر صرف توسعه امور داخلی کند، نه فعالت‌های منطقه‌ای.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان روز جمعه با یکدیگر در کاخ سفید دیدار و درباره‌ مسائل مختلف منطقه‌ای شامل عراق، سوریه و مقابله با داعش گفت‌وگو کردند.

اوباما پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با ملک سلمان گفت:‌ ما درباره‌ یمن و ضرورت بازگرداندن دولتی کارآمد که فراگیر هم باشد و بتواند از مشکلات انسانی این کشور بکاهد دغدغه‌های مشترکی داریم.

وی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که عربستان از ابتدای سال جاری تاکنون حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مردم بیگناه یمن انجام داده که در نتیجه آن‌ها شمار زیادی غیرنظامی شامل زنان و کودکان جان خود را از دست داده و بسیای نیز مجروح و آواره شده‌اند.

عربستان که یکی از مخالفان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به شمار می‌آمد پس از حصول توافق هسته‌ای در23 تیر ماه در وین نیز درباره‌ نتایج آن ابراز نگرانی و از حصول این توافق ابراز نارضایتی کرده بود.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار برخی کشورهای منطقه‌ای مدعی‌اند ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح است. این در حالی است که مقامات ایرانی همواره تاکید می‌کنند فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تهران در این راستا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه همکاری کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
آخه مگه اینا عددی هستند که رضایت داشته باشند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
آخه مگه اینا عددی هستند که رضایت داشته باشند
نظرات بینندگان