يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | Sunday, 07 March 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | Sunday, 07 March 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

ویدیو / توانگر، نماینده تهران:  این چه بازیست که مجلس می‌خواهد گران شدن اینترنت را گردن دولت بیاندازد؟

ویدیو / توانگر، نماینده تهران: این چه بازیست که مجلس می‌خواهد گران شدن اینترنت را گردن دولت بیاندازد؟

تماشا کنید: ماندگار در تاریخ / همه آنچه درباره دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی می‌دانیم

تماشا کنید: ماندگار در تاریخ / همه آنچه درباره دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی می‌دانیم

ویدیو / ماجرای زد و خورد فیس‌بوک و استرالیا + زیرنویس فارسی

ویدیو / ماجرای زد و خورد فیس‌بوک و استرالیا + زیرنویس فارسی

ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

کد خبر: ۲۲۴۳۵۶
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ

حمله حامیان وزارت صنعت به کمپین نخریدن خودرو با ادبیات سخیف: "کدام مردم؟!"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جعفر محمدی: در پی یادداشت اخیر تحت عنوان "آقای وزیر! حد خود را بشناسید و با مردم درست صحبت کنید/ نخریدن خودروهای شما خیانت نیست" که روز سه شنبه منتشر شد، روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت که مواضع وزارت صنعت، معدن و تجارت را بازتاب می دهد، یادداشت زیر را با تیتر " ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ؛ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری" منتشر کرد که عیناً می آید و بعد از آن، پاسخ عصر ایران را می خوانید:

ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ؛ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

راه‌اندازی «کمپین» نخریدن خودروی ایرانی نه حرکتی در راه حفظ و حمایت از آرمان‌های ملی است و نه موجی به راه افتاده در راه حمایت از تولید داخلی و مردم جامعه، این کمپین جایی برای باور کردن این مسئله است که به راه انداختن موج‌های پوپولیستی، هیجانی و بدون تفکر و اندیشه، امکان دارد چه صدمات و آسیب‌هایی را به ساختار اقتصادی - صنعتی جامعه و همین‌طور مردمی بزند که در کمپین نخریدن خودروی ایرانی، عده‌ای درصدد مثلا دفاع از منافع مردم باشند.
 
به‌راستی از خود سوال کرده‌ایم منافع مردم جامعه چیست و اینکه کم‌درآمدهای کشور چگونه می‌توانند خودرو سوار شوند و پول خرید خودرو به شکل‌های مختلف یا با گرفتن وام‌های طولانی یا اینکه قرض گرفتن و...داشته باشند؟ یا اینکه عدم تولید داخلی خودرو چه گرهی از مشکلات صنعتی - اقتصادی کشور را باز می‌کند. یا اینکه فعالیت گسترده کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در کشور و همه شرکت‌های قطعه‌ساز و همه کسانی که به نحوی، در زمینه خودروسازی کشور مشارکت دارند، چقدر در جامعه آن هم در این شرایط بیکاری‌های گسترده، اشتغالزا است.

حمله حامیان وزارت صنعت به کمپین نخریدن خودرو:

چند روز است که شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف ارتباطی در تلفن‌های همراه که به برکت امکاناتی که دارند با هو و جنجال کمپین نخریدن خودروی داخلی را طراحی کرده‌اند و عده‌ای در این شبکه‌ها که شاید روح بیشتر مردم جامعه هم از آن بی‌اطلاع باشد فرمان نخریدن خودرو را صادر کرده‌اند و چند خبرگزاری و سایت نیز با ادبیاتی به دور از ادب به وزیر صنعت، معدن و تجارت با تحریف سخنان او در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته دولت، خود را مدافع مردم جلوه داده‌اند.

نخست اینکه سخنان وزیر درباره راه‌اندازی کمپین ضدتولید ملی هیچ اشاره‌ای به مردم ندارد زیرا کدام مردم و با کدام جایگاه اجتماعی - اقتصادی این کمپین را راه‌اندازی کرده‌اند، مردم عبارتند از کارمندان، کارگران، کشاورزان، بانوان خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان، اصناف، کسبه، تاجران و قشرهای دیگری در جامعه که بسیاری از آنها نه به اینترنت دسترسی دارند و نه در گروه‌های مجعولی که در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده مشارکت دارند، سخن وزیر درباره راه‌اندازان این «کمپین» ضد ملی بوده است نه مردم، به قول امیرکبیر مردم زحمتکش، فداکار و ایثارگر این سرزمین، شب‌ها خسته از کار روزانه خویش در خانه‌های خود استراحت می‌کنند و نه وقت موبایل‌بازی و شبکه مجازی بازی دارند و نه اینکه گرایشی به این گروه‌های رنگ‌به‌رنگ مجازی دارند.

دوم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی «کمپینی» را علیه تولید داخلی از آنجا یک کار نادرست و گناه و خیانت می‌داند که هر فرد ایرانی که بخواهد علیه تولید داخلی کشور خویش - با وجود همه مسائلی که دارد - اقدام کند واقعا حرکتی ضد ملی انجام داده است. آیا اگر یک ژاپنی، یک امریکایی، یک فرانسوی، یک سنگالی، یک روسی و... گروه‌های مجعولی در این کشورها که شاید هم تعدادشان از انگشتان دست هم بیشتر نباشد، شب بخوابند و صبح از خواب بیدار شوند و اعلام کنند که فلان تولید کشورشان را هموطنان‌شان نخرند، دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت این کشورها با این مقوله چه برخوردی خواهند کرد. گروه‌هایی به‌جای اینکه راه‌حل بدهند که مشکلات فلان بخش تولید را حل کنیم یا اینکه پیشنهادهای علمی در زمینه رفع مشکلات ارائه بدهند، اعلام به نخریدن فلان‌کالا می‌کنند آیا در نزد مردم کشورشان به همان صفات متهم نخواهند شد؟

سوم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودروی ایرانی» به معنای این است که ما کمپینی علیه اقتصاد ملی و اشتغال جوانان ایجاد کنیم، آیا این حرف نادرستی است؟ اگر کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند و هزاران شاغل در این کارخانه‌ها بیکار شوند، به‌راستی چه خواهد شد؟

جالب اینجاست که خبرگزاری «فلان»، سایت‌های «بهمان»، برای تایید حرف‌های خودشان که کیفیت پایین خودروهای داخلی است، به بخشی از حرف‌های خود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت استناد کرده‌اند و جالب‌تر اینجاست که سایت «بهمان» هم از خبرگزاری بهمان «کپی» و همان تیتر را تکرار کرده است.

دراین‌باره باید توضیح داد که آقای نعمت‌زاده فقط از راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودرو» انتقاد کرده و مردم را ولی‌نعمت خود دانسته است و به‌طور اساسی موضوع حرام و حلال را مطرح نکرده که نوشته‌اند، نعمت‌زاده خود را در مقام فتوا نیز تصور کرده است و این کار مردم را حرام دانسته است، حالا سوال این است که کدام مردم، آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده‌اند که ما خودروی داخلی نمی‌خریم یا آن را تحریم می‌کنیم. آری عده‌ای از موبایل‌بازان!! و شبکه اجتماعی‌بازان، امر به آنها مشتبه شده که پیشرو مردم هستند.

پاسخ

گفت شخصی: ورد خوب آورده‌ای      لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای!

1 - پرسشی که در ابتدای نوشتارشان مطرح کرده اند سؤال همه مردم ایران است:
 
"به‌راستی از خود سوال کرده‌ایم منافع مردم جامعه چیست و اینکه کم‌درآمدهای کشور چگونه می‌توانند خودرو سوار شوند و پول خرید خودرو به شکل‌های مختلف یا با گرفتن وام‌های طولانی یا اینکه قرض گرفتن و...داشته باشند؟"

اما پاسخ این سوال، حتماً در خودروهای کم کیفیت و گران نیست. آیا حامیان صنعت خودروسازی فعلی که بعد از کمپین مردمی اخیر به تب و تاب افتاده اند و از اهانت هم ابایی ندارند، تصور می کنند که در قرن 21 که دنیا در رقابت تکنولوژیک است و خودروسازی هم از این رقابت مستثنی نیست، تولید و فروش خودروهای قرن گذشته میلادی که اساساً منسوخ شده اند، منطبق با منافع ملی است؟

اگر واقعاً طرفدار منافع ملی ایران هستید و با این نگاه سنگ خودروسازان داخلی را به سینه می زنید، فقط این یک مورد را بررسی کنید که اگر به جای محصولات کنونی، خودروهای روز در کشور تردد می کردند، سالانه چند میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می شود؟ چقدر آلودگی هوا و تبعات جانی و مالی آن کم می شد؟ چقدر از مردم (همان مردمی که دم از منافع شان می زنید) به دلیل ایمنی پایین خودروها کشته و مجروح نمی شدند؟

پرسش فرموده اند که تکلیف کم درآمدهای جامعه چیست و آنها چطور می توانند خودرو بخرند؟

این سؤال چیزی جز فرار به جلو نیست. خودورهای خارجی را به لطایف الحیل گران می کنند تا خودروهای داخلی، ارزان تر به نظر بیایند!
 این در حالی است که اگر مردم ایران همانند همه مردمان کره زمین، می توانستند خودرو را به بهای واقعی بخرند، با پولی که برای اغلب خودروهای داخلی می دهند، می توانستند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار شوند.

 اگر راست می گویید که به فکر قدرت خرید مردم هستید، اجازه دهید مردم با پولی که الان می توانند محصولاتی مانند دنا و آریو و تندر 90 بخرند، خودروهایی مانند تویوتا، هیوندایی، کیا، میتسوبیشی و ... بخرند. کافی است یک جست و جوی ساده انجام دهید تا ببینید قیمت های واقعی این خودروها در بازارهای جهانی چقدر است و چقدر به مردم ایران در این باره ظلم می شود و جالب اینجاست که دم از حقوق شان هم زده می شود! اگر هم دم از تولید ملی می زنید، تولیدات داخلی را لااقل به سطح کیفی خارجی ها نزدیک کنید.

گران فروختن به مردم و سپس ابراز نگرانی از قدرت خرید مردم، قصه ای است که احتمالاً فقط می تواند در ایران رخ دهد!

2 - اشاره داشته اند که سخنان وزیر درباره نخریدن خودرو ، ناظر به مردم نبوده است و پرسیده اند کدام مردم؟!

سوال اینجاست که آیا جنیان یا ساکنان کرات آسمانی این کمپین را به راه انداخته اند؟ چطور وقتی مردم خودروهای داخلی را می خرند، مردم شریف هستند ولی وقتی تصمیم می گیرند نخرند، اساساً وجودشان هم انکار می شود؟!

توجیه شگفت انگیزی هم مطرح کرده اند مبنی بر این که اکثر مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند یا با گروه های اجتماعی بیگانه اند!

احتمالاً لازم است نویسنده "صنعت، معدن و تجارت" کمی بروز شود و بداند که شرایط با دهه 70 که آقای نعمت زاده وزیر صنایع بود فرق کرده و امروز به استناد آمار مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت، 55 میلیون و 564 هزار و 820 ایرانی کاربر اینترنت هستند و قریب به اتفاق شان هم تلفن همراه دارند. این تعداد پرشمار که حدود سه چهارم مردم ایران هستند، اگر به زعم نویسنده، مردم نیستند، پس کیستند؟! کمی شرافت قلم و حرمت مردم را نگه داشتن هم بد چیزی نیست.

راستی اگر آن گونه که مدعی اند تعداد اندکی از افراد و نیز گروه های انگشت شمار حامی این کمپین هستند، چرا اینقدر خود را به آب و آتش می زنند؟

سخنی هم به امیر کبیر نسبت داده اند که در آن امیر کبیر از خستگی مردم ایران و این که ایرانیان مردمانی موبایل باز نیستند حرف زده که نشان می دهد که در دوران آن مرحوم هم موبایل و شبکه های اجتماعی وجود داشته است که جا دارد به خاطر کشف این واقعیت نامکشوف تاریخی از ایشان قدردانی شود!

3 - نوشته اند که "آیا اگر یک ژاپنی، یک امریکایی، یک فرانسوی، یک سنگالی، یک روسی و... گروه‌های مجعولی در این کشورها که شاید هم تعدادشان از انگشتان دست هم بیشتر نباشد، شب بخوابند و صبح از خواب بیدار شوند و اعلام کنند که فلان تولید کشورشان را هموطنان‌شان نخرند، دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت این کشورها با این مقوله چه برخوردی خواهند کرد؟"

اولاً که اینگونه نیست که مردم در ایران شب بخوابند و صبح بیدار شوند و خودروی داخلی را تحریم کنند. حکایت ، حکایت دهها سال خون دادن و خون دل خوردن و دم بر نیاوردن است و صبریست که سرانجام لبریز می شود.

ثانیاً به نظر خود نویسنده صنعت،معدن و تجارت، اگر در آن کشورها چنین اتفاقی بیفتد، با مردم چه برخوردی می شود؟
پاسخ این است که هیچ برخوردی نمی شود و ادبیات برخورد با مردم سال هاست که منسوخ شده است. اما هر چه باشد، نه وزیرشان دم از خیانت مردم می زند و نه نویسندگان مرتبط، درصدد توجیه و ماستمالی بر می آیند.
به عنوان مثال، زمانی که در کانادا، شیر گران شد و مردم تصمیم گرفتند شیر نخرند، هیچ برخوردی با مردم نشد و هیچ نویسنده ننوشت:"کدام مردم؟"؛ تنها کاری که کردند این بود که در برابر اراده مردم تسلیم شوند و شیر را به همان قیمت قبلی عرضه کنند.

چرا راه دور؟ در همین کویت نیز چند هفته پیش، ماهی گران شد و مردم با راه اندازی کمپین "نخرید تا بگندد" در برابر گرانی نامتعارف ماهی ایستادند و بر خلاف تصور نویسنده صنعت،معدن و تجارت، برخوردی هم با آنها نشد. کمپین مشابهی هم همین الان در مصر در برابر گرانی گوشت برقرار است و مصری ها نه خائن خطاب شده اند و نه هیچ نویسنده عربی هم ننوشته است: " أیّ شعب؟!" (کدام مردم؟!)

اما درباره خودرو، بهتر است نویسنده مذکور جواب دهند که اگر پراید و پژو 405 و وانت های عمدتاً آبی نیسان و نظایر این ها همچنان در کشورهایشان تولید می شدند، مردم آن کشورها چه می کردند؟
سال هاست که کره ای ها، فرانسوی ها  و ژاپنی ها این محصولات را به موزه سپرده اند ولی در اینجا چنان این ها را تقدیس می کنند و هر که عزم نخریدن شان را می کند، خائن می نامند و سخن از برخورد می گویند!

4 - نوشته اند: "وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودروی ایرانی» به معنای این است که ما کمپینی علیه اقتصاد ملی و اشتغال جوانان ایجاد کنیم، آیا این حرف نادرستی است؟ اگر کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند و هزاران شاغل در این کارخانه‌ها بیکار شوند، به‌راستی چه خواهد شد؟"

واقعیت این است که وزارت صنعت،معدن و تجارت و حامیانش، صورت مسأله را عوض می کنند و می گویند که اگر کارخانه های خودروسازی تعطیل شود هزاران نفر بیکار می شوند.
حال آن که کسی خواستار تعطیلی کارخانه ها و بیکاری شاغلان در آنها نیست بلکه برعکس، مردم خواستار ارتقاء کیفیت و متعاقب آن، افزایش اشتغال نیز هستند. جوابی که نویسنده صنعت،معدن و تجارت داده، بدین معناست که یا باید به همین شیوه کنونی ادامه داد یا تعطیل کرد!
آیا فقط همین دو راه وجود دارد و در همه دنیا، یا خودروی بی کیفیت و گران تولید می کنند یا تعطیل می شوند؟!

حرف حساب این است که با بهره گیری از تجارب دنیا و البته توانمندی های داخلی و نیز با پروژه هایی مانند مشارکت با خودروسازان معتبر دنیا، به جای تولیدات نامرغوب کنونی، بهترین خودروهای روز دنیا را بسازید و علاوه بر بازار داخلی، به خارج هم صادر کنید، کاری که کشورهایی مانند هند و مالزی و ترکیه با موفقیت انجام دادند و نه تنها خودروسازی هایشان متوقف نشد و جوانان شان بیکار نشدند ، بلکه رونق هم گرفتند. تحریم ها را هم بهانه نکنید چراکه قبل از تحریم ها نیز همین گونه رفتار می کردید.
آیا مردم حرف نادرستی می زنند که می گویند به جای تولید محصولات فرسوده، خودروهای روز تولید کنید؟!

5 - نوشته اند: "جالب اینجاست که خبرگزاری «فلان»، سایت‌های «بهمان»، برای تایید حرف‌های خودشان که کیفیت پایین خودروهای داخلی است، به بخشی از حرف‌های خود مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت استناد کرده‌اند."

البته مشخص نیست که منظورشان از فلان و بهمان چیست ولی مستحضر باشند که برای اثبات کیفیت پایین خودروهای داخلی، اساساً نیازی به استناد به حرف های مسؤولان "فلان" وزارتخانه نیست و این واقعیت تلخ را مردم در تمام سال هایی که خودورهای داخلی را "به ناچار" می خرند حس کرده اند و خیلی ها هم داغدار این کیفیت نازل شده اند.

6 - مدعی شده اند که آقای نعمت زاده سخن از حرام بودن این کمپین نگفته است. بهتر است نویسنده به اطلاعیه رسمی روابط عمومی وزارت صنعت،معدن و تجارت مراجعه کند و ببنید که این روابط عمومی متن سخنان وزیر را پیاده و منتشر کرده که طی آن، وزیر علناً این حرکت مردمی را "گناه" خوانده است. آیا گناه چیزی جر فعل حرام است یا نویسنده گناه حلال هم سراغ دارد؟!

7 - پرسیده اند: "آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده‌اند که ما خودروی داخلی نمی‌خریم یا آن را تحریم می‌کنیم."
آیا به زعم ایشان برای نخریدن خودرو ، نیاز به تظاهرات و شعار است تا گوش هایی که نمی خواهند بشنوند و چشم هایی که نمی خواهند ببینند، شنوا و بینا شوند؟ این چه ادبیات نازلی است؟!
 
8 - تیتر و انتهای مطلب مزین شده به شعری از حافظ بزرگ:
ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

در پاسخ به بیتی از مولانای بزرگ اشاره می شود:
گفت شخصی: ورد خوب آورده‌ای      لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای!

نویسنده صنعت،معدن و تجارت نیز شعر خوبی آورده ولی سوراخ دعا گم کرده است چرا که نه منتقدان خودروسازی داخلی ، "مگس" هستند و نه خودروسازان داخلی ما، شأن "سیمرغ" دارند که البته این آخری را به حساب شوخ طبعی نویسنده می گذاریم!
لینک کوتاه
منبع: عصرایران
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۶
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
122
3
پاسخ
عصر ایران نیز در این زمینه ره به خطا رفته است . ادبیات وزیر بد ولی آیا جنس آشغالهای چینی با هزینه های گزاف نگهداری و تعمیرات باز هم به تولیدات وطنی ارجحیت دارد؟ با اینکه قیمتهایشان نیز بیشتر است
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
کسی طرفدار خودرو چینی نیست .
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
خداییش این الان چه ربطی داشت؟!
کی دم از چینی زد؟! ها؟
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
72
پاسخ
آره تو هم درست میگیا اما خودروی ایرانی
کیفیت ندارن گرونن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
8
51
پاسخ
احسنت!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
4
45
پاسخ
درود بر جعفرمحمدي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
اشتباهی مثبت زدم
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
56
پاسخ
اگر کیفیت و قیمت خودروهای داخلی قابل رقابت با تولیدات خارجی نیست ، تولید کردنشان.......به مردم است.
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
44
پاسخ
احسنت... پاسخ زیبای نویسنده محترم انتخاب دیگه جای نظر دادن برای ما نذاشت. عالی بود
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
70
پاسخ
من فقط یه سوال دارم ، خودروی نامرغوبی به نام پراید حدود 25 سال پیش وارد کشور شد و تا الان بدون هیچ ارتقاء کیفیت یا ارتقاء تکنولوژِی که بتونه ضعف های اساسی این مدل رو جبران کنه ، همینطوری داره تولید میشه!

حرف مردم اینه که ما به اندازه کافی هزینه دادیم ، تعرفه 90 درصدی واردات رو تحمل کردیم ، و اجازه دادیم صنعت داخلی رشد کنه، اما صنعت داخلی تنها در زمینه تعداد تولیدات و البته حقوق مدیران خودش رشد کرده ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
42
پاسخ
وااي، خيلي خوب پاسخ دادن. دمشون گرم. كاش مسؤولاي كشورم كمي به فكر مردم بودن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
37
پاسخ
واقعا ممنونم درست حرف دل جون هارو میزنید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
45
پاسخ
حمايت از صنعت داخلى عالى است اما مگر صنعت خودروسازى داريم اگر داريم پس چرا با يك تحريم نتوانستند همين خودروهاى قرن گذشته را توليد كنند پس چيزى به اسم صنعت خودرو سازى نداريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
14
پاسخ
خوب و بد بودن خودروی داخلی وابستگی مستقیم با قیمتی دارد که در بازار عرضه میشود اصلا این پراید خیلی هم خوب ولی باید پول چند برابری بگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
21
پاسخ
اگر فقط قيمت هم بود شايد قابل تحمل بود. شيوه برخورد در موقع فروش،‌ بازار گرميها از طريق نمايندگيها، بدقولي در زمان تحويل، قراردادهاي يك طرفه كاملاً به نفع خودرو ساز، پشتيباني با قابليت اطمينان بسيار پايين و سوء استفاده هاي نمايندگيها، ... اينها مواردي هستند كه ربطي به قيمت هم ندارند ولي همواره با آن مواجه بوديم
ناشناس
|
Romania
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
12
پاسخ
احسنت احسنت احسنت
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
23
پاسخ
نویسنده ی مقاله ی روزنامه ی صنعت ،بی انصافی کرده و شعر حافظ را باید مصداق بی انصافی های خود می دانست نه مردم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
14
پاسخ
عالی جواب دادی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
16
پاسخ
بايد در پاسخ گفت
خودروسازان: اين ره كه ميرويد به تركستان است.
mani
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
5
پاسخ
من که لیفان 620 دارم. والا شرف داره به محصولات ایران خودرو و سایپا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
5
پاسخ
احسنت
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
8
پاسخ
آنهایی که دم از حمایت از خودرو داخلی میزنن اصلا سوار خودرو خارجی ننشستن که بفهمن فرقشون چیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
2
پاسخ
پاسخ کاملاگویا و واضح بود متشکریم از پاسخ عصر ایران
فاطیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
6
پاسخ
کسانی خائن اند که سالهااز صبوری ومظلومیت وسکوت مردم ایران سوئ استفاده کرده و فقط به فکر پرکردن جیب خودواعوان انصار خودبوده اند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
1
2
پاسخ
صنعت خودروسازی کشور باید خصوصی سازی شود تا بتواند روی پای خود بایستد مثل فوتبال ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
4
پاسخ
پاسخ ها كاملاً قانع كننده است. بهتر است آقاي وزير و وزارتخانه متبوع و نيز از توهين و لجبازي با مردم دست بردارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
3
پاسخ
پاسخ ها كاملاً قانع كننده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
2
پاسخ
آقای محمدی بسیار زیبا توضیح دادن دقیقا حرف دل من است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
4
پاسخ
سلام
باتشکر از نویسنده محترم امیدوار هستم این موضوع را همچنان پیگیری کنند و از حق ملت دفاع کنند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
8
پاسخ
میگن چوب خدا صدا نداره ، خودرو سازها یادشون رفته یکشبه چه اجحافی در حق مردم کردند پراید رو از 7000000به 24000000رسوندند ، حالا هم باید تقاص پس بدن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: پایان مهاجرت پرندگان به میانکاله

تصاویر: پایان مهاجرت پرندگان به میانکاله

۲/۴
تصاویر: بارش برف در ارتفاعات الیگودرز - لرستان

تصاویر: بارش برف در ارتفاعات الیگودرز - لرستان

۳/۴
تصاویر: رو به روی آفتاب بنشین

تصاویر: رو به روی آفتاب بنشین

۴/۴
تصاویر: هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال، استقلال - فولاد خوزستان

تصاویر: هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال، استقلال - فولاد خوزستان

ببینید!

ویدیو / استقبال از پاپ در خیابان‌های بغداد و مسیر عبور کاروان حامل وی

ویدیو/ حجت الاسلام رفیعی: مگر پیامبران در برنامه‌های خود کاملا موفق بودند که ما در اهداف انقلاب باشیم

ویدیو / تصاویری از تصادف اتوبوس با کامیون در جاده منوجان به رودان

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

تماشا کنید: محتوای نامه خاتمی چیست؟ / نامه خاتمی به رهبر انقلاب؛ مرور همه آنچه تاکنون از این دستخط می دانیم

ویدیو / رعدوبرق عجیب در استانبول ترکیه

ویدیو / چرا سعودی منبع نگرانی این دهه است؟ + زیرنویس فارسی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

پایان نافرجام مهاجم بلندقامت؛ ضرر یک‌میلیاردی خرید گل‌محمدی برای پرسپولیس

جزئیات اعلام نشده از دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی ملاقات کرد +تصاویر و ویدیوها

آماری تکان دهنده؛ خروج ۹۰۰ استاد از ایران در سال ۹۸

با این ۵ خوراکی تا عید نوروز لاغر‌تر شوید

حداقل حقوق کارمندان رسمی و پیمانی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد: ۳ میلیون و پانصد هزار تومان

روایت یک نماینده از "فاجعه" در مجلس

ساسی مانکن، سمیه نرو و باقی ماجرا

پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به خانوارهای دهک ۱ تا ۳

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

معاون وزارت آموزش: مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی بازگشایی خواهند شد

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

نشانه هایی که می گویند بایدن «شیفته» ایران است و در حال دوری از عربستان!

امکان دریافت وام بانکی برای همه صاحبان سهام عدالت فراهم شد

سریال‌های تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

با این ۵ خوراکی تا عید نوروز لاغر‌تر شوید

با این ۵ خوراکی تا عید نوروز لاغر‌تر شوید

گوشی 《گلکسی S۱۰ Lite》سامسونگ به روزرسانی شد

گوشی 《گلکسی S۱۰ Lite》سامسونگ به روزرسانی شد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

پاپ در سفر به اربیل و موصل: منطقه کردستان عراق خانۀ مسیحیان آواره است

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

سردار سعید محمد حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرد

بودجه ۱۴۰۰ به شورای نگهبان ارسال شد

قوه قضاییه: برگزاری دادگاهی برای منافقین

واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» مجوز آزمایش انسانی دریافت کرد/ تولید انبوه واکسن از مرداد ۱۴۰۰

نازنین زاغری آزاد شد

هشدار رییس بورس نسبت به ورود به بازار رمز ارزها

تماس های محرمانه منظم پوتین با سران کشورهای عربی / سفر لاورف به امارات، عربستان و قطر

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی: ۳ میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عراق و عمان آزاد شد

جزئیات افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان و دریافتی بالای ۱۰ میلیون

هفت «نه» مهم آیت الله سیستانی

دلار در صرافی های بانکی وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد

تماس تلفنی مهندس موسوی و زهرا رهنورد با محمد توسلی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: مجوز مذاکره با گوگل، اینستاگرام و واتس‌اپ صادر شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

وزیر دفاع: تل‌آویو و حیفا با اشاره فرمانده معظم کل قوا با خاک یکسان می‌شود

زاکانی: تا بحث تحریم‌ها وجود دارد FATF رأی نمی‌آورد

جدیدترین آمار همه گیری کرونا/ بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی در جهان

رئیس علوم پزشکی اهواز: تخت کم بیاوریم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت/ آغاز واکسیناسیون بیماران خاص خوزستان از هفته آینده

سخنگوی ستاد کرونا: ۲۵ اسفند رنگ ‎بندی جدید شهرها اعلام می ‎شود / هفته آینده ۴٠٠ هزار دوز واکسن از هند وارد خواهد شد

جزئیات اعلام نشده از دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف

روایت یک نماینده از "فاجعه" در مجلس

قالیباف: معافیت مالیاتی موسسات کنکوری و کمک ‌آموزشی لغو شد

آماری تکان دهنده؛ خروج ۹۰۰ استاد از ایران در سال ۹۸

وزارت دفاع آمریکا: توسعه برنامه موشکی ایران باعث نگرانی جدی ماست

چند نکته در مورد «گرای» هزینه ساز «آقا محسن»

حواشی بررسی بند مربوط به افرایش حقوق های سال آینده در مجلس؛ خضریان: نماینده دولت گفته نمایندگان با شکمشان تصمیم می گیرند / قاضی زاده هاشمی: منظورش این بود که مجلس علاوه بر شکم مردم به مغز نخبگان نیز توجه کند

جهانگیری: راه‌آهن ایران به دریای مدیترانه متصل می‌شود

حداقل حقوق کارمندان رسمی و پیمانی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد: ۳ میلیون و پانصد هزار تومان

آمارهایی از وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی: ۲۴ درصد خانوارها زیر خط فقر نسبی؛ ۲ درصد زیر خط فقر شدید / هدفمندسازی یارانه ها؛ مهم‌ترین عامل تورم و پیدایش فقر در جامعه

ابهامات سفرهای نوروزی؛ عید امسال به کدام شهر‌ها می‌توان سفر کرد؟

استاندار خوزستان: آمار فوتی‌های این استان فاجعه است / از انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا به استان‌های دیگر وحشت داریم

پیام پوتین در پاسخ به پیام مقام معظم رهبری

وزیر اقتصاد: ایران به حق خود در پول‌های بلوکه شده در عراق می‌رسد

آرشیو
وبگردی

چهره ساده فریبا نادری+عکس

خواهرم را کتک زدم تا با جوانی که عاشقش شده بود ازدواج نکند/ وقتی او را هل دادم سرش به دیوار خورد و ... تمام

دختر ۷ساله هزینه‌های جراحی مغز خود را تأمین کرد

جدایی پژمان از سام؛ پایانِ لورل هاردیِ ایرانی

حال درخت ۲۰۰میلیاردی ما چطوره؟

سریال منوچهر هادی، نیامده، فحش خورد

اقدام به خودکشی سه دختر نوجوان دهدشتی

چرا الکسیس تگزاس با ساسی مانکن وارد همکاری شد؟

سَمّی به نام ساسی مانکن!

نخستین دیدار کورش تهامی با همسرش از زاویه دید خودش

ست کردن شبنم قلی خانی با خواهر بزرگش + عکس

کاهش وزن نرگس محمدی + عکس

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۲۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ

حمله حامیان وزارت صنعت به کمپین نخریدن خودرو با ادبیات سخیف: "کدام مردم؟!"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جعفر محمدی: در پی یادداشت اخیر تحت عنوان "آقای وزیر! حد خود را بشناسید و با مردم درست صحبت کنید/ نخریدن خودروهای شما خیانت نیست" که روز سه شنبه منتشر شد، روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت که مواضع وزارت صنعت، معدن و تجارت را بازتاب می دهد، یادداشت زیر را با تیتر " ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ؛ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری" منتشر کرد که عیناً می آید و بعد از آن، پاسخ عصر ایران را می خوانید:

ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ؛ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

راه‌اندازی «کمپین» نخریدن خودروی ایرانی نه حرکتی در راه حفظ و حمایت از آرمان‌های ملی است و نه موجی به راه افتاده در راه حمایت از تولید داخلی و مردم جامعه، این کمپین جایی برای باور کردن این مسئله است که به راه انداختن موج‌های پوپولیستی، هیجانی و بدون تفکر و اندیشه، امکان دارد چه صدمات و آسیب‌هایی را به ساختار اقتصادی - صنعتی جامعه و همین‌طور مردمی بزند که در کمپین نخریدن خودروی ایرانی، عده‌ای درصدد مثلا دفاع از منافع مردم باشند.
 
به‌راستی از خود سوال کرده‌ایم منافع مردم جامعه چیست و اینکه کم‌درآمدهای کشور چگونه می‌توانند خودرو سوار شوند و پول خرید خودرو به شکل‌های مختلف یا با گرفتن وام‌های طولانی یا اینکه قرض گرفتن و...داشته باشند؟ یا اینکه عدم تولید داخلی خودرو چه گرهی از مشکلات صنعتی - اقتصادی کشور را باز می‌کند. یا اینکه فعالیت گسترده کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در کشور و همه شرکت‌های قطعه‌ساز و همه کسانی که به نحوی، در زمینه خودروسازی کشور مشارکت دارند، چقدر در جامعه آن هم در این شرایط بیکاری‌های گسترده، اشتغالزا است.

حمله حامیان وزارت صنعت به کمپین نخریدن خودرو:

چند روز است که شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف ارتباطی در تلفن‌های همراه که به برکت امکاناتی که دارند با هو و جنجال کمپین نخریدن خودروی داخلی را طراحی کرده‌اند و عده‌ای در این شبکه‌ها که شاید روح بیشتر مردم جامعه هم از آن بی‌اطلاع باشد فرمان نخریدن خودرو را صادر کرده‌اند و چند خبرگزاری و سایت نیز با ادبیاتی به دور از ادب به وزیر صنعت، معدن و تجارت با تحریف سخنان او در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته دولت، خود را مدافع مردم جلوه داده‌اند.

نخست اینکه سخنان وزیر درباره راه‌اندازی کمپین ضدتولید ملی هیچ اشاره‌ای به مردم ندارد زیرا کدام مردم و با کدام جایگاه اجتماعی - اقتصادی این کمپین را راه‌اندازی کرده‌اند، مردم عبارتند از کارمندان، کارگران، کشاورزان، بانوان خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان، اصناف، کسبه، تاجران و قشرهای دیگری در جامعه که بسیاری از آنها نه به اینترنت دسترسی دارند و نه در گروه‌های مجعولی که در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده مشارکت دارند، سخن وزیر درباره راه‌اندازان این «کمپین» ضد ملی بوده است نه مردم، به قول امیرکبیر مردم زحمتکش، فداکار و ایثارگر این سرزمین، شب‌ها خسته از کار روزانه خویش در خانه‌های خود استراحت می‌کنند و نه وقت موبایل‌بازی و شبکه مجازی بازی دارند و نه اینکه گرایشی به این گروه‌های رنگ‌به‌رنگ مجازی دارند.

دوم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی «کمپینی» را علیه تولید داخلی از آنجا یک کار نادرست و گناه و خیانت می‌داند که هر فرد ایرانی که بخواهد علیه تولید داخلی کشور خویش - با وجود همه مسائلی که دارد - اقدام کند واقعا حرکتی ضد ملی انجام داده است. آیا اگر یک ژاپنی، یک امریکایی، یک فرانسوی، یک سنگالی، یک روسی و... گروه‌های مجعولی در این کشورها که شاید هم تعدادشان از انگشتان دست هم بیشتر نباشد، شب بخوابند و صبح از خواب بیدار شوند و اعلام کنند که فلان تولید کشورشان را هموطنان‌شان نخرند، دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت این کشورها با این مقوله چه برخوردی خواهند کرد. گروه‌هایی به‌جای اینکه راه‌حل بدهند که مشکلات فلان بخش تولید را حل کنیم یا اینکه پیشنهادهای علمی در زمینه رفع مشکلات ارائه بدهند، اعلام به نخریدن فلان‌کالا می‌کنند آیا در نزد مردم کشورشان به همان صفات متهم نخواهند شد؟

سوم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودروی ایرانی» به معنای این است که ما کمپینی علیه اقتصاد ملی و اشتغال جوانان ایجاد کنیم، آیا این حرف نادرستی است؟ اگر کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند و هزاران شاغل در این کارخانه‌ها بیکار شوند، به‌راستی چه خواهد شد؟

جالب اینجاست که خبرگزاری «فلان»، سایت‌های «بهمان»، برای تایید حرف‌های خودشان که کیفیت پایین خودروهای داخلی است، به بخشی از حرف‌های خود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت استناد کرده‌اند و جالب‌تر اینجاست که سایت «بهمان» هم از خبرگزاری بهمان «کپی» و همان تیتر را تکرار کرده است.

دراین‌باره باید توضیح داد که آقای نعمت‌زاده فقط از راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودرو» انتقاد کرده و مردم را ولی‌نعمت خود دانسته است و به‌طور اساسی موضوع حرام و حلال را مطرح نکرده که نوشته‌اند، نعمت‌زاده خود را در مقام فتوا نیز تصور کرده است و این کار مردم را حرام دانسته است، حالا سوال این است که کدام مردم، آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده‌اند که ما خودروی داخلی نمی‌خریم یا آن را تحریم می‌کنیم. آری عده‌ای از موبایل‌بازان!! و شبکه اجتماعی‌بازان، امر به آنها مشتبه شده که پیشرو مردم هستند.

پاسخ

گفت شخصی: ورد خوب آورده‌ای      لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای!

1 - پرسشی که در ابتدای نوشتارشان مطرح کرده اند سؤال همه مردم ایران است:
 
"به‌راستی از خود سوال کرده‌ایم منافع مردم جامعه چیست و اینکه کم‌درآمدهای کشور چگونه می‌توانند خودرو سوار شوند و پول خرید خودرو به شکل‌های مختلف یا با گرفتن وام‌های طولانی یا اینکه قرض گرفتن و...داشته باشند؟"

اما پاسخ این سوال، حتماً در خودروهای کم کیفیت و گران نیست. آیا حامیان صنعت خودروسازی فعلی که بعد از کمپین مردمی اخیر به تب و تاب افتاده اند و از اهانت هم ابایی ندارند، تصور می کنند که در قرن 21 که دنیا در رقابت تکنولوژیک است و خودروسازی هم از این رقابت مستثنی نیست، تولید و فروش خودروهای قرن گذشته میلادی که اساساً منسوخ شده اند، منطبق با منافع ملی است؟

اگر واقعاً طرفدار منافع ملی ایران هستید و با این نگاه سنگ خودروسازان داخلی را به سینه می زنید، فقط این یک مورد را بررسی کنید که اگر به جای محصولات کنونی، خودروهای روز در کشور تردد می کردند، سالانه چند میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می شود؟ چقدر آلودگی هوا و تبعات جانی و مالی آن کم می شد؟ چقدر از مردم (همان مردمی که دم از منافع شان می زنید) به دلیل ایمنی پایین خودروها کشته و مجروح نمی شدند؟

پرسش فرموده اند که تکلیف کم درآمدهای جامعه چیست و آنها چطور می توانند خودرو بخرند؟

این سؤال چیزی جز فرار به جلو نیست. خودورهای خارجی را به لطایف الحیل گران می کنند تا خودروهای داخلی، ارزان تر به نظر بیایند!
 این در حالی است که اگر مردم ایران همانند همه مردمان کره زمین، می توانستند خودرو را به بهای واقعی بخرند، با پولی که برای اغلب خودروهای داخلی می دهند، می توانستند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار شوند.

 اگر راست می گویید که به فکر قدرت خرید مردم هستید، اجازه دهید مردم با پولی که الان می توانند محصولاتی مانند دنا و آریو و تندر 90 بخرند، خودروهایی مانند تویوتا، هیوندایی، کیا، میتسوبیشی و ... بخرند. کافی است یک جست و جوی ساده انجام دهید تا ببینید قیمت های واقعی این خودروها در بازارهای جهانی چقدر است و چقدر به مردم ایران در این باره ظلم می شود و جالب اینجاست که دم از حقوق شان هم زده می شود! اگر هم دم از تولید ملی می زنید، تولیدات داخلی را لااقل به سطح کیفی خارجی ها نزدیک کنید.

گران فروختن به مردم و سپس ابراز نگرانی از قدرت خرید مردم، قصه ای است که احتمالاً فقط می تواند در ایران رخ دهد!

2 - اشاره داشته اند که سخنان وزیر درباره نخریدن خودرو ، ناظر به مردم نبوده است و پرسیده اند کدام مردم؟!

سوال اینجاست که آیا جنیان یا ساکنان کرات آسمانی این کمپین را به راه انداخته اند؟ چطور وقتی مردم خودروهای داخلی را می خرند، مردم شریف هستند ولی وقتی تصمیم می گیرند نخرند، اساساً وجودشان هم انکار می شود؟!

توجیه شگفت انگیزی هم مطرح کرده اند مبنی بر این که اکثر مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند یا با گروه های اجتماعی بیگانه اند!

احتمالاً لازم است نویسنده "صنعت، معدن و تجارت" کمی بروز شود و بداند که شرایط با دهه 70 که آقای نعمت زاده وزیر صنایع بود فرق کرده و امروز به استناد آمار مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت، 55 میلیون و 564 هزار و 820 ایرانی کاربر اینترنت هستند و قریب به اتفاق شان هم تلفن همراه دارند. این تعداد پرشمار که حدود سه چهارم مردم ایران هستند، اگر به زعم نویسنده، مردم نیستند، پس کیستند؟! کمی شرافت قلم و حرمت مردم را نگه داشتن هم بد چیزی نیست.

راستی اگر آن گونه که مدعی اند تعداد اندکی از افراد و نیز گروه های انگشت شمار حامی این کمپین هستند، چرا اینقدر خود را به آب و آتش می زنند؟

سخنی هم به امیر کبیر نسبت داده اند که در آن امیر کبیر از خستگی مردم ایران و این که ایرانیان مردمانی موبایل باز نیستند حرف زده که نشان می دهد که در دوران آن مرحوم هم موبایل و شبکه های اجتماعی وجود داشته است که جا دارد به خاطر کشف این واقعیت نامکشوف تاریخی از ایشان قدردانی شود!

3 - نوشته اند که "آیا اگر یک ژاپنی، یک امریکایی، یک فرانسوی، یک سنگالی، یک روسی و... گروه‌های مجعولی در این کشورها که شاید هم تعدادشان از انگشتان دست هم بیشتر نباشد، شب بخوابند و صبح از خواب بیدار شوند و اعلام کنند که فلان تولید کشورشان را هموطنان‌شان نخرند، دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت این کشورها با این مقوله چه برخوردی خواهند کرد؟"

اولاً که اینگونه نیست که مردم در ایران شب بخوابند و صبح بیدار شوند و خودروی داخلی را تحریم کنند. حکایت ، حکایت دهها سال خون دادن و خون دل خوردن و دم بر نیاوردن است و صبریست که سرانجام لبریز می شود.

ثانیاً به نظر خود نویسنده صنعت،معدن و تجارت، اگر در آن کشورها چنین اتفاقی بیفتد، با مردم چه برخوردی می شود؟
پاسخ این است که هیچ برخوردی نمی شود و ادبیات برخورد با مردم سال هاست که منسوخ شده است. اما هر چه باشد، نه وزیرشان دم از خیانت مردم می زند و نه نویسندگان مرتبط، درصدد توجیه و ماستمالی بر می آیند.
به عنوان مثال، زمانی که در کانادا، شیر گران شد و مردم تصمیم گرفتند شیر نخرند، هیچ برخوردی با مردم نشد و هیچ نویسنده ننوشت:"کدام مردم؟"؛ تنها کاری که کردند این بود که در برابر اراده مردم تسلیم شوند و شیر را به همان قیمت قبلی عرضه کنند.

چرا راه دور؟ در همین کویت نیز چند هفته پیش، ماهی گران شد و مردم با راه اندازی کمپین "نخرید تا بگندد" در برابر گرانی نامتعارف ماهی ایستادند و بر خلاف تصور نویسنده صنعت،معدن و تجارت، برخوردی هم با آنها نشد. کمپین مشابهی هم همین الان در مصر در برابر گرانی گوشت برقرار است و مصری ها نه خائن خطاب شده اند و نه هیچ نویسنده عربی هم ننوشته است: " أیّ شعب؟!" (کدام مردم؟!)

اما درباره خودرو، بهتر است نویسنده مذکور جواب دهند که اگر پراید و پژو 405 و وانت های عمدتاً آبی نیسان و نظایر این ها همچنان در کشورهایشان تولید می شدند، مردم آن کشورها چه می کردند؟
سال هاست که کره ای ها، فرانسوی ها  و ژاپنی ها این محصولات را به موزه سپرده اند ولی در اینجا چنان این ها را تقدیس می کنند و هر که عزم نخریدن شان را می کند، خائن می نامند و سخن از برخورد می گویند!

4 - نوشته اند: "وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است راه‌اندازی «کمپین نخریدن خودروی ایرانی» به معنای این است که ما کمپینی علیه اقتصاد ملی و اشتغال جوانان ایجاد کنیم، آیا این حرف نادرستی است؟ اگر کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند و هزاران شاغل در این کارخانه‌ها بیکار شوند، به‌راستی چه خواهد شد؟"

واقعیت این است که وزارت صنعت،معدن و تجارت و حامیانش، صورت مسأله را عوض می کنند و می گویند که اگر کارخانه های خودروسازی تعطیل شود هزاران نفر بیکار می شوند.
حال آن که کسی خواستار تعطیلی کارخانه ها و بیکاری شاغلان در آنها نیست بلکه برعکس، مردم خواستار ارتقاء کیفیت و متعاقب آن، افزایش اشتغال نیز هستند. جوابی که نویسنده صنعت،معدن و تجارت داده، بدین معناست که یا باید به همین شیوه کنونی ادامه داد یا تعطیل کرد!
آیا فقط همین دو راه وجود دارد و در همه دنیا، یا خودروی بی کیفیت و گران تولید می کنند یا تعطیل می شوند؟!

حرف حساب این است که با بهره گیری از تجارب دنیا و البته توانمندی های داخلی و نیز با پروژه هایی مانند مشارکت با خودروسازان معتبر دنیا، به جای تولیدات نامرغوب کنونی، بهترین خودروهای روز دنیا را بسازید و علاوه بر بازار داخلی، به خارج هم صادر کنید، کاری که کشورهایی مانند هند و مالزی و ترکیه با موفقیت انجام دادند و نه تنها خودروسازی هایشان متوقف نشد و جوانان شان بیکار نشدند ، بلکه رونق هم گرفتند. تحریم ها را هم بهانه نکنید چراکه قبل از تحریم ها نیز همین گونه رفتار می کردید.
آیا مردم حرف نادرستی می زنند که می گویند به جای تولید محصولات فرسوده، خودروهای روز تولید کنید؟!

5 - نوشته اند: "جالب اینجاست که خبرگزاری «فلان»، سایت‌های «بهمان»، برای تایید حرف‌های خودشان که کیفیت پایین خودروهای داخلی است، به بخشی از حرف‌های خود مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت استناد کرده‌اند."

البته مشخص نیست که منظورشان از فلان و بهمان چیست ولی مستحضر باشند که برای اثبات کیفیت پایین خودروهای داخلی، اساساً نیازی به استناد به حرف های مسؤولان "فلان" وزارتخانه نیست و این واقعیت تلخ را مردم در تمام سال هایی که خودورهای داخلی را "به ناچار" می خرند حس کرده اند و خیلی ها هم داغدار این کیفیت نازل شده اند.

6 - مدعی شده اند که آقای نعمت زاده سخن از حرام بودن این کمپین نگفته است. بهتر است نویسنده به اطلاعیه رسمی روابط عمومی وزارت صنعت،معدن و تجارت مراجعه کند و ببنید که این روابط عمومی متن سخنان وزیر را پیاده و منتشر کرده که طی آن، وزیر علناً این حرکت مردمی را "گناه" خوانده است. آیا گناه چیزی جر فعل حرام است یا نویسنده گناه حلال هم سراغ دارد؟!

7 - پرسیده اند: "آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده‌اند که ما خودروی داخلی نمی‌خریم یا آن را تحریم می‌کنیم."
آیا به زعم ایشان برای نخریدن خودرو ، نیاز به تظاهرات و شعار است تا گوش هایی که نمی خواهند بشنوند و چشم هایی که نمی خواهند ببینند، شنوا و بینا شوند؟ این چه ادبیات نازلی است؟!
 
8 - تیتر و انتهای مطلب مزین شده به شعری از حافظ بزرگ:
ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

در پاسخ به بیتی از مولانای بزرگ اشاره می شود:
گفت شخصی: ورد خوب آورده‌ای      لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای!

نویسنده صنعت،معدن و تجارت نیز شعر خوبی آورده ولی سوراخ دعا گم کرده است چرا که نه منتقدان خودروسازی داخلی ، "مگس" هستند و نه خودروسازان داخلی ما، شأن "سیمرغ" دارند که البته این آخری را به حساب شوخ طبعی نویسنده می گذاریم!
منبع: عصرایران
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"