arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

توضيحات روانچی درباره دیدار ظریف و موگرینی: گفت‌وگوهای سطح بالا به زودی آغاز خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جریان سفر مردادماه فدریکاموگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و در نشست مطبوعاتی مشترکی که با ظریف داشت، اعلام شد که دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا که از آن به عنوان "گفت‌وگوهای سطح بالا" یاد شد، به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان در این نشست با بیان این‌که «ما پیش از این و در سال‌های گذشته با اتحادیه اروپا گفت‌وگوهایی داشته‌ایم» تصریح کرد: در مقطعی این گفت‌وگوها به نام "گفت‌وگوهای انتقادی " مطرح بود و بعد از آن با عنوان "گفت‌وگوهای جامع" شناخته شد ولی از این به بعد دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد که این گفت‌وگوها به نام گفت‌وگوهای سطح بالا مطرح خواهند بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این زمینه ادامه داد:‌ در آینده نزدیک این گفت‌وگوها در سطح معاونان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا شروع خواهد شد و به تدریج در سطح وزیران ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در این نشست فدریکا موگرینی این دیپلمات برجسته اروپایی با اشاره به صحبت‌های ظریف در این چارچوب تصریح کرد: همانطور که آقای ظریف اشاره کردند ما به دنبال فصل جدیدی از روابط بین ایران و اتحادیه اروپا هستیم چرا که اشتراکات زیادی از جمله در زمینه فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوهای سطح بالا که خانم موگرینی و ظریف در جریان کنفرانس مطبوعاتی‌شان در تهران به آن اشاره کردند چه موقع آغاز خواهد شد؟ تصریح کرد: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خانم موگرینی و آقای ظریف با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و در آن دیدار بحث و گفت‌وگوها بین دو طرف در مورد آنچه که در سفر به تهران مطرح شده پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در جریان این ملاقات در مورد چگونگی پیگیری این گفت‌وگوها رایزنی و مشورت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه هفته گذشته سفری نیز به مجارستان داشت که در مورد این سفر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: سفر به مجارستان در ادامه مشورت‌هایی بود که پیش از این با مقامات این کشور در جریان سفر به تهران داشتیم.

مجید تخت روانچی با اشاره به دیدار‌هایی که با مقامات مختلف این کشور اروپایی در جریان این سفر داشته است، خاطرنشان کرد: دعوتنامه آقای جهانگیری برای سفر نخست وزیر این کشور به تهران را به مقامات این کشور ارائه کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه در وزارت خارجه به حضورش در اتاق بازرگانی این کشور و دیدار با شرکت‌های خصوصی مجاری اشاره و تصریح کرد:‌ در آن جلسه در مورد روابط تجاری و بازرگانی دو کشور صحبت کردیم و مسائل خوبی برای گسترش این روابط مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که «در یک موسسه مطبوعاتی وابسته به وزارت خارجه مجارستان در مورد چشم‌انداز روابط ایران و اروپا سخنرانی کرده است» در بخشی از سخنان خود گفت: بین دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در زمینه‌های مختلف بخصوص مسائل اقتصادی وجود دارد.

وی همچنین با بیان این‌که «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزیر خارجه آلمان در ماه اکتبر به تهران خواهد آمد و در دو روز اخیر هیات‌هایی از اتریش و اسپانیا در تهران حضور پیدا خواهند کرد» تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد تا قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیگر سفری از مقامات کشورهای اروپایی به تهران نخواهیم داشت و دیگر سفرهای تنظیم شده مربوط به بعد از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان