arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
از خروج خانه تا ورود به قبرستان

کارهای ممنوعه زنان عربستانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر زن بالغ در عربستان‌سعودی فارغ از موقعیت اجتماعی‌اش، بدون موافقت ولی مرد خود نه می‌تواند به سفر برود، نه اجازه تحصیل دارد، نه می‌تواند در صورت بیماری به پزشک مراجعه کند، در بیمارستان بستری شود و حتی زایمان کند. آنان نمی‌توانند بدون اجازه همسرانشان برای خود یک حساب بانکی داشته باشند. علاوه‌براين، زنان در عربستان از تصمیم‌گیری در موارد معمولی که به فرزندانشان مربوط می‌شود نیز منع شده‌اند. زنان عربستان‌سعودی این حق را نیز ندارند که مستقلانه در محکمه شکایت کنند، مگر این که یک عضو مرد خانواده یا قیم زن همراهشان باشد.

بنابراین قربانیان خشونت‌های خانوادگی این امکان را ندارند که نزد پلیس بروند و تقاضای کمک کنند. چراکه پلیس عربستان‌سعودی به شکایت زنان توجهی نمی‌کند مگر اینکه آنها ورقه رسمی از جانب قیم خود داشته باشند. این سیستم در عربستان که از طریق تفکیک صددرصدی جنسیتی حمایت شده و مانع مشاركت زنان به مفهوم واقعی کلمه در زندگی اجتماعی است، تا جایی ادامه یافته است که منتقدان، واژه «بردگی نوین» را برایش مناسب می‌دانند. محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد که عربستان را به یکی از بدترین کشورهای جهان برای زنان تبدیل کرده است. محدودیت‌هایی که شناخته‌شده‌ترین آنها عبارتند از:

خروج از خانه بدون همراه
زنان سعودی باید در زمان خروج از خانه توسط یکی از محارم مرد خود همراهی شوند. این همراهان باید در تمام مدتی که زنان در خارج از خانه به‌سر می‌برند از جمله برای خرید یا رفتن به مطب پزشک، همراه آنان باشند. در صورتی که زنی بدون حضور یکی از محارم خود از خانه خارج شده و مورد تعدی قرار بگیرد، به‌همراه خاطیان مجازات می‌شود. اگرچه دولت عربستان‌سعودی اخیرا اعلام کرده که در حال بررسی لغو این محدودیت است و زنان احتمالا دیگر نیازی به اجازه محارم خود برای سفر نخواهد داشت اما گروه‌های مدافع حقوق بشر هشدار داده‌اند که این اقدام احتمالا توسط روحانیون تندرو وتو خواهد شد.

رانندگی
هیچ قانون رسمی‌ای وجود ندارد که زنان را از رانندگی‌کردن در عربستان‌سعودی منع کرده باشد، بااین‌حال روحانیون وهابی متعصب عمیقا اعتقاد دارند که رانندگی‌کردن زنان به‌معنی تضعیف ارزش‌های اجتماعی در این کشور است. گفته مي‌شود، اگر در اين کشور زني در حال رانندگي ديده شود، دستگير، روانه دادگاه يا حتي مجازات مي‌شود.

گروهی از زنان سعودی در سال ٢٠١١ کمپین «Women٢Drive» را سازماندهی کردند که زنان را تشویق می‌کرد با بی‌اعتنایی به قوانین، تصاویر و ویدئوهایی مربوط به رانندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. هدف این کمپین تلاش برای تغییر و افزایش سطح آگاهی زنان بود که البته موفقیت چندانی هم در پی نداشت. طلال الحربی، روزنامه‌نگار زن عرب‌نیوز می‌گوید، در قدم اول باید به زنان اجازه داده شود تا کودکان خود را (با خودرو) به مدرسه ببرند یا یکی از اعضای خانواده را به بیمارستان برسانند. زنان باید واقع‌بین باشند سرسختی بیش‌ازحد باعث می‌شود که کسی از خواسته‌های آنان حمایت نکند.

پوشیدن لباس یا استفاده از آرایشی که نشان‌دهنده زیبایی زن باشد
سختگیری نسبت به پوشش زنان نیز یکی از مسائلی است که با درجات مختلفی در سراسر عربستان اعمال می‌شود. در عربستان اغلب زنان مجبور هستند که در زمان خروج از خانه، یک ردای بلند سیاه (عبایا) به تن کنند. البته باوجود اصرار وهابیون تندرو، پوشاندن کامل صورت و استفاده از برقع در تمامی عربستان اجباری نیست. بااین‌حال این مسئله باعث نمی‌شود که پلیس مذهبی عربستان از تذکردادن به زنانی که آرایش کرده‌اند، دست بردارد.

اختلاط «تعامل» با مردان
زنان در عربستان در تعامل با مردانی که نسبت خویشاوندی نزدیک ندارند، محدودیت دارند. در اکثر مراکز عمومی و دفاتر رسمی مانند بانک‌ها و دانشگاه‌ها ورودی‌های مجزایی برای زنان و مردان تعریف شده است. پارک‌ها، سواحل و اغلب مراکز تفریحی، بخش زنان و مردان مجزایی دارد و هرگونه تخلفی در این زمینه، پیگیری حقوقی به‌دنبال خواهد داشت که البته در اغلب موارد، مجازاتی که برای زنان در نظر گرفته می‌شود به‌مراتب سنگین‌تر از مردان است.

شرکت در مسابقات ورزشی
ورزش‌كردن نيز از جمله حوزه‌هايي است كه زنان در آن با محدوديت‌هاي زيادي روبه‌رو هستند. از جمله اينكه اجازه و تأیید مردان خانواده براي ورزش‌كردن زنان در اين كشور الزامي است. اوایل سال جاری میلادی، عربستان‌سعودی پیشنهاد میزبانی بازی‌های المپیک بدون مسابقات زنان را مطرح کرد. فهد بن جلاوی السعود، مشاور کمیته المپیک عربستان، در این‌باره گفته بود: «عربستان آماده میزبانی بازی‌های المپیک است، البته بدون مسابقات زنان، زیرا پذیرفتن اینکه زنان بتوانند به میادین مسابقات بروند بسیار سخت است. جامعه ما در این‌باره تعصبات زیادی دارد». زمانی که عربستان‌سعودی برای نخستین‌بار ورزشکاران زن خود را برای شرکت در مسابقات المپیک لندن اعزام کرد، روحانیون وهابی شدیدا اعتراض کرده و زنان ورزشکار را «فاحشه» خواندند.

پرو  لباس در فروشگاه‌ها
مراكز خريد در عربستان با اغلب مراكز خريد در جهان تفاوت دارند. گذشته از نگهباناني كه هنگام ورود به مراكز خريد لباس، مشتريان را بررسي مي‌كنند، اغلب فروشگاه‌هاي لباس، اتاق پرو ندارند. بنابراين، زنان بايد لباس‌ها را بدون امتحان‌كردن‌‎ خريداري كنند. البته آنها مي‌توانند لباس را ظرف سه‌روز براي تعويض به فروشگاه بازگردانند.

ورود به فروشگاه‌هاي ابزارآلات موسيقي
يكي ديگر از محدوديت‌هاي زنان در عربستان ورود آنان به فروشگاه‌هايي است كه ابزارآلات موسيقي مي‎فروشند. به‌طوري‌كه مقام‌هاي دولتي در سال ٢٠١٤ ميلادي به فروشگاه‌هاي ابزارآلات موسيقي دستور دادند تا با نصب علامتي، ورود بانوان به اين مکان‌ها را ممنوع اعلام کنند.

ورود به گورستان
در عربستان، ورود زنان به قبرستان برای تشییع‌جنازه‌ها در بسیاری از شهرهای این کشور، ممنوع است.

منبع: شرق
نظرات بینندگان