arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
رییس سازمان بورس خبر داد

خرید و فروش مسکن در بورس کالا امکانپذیر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام آمادگی فعالیت بورس مسکن در هر زمان که نهادهای دولتی بخواهند واحدهای مسکونی خود را به فروش برسانند، خبر داد و گفت: امکاناتی فراهم کرده‌ایم که خرید و فروش مسکن در بورس کالا و روی تابلوهای بورس کالایی انجام شود.

به گزارش ایسنا، محمد فطانت امروز - سه‌شنبه - در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه بستر تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور درباره‌ ورود مسکن به بازار بورس با اشاره به این‌که در حال حاضر امکانات خرید و فروش مسکن در بورس کالا به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر امکاناتی فراهم کرده‌ایم که خرید و فروش مسکن در بورس کالا و روی تابلوهای بورس کالایی انجام شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته اولویت در بورس با مزایده‌های مسکن است که در آن بانک‌ها یا بخش‌های مختلف می‌خواهند واحد‌های تجاری، مسکونی و اداری خود را از طریق این بازار به مزایده بگذارند.

فطانت در خصوص بورس مسکن اظهار کرد: در فاز اول قرار است مزایده‌های ساختمان‌های دولتی و اموال غیر منقول مازاد بانک‌ها در بورس مسکن اجرایی شود. به این صورت که زیرساختی در مجموعه بورس کالا فراهم شده تا نهادهای دولتی بتوانند واحدهای انبوه مازاد مسکونی و تجاری اداری خود را از این طریق به فروش برسانند.

وی ادامه داد: امکان فروش مزایده‌ای ساختمان‌های بزرگ و واحدهای مسکونی از طریق بورس مسکن انبوه فراهم شده است اما هنوز این امکان برای فروش واحدهای خرد مهیا نیست و امکان ارتقای مجموعه اقتصاد مسکن با فروش واحدهای خرد و تک‌واحدی در بورس کالا وجود ندارد.

دبیر شورای عالی بورس درباره زمان اجرایی شدن بورس مسکن گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های اجرای بورس مسکن آماده است و ما آمادگی داریم تا با هر کدام از بانک‌ها و نهادهای دولتی در هر زمانی که بخواهند واحدهای مسکونی و تجاری اداری مازاد خود را از طریق بورس کالا به فروش برسانند، همکاری کنیم.

وی درباره‌ وضعیت راه‌اندازی بورس ارز با اشاره به این‌که مهم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاران خارجی قابلیت پیش‌بینی نوسانات نرخ ارز است، گفت: بورس ارز باعث می‌شود امکان پیش‌بینی قیمت به وجود آید.

فطانت با اشاره به این‌که یکی از اتفاقات مهم پس از توافق هسته‌ای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، اظهار کرد: مهم‌ترین ریسک در این زمینه این است که باید به نحوی این مکانیزم وجود داشته باشد که بتوان نسبت به آینده قیمت ارز قدرت پیش‌بینی به وجود آید.

وی با بیان این‌که در قانون رفع موانع تولید زمینه‌های ورود ارز به بازار پیش‌بینی شده و رایزنی‌هایی در این مورد صورت گرفته است، عنوان کرد: البته برای راه‌اندازی بورس لازم است بانک مرکزی، نظام بانکی و همچنین شبکه صرافی‌ها نیز مشارکت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که معاملات سکه در بورس و خرید سکه برای ماه‌های آتی به نحوی قیمت سکه را قابل پیش‌بینی کرده است، خاطر نشان کرد: این امر سرمایه‌گذاری در این بازار را آسان‌تر می‌کند و همین اتفاق با ورود ارز به بورس نیز صورت خواهد گرفت و البته بورس ارز پس از تک نرخی شدن آن ایجاد می‌شود.

فطانت همچنین درباره‌ امکان ادغام بورس و فرابورس در آینده تصریح کرد: در این مورد من چیزی نشنیده‌ام.

وی همچنین با اشاره به نوسانات بازار ارز از سال گذشته تاکنون اظهار کرد: هنوز رفع تحریم‌ها و اتفاقات اقتصادی پس از مذاکرات در محاسبات بازار‌ها وارد نشده است و وضعیت مناسبی در صنایع فلزات و خودروسازی به علت رکود در بازار وجود ندارد.

فطانت گفت: در صنایع دیگری مانند مس و صنایع شیمیایی کاهش قیمت جهانی نفت و مس تاثیر‌گذار بوده است.
نظرات بینندگان