arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴

قراردادهای 80 میلیون یورویی اتریشی‌ها در ایران

شرکت‌های اتریشی مجموعه قراردادهایی را با شرکای ایرانی امضا کردند و نخستین شرکت‌های غربی شدند که از زمان امضای توافق هسته ای تاریخی در وین، سرمایه گذاری در ایران را محقق کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت‌های اتریشی مجموعه قراردادهایی را با شرکای ایرانی امضا کردند و نخستین شرکت‌های غربی شدند که از زمان امضای توافق هسته ای تاریخی در وین، سرمایه گذاری در ایران را محقق کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کریستوف لایتل، رییس اتاق بازرگانی اتریش اظهار کرد: شرکت‌های اتریشی در صنایعی مانند قطعات خودرو، فناوری اطلاعات و مهندسی توافق‌هایی به ارزش 80 میلیون یورو (89 میلیون دلار) در یک مجمع اقتصادی در تهران امضا کردند.

این مجمع اقتصادی بخشی از دیدار سه روزه هاینز فیشر، رییس جمهور اتریش از ایران بود. وی نخستین رییس دولت غربی در بیش از یک دهه گذشته است که به ایران سفر کرده است. تهران از زمان امضای توافق هسته ای با شش قدرت جهانی که زمینه را برای برداشته شدن تحریم‌های غربی و پایان انزوای ایران فراهم می‌کند، پذیرای هیات‌های تجاری متعدد غربی بوده است.

با اینهمه بیشتر شرکت‌های غربی اعلام کرده اند پیش از انجام هر گونه تعهد تجاری در ایران، تا زمان اجرا شدن توافق و برداشته شدت تحریم‌ها که انتظار می‌رود در سال 2016 صورت بگیرد، منتظر خواهند ماند.

اتاق بازرگانی اتریش اعلام کرد 15 توافق و یادداشت تفاهمی که به امضا رسیده اند، از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که همچنان به قوت خود باقی هستند، تخطی نمی‌کنند.

راینهولد میترلهنر، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد اتریش در تهران به خبرنگاران اظهار کرد: هدف نهایی ایجاد بنایی برای سال‌های پیش رو است. وی همچنین اظهار کرد گروه انرژی اتریشی OMV که در این هیات حضور داشته تنها مذاکراتی داشته است.

در همین حال رییس اتاق بازرگانی اتریش اظهار کرد: سفر هفت هیات تجاری اتریشی دیگر در نیمه دوم سال به ایران برنامه ریزی شده است.

دکتر روحانی، رییس جمهور کشور اظهار کرد تحریم‌های اخیر در روابط میان ایران و اتریش که چند قرن قدمت دارد، یک استثنا به شمار می‌رود و ابراز امیدواری کرد سفر فیشر دوره جدیدی از همکاری میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

وین میزبان نهایی مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بود و فیشر ابراز امیداوری کرد با بهبود روابط دیپلماتیک غرب با ایران، هر دو کشور از مزایای اقتصادی بهره مند شوند.

رییس جمهور اتریش در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی گفت: ما انتظار داریم حجم تجارت با ایران را در کوتاه مدت به 300 میلیون یورو افزایش دهیم و بدنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی هستیم.

اتاق بازرگانی اتریش برآورد کرد که روابط تحاری میان دو کشور تا سال 2020 ممکن است به یک میلیارد یورو صعود کند.
نظرات بینندگان