arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴

موکول شدن آغاز صادرات گاز به عراق به آينده اي نامعلوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 صادرات گاز به عراق که قرار بود از اواخر سال 93 و يا اوايل سال جاري آغاز شود بارها به تعويق افتاده و اين بار نيز آغاز صادرات به آينده اي نزديک موکول شده است.

عمليات تست مسير خط لوله گاز صادراتي به بغداد و تداوم ناامني در عراق از عواملي هستند که باعث تاخير طولاني در آغاز صادرات گاز به همسايه غربي ايران شده است، صادرات گاز ايران به بغداد قرار بود که از اواخر سال 1393 آغاز شود، اما به دليل ناامني عراق و گسترش درگيري ها به مناطق شرقي عراق، صادرات گاز ايران به اين کشور به ارديبهشت ماه و سپس خرداد ماه سال 1394 موکول شد.

اما با وجود نزديک شدن به روزهاي پاياني فصل تابستان نيز صادرات گاز به عراق انجام نشد و درحال حاضر گفته مي شود که بحران داعش و تست مسير خط لوله گاز صادراتي به بغداد، به عنوان مانعي جدي بر سر راه صادرات قرار گرفته و مشخص نيست که صادرات گاز به اين کشور در چه زماني آغاز شود.

عزيزالله رمضاني مدير بين الملل شرکت ملي گاز در اين باره گفته است: صادرات گاز به عراق در آينده نزديک آغاز مي شود و صدور گاز به اين کشور منافع دو کشور را در پي خواهد داشت.
وي با بيان اينکه براساس قرارداد، ارسال گاز به عراق با حجم روزانه چهار ميليون مترمکعب آغاز و به تدريج براساس برنامه زمان بندي تا ٢٥ ميليون مترمکعب در روز افزايش مي يابد، افزود: براساس قرارداد اصلي صادرات گاز ايران به عراق، ايران بايد روزانه ٢٥ ميليون مترمکعب گاز به عراق صادر کند که اين مقدار با امضاي الحاقيه به ٣٥ ميليون مترمکعب در روز افزايش يافت.

مدير بين الملل شرکت ملي گاز ايران ادامه داد: براساس توافق، حجم صادرات گاز به عراق در پنج ماه گرم سال افزايش يافته و اين الحاقيه پس از امضاي طرفين اجرايي مي شود.
به گفته رمضاني، آموزش نفرات فني، مالي و اجرايي کشور عراق توسط طرف ايراني از ديگر موارد مورد مذاکره طرفين است.

مدير بين الملل شرکت ملي گاز ايران پيشتر از تنظيم و نهايي شدن پيش نويس قرارداد عملياتي صادرات گاز به عراق طي مذاکرات چهار روزه هيات عراقي و ايراني خبر داده بود.
طبق قرارداد، صادرات گاز به بغداد با حجم روزانه چهار ميليون مترمکعب آغاز مي شود و تا ٣٥ ميليون مترمکعب در روز قابل افزايش است.

ايران وعراق همچنين مذاکراتي را نيز براي صادرات گاز به بصره در جنوب اين کشور انجام داده اند که براساس آن صادرات گاز به بصره يک سال پس از امضاي قرارداد (سال ١٣٩٥) با حجم روزانه پنج ميليون مترمکعب آغاز مي شود و سرانجام به ٣٠ ميليون متر مکعب در روز مي رسد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان