arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴

تدوین و اجرای برنامه‌های پساتحریم در ۶ماه آتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور مجلس، استانها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ظرف شش ماه آینده برنامه ها و سیاستهای مربوط به فضای پساتحریم و مدیریت این شرایط تدوین و اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا صالح روز چهارشنبه در حاشیه مراسم استقرار رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: فضای پساتحریم در سال آینده وضعیت متفاوتی نسبت به امسال در کشور خواهد داشت.

وی گفت: برنامه های دولت تدبیر و امید در این حوزه بگونه ای طراحی شده که ضمن ایجاد فضای توسعه سرمایه گذاری، بتوان بر روی حجم نقدینگی نیز کنترل داشته و عمده آنها را به سمت سرمایه گذاری و اجرای طرحهای عمرانی پیش برد تا کمترین تبعات و اثرات منفی را در پی داشته باشد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: شرایطی که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی برای کشور بوجود آورد منجر به ایجاد فضای امیدبخش در جامعه شده که این فضا اثرات خود را بر تصمیم گیریهای اقتصادی خواهد گذاشت و نتایج آن طی یکی دو ماه آینده کامل می شود.
وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دنبال می شود مهیا کردن خود برای دوران پساتحریم است.

صالح گفت: بدین منظور دو گروه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ذیل معاونت هماهنگی برنامه و بودجه این مجموعه شکل گرفته که کار را دنبال می کند.
وی افزود: در این راستا اقدامات مدنظر است که در چارچوب آن بتوان از بیشترین ظرفیتها برای تحقق و جذب سرمایه گذاری خارجی بهره گرفت.

معاون امور مجلس، استان ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی موضوع تامین نقدینگی برای بخش خصوصی در این حوزه را از دیگر برنامه ها ذکر و بیان کرد: برنامه هایی هم در راستای تقویت توان بانکها دنبال و موضوع واگذاری طرحهای عمرانی نیز پیگیری می شود.
وی گفت: مبنای همه این برنامه ها سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که در شورای اقتصاد مصوب شده و امور آن دنبال می شود.

صالح افزود: بر این اساس ظرف شش ماه آینده تمام برنامه ها آماده و به تصویب شورای اقتصاد می رسد در همزمان اجرایی می شود.

وی ادامه داد: هم اینک فضای خوبی در ارتباط با اروپا ایجاد شده، مقامات و هیاتهای بلندپایه از کشورهای مختلف برای سفر به ایران صف کشیده اند و شاهد حضور آنها در ایران هستیم در حالی که هنوز برجام در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

معاون امور مجلس، استان ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این فضا برای جذب سرمایه گذاریها به مرور آماده می شود اما برای آنکه سرمایه گذار خارجی جذب شود باید سرمایه گذار داخلی قوی نیز داشته باشیم.

وی افزود: بر این مبنا عمده جهت گیریها هم اکنون متمرکز بر ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاران داخلی است که بطور قطع می توانند شریک خوبی برای سرمایه گذار خارجی باشند.
صالح گفت: سرمایه گذار خارجی هم با ورود به این حوزه برای خود بازار ایجاد می کند و بازار ما را از فضای کوچک 300 میلیارد دلاری بسیار فراتر خواهد برد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی بطور رسمی طی مراسمی با حضور معاون مجلس، حقوقی و استانهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این استان استقرار یافت.

پیشینه فعالیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ایران به سال 1327شمسی باز می گردد که در آن سال با عنوان سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار با تصویب نخستین برنامه هفت ساله عمرانی در ایران با وظیفه مراقبت و نظارت بر اجرای این برنامه تاسیس شد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی از ادغام سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه بر اساس مصوبه سال 1378 شورای عالی اداری تاسیس شد.

اما این سازمان پس قریب به نیم قرن فعالیت، سال 1386 به دستور رییس جمهوری وقت منحل شد و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در نهاد ریاست جمهوری تاسیس و بخشی از وظایف آن را بر عهده گرفت.

با این وجود بر اساس ضرورتهای مدیریت کلان و مصلحت نظام اداری اقتصادی کشور، پس از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید آبان ماه 1393با دستور رییس جمهوری و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور احیا شد. هم اینک محمدباقر نوبخت سمت معاونت رییس جمهوری و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را بر عهده دارد.
نظرات بینندگان