arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴

انسان‌ها نزدیک‌بین شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از دستاوردهای علمی سبب افزایش میانگین عمر انسان شده اند، اما بعضی از دستاوردها بر روی یک عضو بدن انسان تاثیر منفی داشته اند، مانند چشم که متخصصان و چشم پزشکان نسبت به شیوع نزدیک بینی هشدار می دهند.

به گزارش ایرنا از هلث، بسیاری از انسان ها فقط به 'نزدیک' نگاه می کنند؛ آنها صبح که از خواب برمی خیزند اول بر روی اسمارت فون، ایمیل یا اخبار را چک می کنند. در اتوبوس و قطارهای شهری باز هم نگاهشان به روزنامه، کتاب یا اسمارت فون خیره می شود.

درمحیط کار نیز نگاه بسیاری از انسان ها حداقل هشت ساعت در روز به مانیتور کامپیوتر دوخته می شود. بعد از کار نیز چند ساعتی دوباره چشم ها به صفحه تلویزیون دوخته می شود.
گرچه هنوز آمار قابل توجهی در مورد وضعیت بینایی کودکان و نوجوانان در آلمان و اروپا وجود ندارد، اما به باور متخصصان دانشگاه توبینگن با توجه به وضعیت کودکان در شرق آسیا، موج نزدیک بینی (Myopia) در اروپا هم در راه است.

در تحقیقاتی که در کره جنوبی صورت گرفته 96 درصد 19 ساله ها چشمان نزدیک بین با حداقل نیم دیوپتر (واحد اندازه گیری برای توان عدسی) دارند. از هر پنج نفر یک نفر دارای دیوپتر منفی 6 بوده است.

در چین 90 درصد دانشجویان از عینک دوربین استفاده می کنند در تایوان هم 84 درصد کودکان نزدیک بین هستند.

متخصصان از سه دلیل برای نزدیک بینی چشم های مردمان شرق آسیا یاد می کنند.
اول کودکان خیلی زود وارد مدرسه می شوند و چشمان آن ها مدت زمان زیادی در ساعات روشن صبح و عصر به نقطه نزدیک دوخته می شود.

دوم کودکان مدت زمان کمی را در بیرون از خانه می گذرانند و سوم اینکه کودکان در کشورهای شرق آسیا خیلی زودتر به استفاده از ابزار الکترونیکی چون کنسول بازی و اسمارت فون روی می آورند.

رشد چشم انسان مدت کوتاهی پس از تولد آغاز می شود. اگر رشد چشم به حالت طبیعی متوقف نشود و ادامه پیدا کند، طول چشم از حالت کروی خارج و به شکل بیضی در می آید. در این حالت به علت زیاد بودن تحدب قرنیه چشم، نطقه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی گیرد.
تعداد افرادی که به هنگام تولد و با اشکالات ژنتیکی با چشم نزدیک بین به دنیا می آیند بسیار کم است. نزدیک بین شدن چشم رابطه مستقیم با میزان ساعاتی دارد که انسان در هوای آزاد به سر می برد.

تحقیقات نشان می دهند که نور روشن در مدت ساعات روز تاثیر مستقیمی بر روند محدب شدن قرنیه چشم دارد، دانشمندان احتمال می دهند که ماده 'دوپامین' در این روند تاثیرگذار است.
آزمایش ها و تحقیقاتی که در چین صورت گرفته نشان می دهند،کودکانی که برای مدت یک ساعت در روز به بیرون از فضای خانه فرستاده شده اند، نور تاثیر مستقیمی بر روی کاهش میزان رشد چشمشان گذاشته است این تاثیر در میان کودکانی که در طول روز در معرض روشنایی مستقیم نور در فضای بیرون از خانه قرار نداشته اند، دیده نمی شد.

عدم توقف رشد چشم بر اثر عدم استفاده از نور روز در میان کودکان به خصوص در کلان شهرها بیشتر دیده می شود. بنابر دلایل بسیاری، والدین اجازه خروج کودکان از منازل را نمی دهند و آ ن ها پس از پایان مدرسه، بیشتر ساعات روز را در خانه می گذرانند. برای نمونه در سنگاپور کودکان بطور متوسط کمتر از سه ساعت در هفته در بیرون از خانه بسر می برند.

جالب اینکه طبق اطلاعات منتشر شده توسط انستیوی گوتنبرگ آلمان میزان نزدیک بینی چشم رابطه مستقیم با میزان تحصیلات افراد نیز دارد. 35 درصد دیپلمه ها در آلمان دارای چشم نزدیک بین هستند و این عارضه در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی به 53 درصد می رسد.

تا پیش از تحقیقات انستیتو گوتنبرگ متخصصان بر این باور بودند که رشد و تناسب بینایی چشم با نوع کار در سن 18 تا 20 سالگی تکمیل می شود، این درحالی است که تاثیر میزان تحصیلات بر روی نزدیک بینی چشم ها حتی از میزان فاکتورهای تاثیر گذار ژنتیک هم بیشتر است.

تحقیقات نشان می دهند نگاه کردن دائمی و ممتد به فاصله نزدیک باعث می شود، چشم خود را به این نوع نگاه کردن با کاهش مصرف انرژی در ماهیچه ها تطبیق دهد. پزشکان برای مقابله با نزدیک بینی، استفاده از هوای آزاد و نور روز و همچین تناوب در نگاه به نزدیک و دور را توصیه می کنند.
نظرات بینندگان